بصیرت سرا
ولا یحمل هذه العَلَم الا اهل البصر و الصبر




آذر 1394
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        




جستجو





رتبه


 
  اخلاق پیامبران‏ در قرآن و روایات ...

 

اخلاص‏

آن بزرگواران هرگز انتظارى از احدى نداشتند، در سوره شعراء از آیه 109 تا 180 خلاصه‏اى از پیام چند تن از پیامبران از جمله: حضرت نوح، هود، صالح، لوط و شعیب علیهم السلام را نقل مى‏کند که همه یکصدا مى‏گفتند: «ما اسئلکم علیه مِن أجر ان اجرى الّا على ربّ العالمین» « فرقان، آیه 57» ما از شما مزدى نمى‏خواهیم، پاداش ما تنها بر پروردگار جهانیان است.

پیامبر اسلام نیز انتظارى از مردم نداشت، جز آنکه با اختیار خود راه خدا را انتخاب کنند: «قل ما اسئلکم علیه مِن أجر الّا مَن شاء أن یتّخذ الى ربه سبیلًا» « فرقان، آیه 57»

سود این امر نیز در حقیقت به خود مردم باز مى‏گردد، مانند معلمى که به شاگردان خود مى‏گوید: پاداش تدریس من این باشد که درس را خوب فراگیرید و در این امر کوتاهى نکنید.

و در آیه‏اى دیگر، پاداش رسالت پیامبر، مودّت اهل‏بیت او شمرده شده است.

خداوند خطاب به پیامبرش مى‏فرماید:

«قل لا اسئلکم علیه اجراً الا المودة فى القربى» « شورى، آیه 23» اى پیامبر! به مردم بگو: من مزدى از شما نمى‏خواهم جز آنکه اهلبیت مرا دوست بدارید.

روشن است که دوستى اهل‏بیت، این رهبران معصوم رمز تداوم راه خدا و انبیاست و پیروى از آنان به سود خود مردم است و اگر در یک جا مزد رسالت، پیوند با اهلبیت و رهبران معصوم علیهم السلام و در جاى دیگر انتخاب راه خدا شمرده شده، به خاطر آن است که هرگز میان راه خدا و راه پیشوایان معصوم جدایى وجود ندارد، همان گونه که میان کتاب خدا و عترت، تا ابد پیوندى ناگسستنى است. کوتاه سخن آنکه انبیا مزد مادّى از مردم نمى‏خواستند و انتظارشان انتخاب و تداوم راه آنان بود:«قل ما سئلتکم من اجر فهو لکم» «سبأ، آیه 47»

پیامبران نه تنها توقّع مادى از کسى نداشته، وعده مادّیت هم به کسى نمى‏دادند.

در تاریخ مى‏خوانیم: گروهى خدمت پیامبر رسیدند و با وى شرط کردند که اگر به تو ایمان آوردیم حکومت بعد از خود را باید به ما بسپارى. پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: این امر مربوط است به خدا نه من.

این تنها پیامبر است که در برابر تمام پیشنهادها و وعده‏هاى مادّى و تطمیع‏هاى غیر قابل وصف مشرکان مى‏فرماید: به خدا سوگند اگر خورشید را در دست راستم و ماه را در دست چپم قرار دهید و مرا بر زمین و آسمان حاکم کنید هرگز از راهى که مى‏روم باز نخواهم گشت. « سیره ابن هشام، ج 1، ص 265» و این قاطعیّت خود یکى از امتیازات انبیاست.

صداقت‏

انبیا در گفتار و کردار صداقت داشتند. آنها در برابر برخى درخواست‏ها و سؤالات مخالفان، طبق دستور خدا، با صراحت اعلام مى‏داشتند که ما نمى‏دانیم و یا دست ما نیست و خدا مى داند.

از پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله درباره روز قیامت سؤال کردند، خداوند فرمود: به آنها بگو:

«انّما علمها عند ربّى» « اعراف، آیه 187» علم روز قیامت فقط نزد پروردگار من است.

همچنین مى‏فرمودند: «قل لا املک لنفسى نفعا و لا ضرا الا ما شاء الله» « اعراف، آیه 188» من مالک سود و زیان خود نیستم مگر آنچه را خدا بخواهد.

انصاف‏

مکتب انبیا، مکتب انصاف است نه تعصّب. پیامبران، مخالفان خود را به کشف حقیقت دعوت مى‏کردند. از ابتدا نمى‏گفتند شما باطلید و ما بر حق، بلکه مى‏فرمودند: «انّا او ایاکم لعلى هدىً او فى ضلال مبین» یکى از ما و شما بر حق و دیگرى در گمراهى است!

اما دیگران بر اساس تعصّب سخن مى‏گویند: «قالت الیهود لیست النصارى على شى‏ء و قالت النصارى لیست الیهود على شى‏ء» « بقره، آیه 113» یهودیان مى‏گفتند: مسیحیان برحقّ نیستند و مسیحیان مى‏گفتند: یهودیان بر حقّ نیستند.

خیرخواهى‏

در قرآن، در نقل ماجراى پیامبران، از واژه «نصح» به معناى نصیحت و خیرخواهى، فراوان استفاده شده است.

حضرت نوح در برابر انواع سخنان ناروا به قوم خود مى‏فرمود: «ابلّغکم رسالات ربى و أنصح لکم» « اعراف، آیه 62» من پیام‏هاى پروردگارم را به شما ابلاغ مى‏کنم. من خیرخواه شما هستم و شما را نصیحت مى‏کنم.

ساده‏ زیستى‏

از آنجا که بهترین نمونه تبلیغ، تبلیغ عملى است، پیامبران الهى باید با مشکلات توده مردم درگیر باشند تا در عمل الگوى تربیت و استقامت مردم قرار گیرند، ولذا پیامبران همچون مردم زندگى عادى داشتند و در ناگوارى‏ها در کنار آنان بودند و مزه مشکلات را مى‏چشیدند. مسائلى از قبیل گرفتار شدن به دشمن، اذیّت شدن از سوى فرزند نااهل، همسر مخالف، مرض، فقر، یتیمى، استهزا و سایر مشکلاتى که کم و بیش براى افراد دیگر هست براى آنان نیز بوده است و اینک چند آیه در این زمینه نقل و ترجمه مى‏کنیم:

«و جعلنا لهم ازواجاً و ذرّیة» « رعد، آیه 38» ما براى انبیا نیز همچون سایرین زن و فرزند (که قهراً مشکلاتى را به دنبال دارد) قرار دادیم.

«وما ارسلنا قبلک من المرسلین الا انهم لیاکلون الطعام و یمشون فى الاسواق» « فرقان، آیه 20»

پیش از تو پیامبرى نفرستادیم مگر آنکه همچون مردم غذا مى‏خوردند و در بازارها رفت و آمد داشتند.

این زندگى معمولى و ساده در فرهنگ طاغوتى مخالفان مورد سرزنش بود تا جایى که درباره حضرت نوح مى‏گفتند: «ما هذا الا بشر مثلکم یاکل مما تأکلون منه و یشرب مما تشربون» « مؤمنون، آیه 33» او هم انسانى مثل شماست، مى‏خورد از آنچه شما مى‏خورید و مى‏آشامد از آنچه شما مى‏آشامید.

انبیا لباسى همانند لباس عامّه مردم مى‏پوشیدند. در حالى که دیگران مانند قارون، غرق در زینت و تفاخر به میان مردم مى‏آمدند. «فخرج على قومه فى زینته» « قصص، آیه 79»

انبیا از زندگى اشرافى و تجمّلاتى دور بودند. در مورد رسول خدا روایت داریم که ایشان «خفیف المؤنه‏» یعنى کم خرج بود.

اساساً تجمّلات و تشریفات به تدریج انسان را طاغوتى مى‏کند.

حضرت على علیه السلام مى‏فرماید: خداوند دبدبه و کبکبه‏اى که مردم را با آن تحت تأثیر قرار دهند به پیامبرانش نمى‏دهد و پیامبران از این روش استفاده نمى کنند.

موسى و هارون علیهما السلام با یک حالت بسیار ساده و متواضعانه بر فرعون وارد شدند تا با او سخن بگویند. « نهج‏البلاغه، خطبه 192»

در تاریخ مى‏خوانیم: هنگامى که پیامبر اسلام در میان اصحاب خود مى‏نشست، جلسه را به شکل دایره تشکیل مى‏داد که بالا و پائین نداشته باشد.

در نشست و برخاست و پوشیدن لباس و معاشرت جورى بود که وقتى یک فرد غریب وارد مسجد مى‏شد نمى‏توانست تشخیص دهد کدام یک از آنان پیامبرند.

از نظر شغل، اکثر انبیا اهل دامدارى و کشاورزى بودند و شخصاً چوپانى مى‏کردند. در مسافرت‏ها به هنگام تهیّه غذا شخص پیامبر جمع‏آورى هیزم را به عهده مى‏گرفت.

نه تنها انبیا که شاگردان طراز اول مکتب آنان و جانشینان آنان نیز همین گونه‏ بودند. امام سجاد علیه السلام با کاروان ناشناس به حج مى‏رفت و با مسئول کاروان شرط مى‏کرد که داوطلبانه و با افتخار قسمتى از کارهاى حجّاج را براى رضاى خدا به عهده بگیرد.

درباره حضرت رضا علیه السلام مى‏خوانیم: شخصى وارد حمام مى‏شود و حضرت را نشناخت، به ایشان گفت: بدن مرا کیسه بکش. امام رضا علیه السلام به راحتى و بدون تکلّف قبول کرد و زمانى که آن مرد متوجّه شد طرف او امام رضا علیه السلام است با کمال شرمندگى عذرخواهى کرد اما حضرت فرمود: تا شما را کیسه نکشم دست برنمى‏دارم.


برگرفته شده از menbar1.blog.ir

 

موضوعات: بصیرت
[شنبه 1394-09-21] [ 01:06:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  شایعات یازده سپتامبر ...

 

آمریکا و اسرائیل دشمن اسلام و به تعبیر امام (ره) شیطان بزرگ است .

با گذشت ۱۳ سال از واقعه یازده سپتامبر که در آن برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک مورد حمله قرار گرفت، همچنان شایعات بسیاری پیرامون این حادثه وجود دارد.

 

 der-11-september-2001-kopten-ohne-grenzen

 

  • شایعه اول : آیا قران حادثه ۱۱ سپتامبر را پیش بینی کرده است؟

 

 

آیه ای که برای پیش بینی این واقعه در قرآن به آن استناد میشود آیه ۱۰۹ سوره توبه است:
{أفَمَن أسَّسَ بُنینَهُ عَلی تُقویَ مِنَ اللهِ وَرِضوَانٍ خَیرٌأم مَّن أسَّسَ بُنینَهُ عَلَیَ شَفا جُرُفٍ هَارٍ فَأَنهَا رَبِهِ فِی نَارِ جَهَنَّمَ وَاللهُ لایَهدِی ألقَومَ ألظالِمین(۱۰۹)}
ترجمه : آیا آنکه بنای خویش بر پرهیزکاری خدا و رضای او پایه نهاده بهتر است یا آنکه بنای خویش برلب پرتگاهی نهاده که فروریختنی است،که ناگهان درآتش دوزخ فرو می ریزد و خداوند ستمکاران را هدایت نمی کند.

استدلالی که در این زمینه ارائه میشود این است که این آیه ۱۰۹مین آیه سوره توبه (مطابق با تعداد طبقات برج ها) است، خود سوره توبه نهمین سوره قرآن (عدد ماه سپتامبر) بوده و در جزء یازدهم قرآن (تاریخ وقوع حمله) قرار دارد. به علاوه گفته میشود که این سوره دارای ۲۰۰۱ کلمه میباشد که سال وقوع حادثه است. در برخی شایعات ادعا شده است که تعداد کلمات تا آیه فوق ۲۰۰۱ کلمه است.  در شایعات اشاره شده که آدرس مراکز تجارت جهانی New York City, No. 108/109 JORF HARR Street است و {جُرُفٍ هَارٍ} در آیه فوق دقیقاً به آدرس این مراکز اشاره دارد.
برج های شماره یک و دو مرکز تجارت جهانی که بیشترین تخریب را در حمله ۱۱سپتامبر داشت، ۱۱۰ طبقه است.

 

سوره توبه نهمین سوره در دهمین جزء قرآن است. تعداد کلمات سوره توبه نیز ۲۴۴۰ کلمه است. لازم به ذکر است که به دلیل تعدد رسم الخط در قرآن، شمارش کلمات سوره های قرآن محل مناقشه است. می توانید با وارد کردن آیات در نرم افزار WORD تعداد کلمات را بشمرید. تا پایان آیه ۱۰۸ تعداد ۱۹۹۶ و تا پایان اصطلاح جرف هار ۲۰۱۳ و تا پایان آیه ۱۰۹ تعداد کلمات ۲۰۲۳ است و هیچکدام ۲۰۰۱ نیستند.

 

در مورد آیه ۱۰۹ سوره توبه نیز باید گفت که آیه مذکور در ادامه آیاتی است که بنیان مسجد ضرار یعنی پایگاه منافقین را زیر سوال برده {والذین اتخذوا مسجدا ضرارا و کفرا …… (توبه ۱۰۷)} و خطاب به پیامبر اسلام می‌گوبد «هرگز در آن به نماز نایست» {لاتقم فیه ابدا توبه(۱۰۸)} این موضوع ربطی به پیش بینی مرکزی تجاری در آمریکا ندارد.

 

آدرس مراکز تجارت جهانی هیچ وقت در خیابان جرف هار نبوده و اصلاً خیابانی با این نام در نیویورک وجود ندارد. آدرس اصلی را در اینجا ببینید و همینطور با نگاهی به نقشه نیویورک و مکان برج‌ها اطمینان حاصل کنید.

 

 

 

  • شایعه دوم : آیا ارتباطی بین شماره پرواز هواپیماها و یک فونت وجود دارد؟

 

wingding

 

در این شایعه گفته میشود که چنانچه عبارت Q33NY که شماره پرواز هواپیمایی است که در روز ۱۱ سپتامبر به برج های دوقلو اصابت کرد، را با فونت Wingdings بنویسیم نتیجه صحنه حمله به مرکز تجارت جهانی و مسائل مربوط به آن خواهد بود.
مشکل این شایعه این است که شماره پرواز هیچ یک از هواپیماهای ربوده شده که در این حمله مورد استفاده قرار گرفته است Q33NY نبوده!!! شماره پرواز هواپیماهایی که با برجهای دوقلو اصابت کرده اند ۱۱ و ۱۷۵ بوده است.
عده‌ای ادعا کردند که این عدد، شماره ثبت شده دم هواپیما یا شماره ثبت هواپیما است! اما این ادعا نیز درست نمیباشد. هواپیمای “۱۱” با شماره دم “”N334AA ثبت شده است و هیچ یک از هواپیماهای ربوده شده دیگر نیز چنین شماره دمی ندارند. کل این ادعا در اینجا به تفصیل بررسی شده است.

 

 

 

  • شایعه سوم : وقتی یک بیست دلاری را به روش خاصی تا کنیم، تصویر برج های حادثه دیده آمریکا ساخته می‌شود!

 

bill03

 

این شایعه هم توسط افراد متفاوت رد شده است. در واقع تکنیک اوریگامی (کاغذ و تا) اصولاً چیزی را ثابت نمی‌کند و اگر قصد داشته باشیم با تا کردن ۲۰ دلاری به نتایج دلخواه (پیشفرض) برسیم موارد متعددی می‌توان از آن بیرون کشید که وبسایت ابوت (از مشهورترین وبسایت‌های بررسی شایعات) در مطلبی بنام «تصادف یا توهم؟» به شکل طنز به صورت کامل به آن پرداخته و آن را رد کرده است. در تصویری که یکی از کاربران برای ما ارسال کرده نیز می توان با ده هزار تومنی ایرانی به نتیجه مشابهی رسید. اما آیا می‌توان ایران را در این مقوله دخیل دانست؟

 

 

 

  • شایعه چهارم : آیا در دود انفجار برج های دوقلو صورت شیطان دیده شده است؟

 

face1

 

پاریدولیا نام پدیده ای است که باعث می‌شود ما در پدیده های پیرامون خود به دنبال تصاویر آشنا بگردیم. این پدیده‌ی روانشناختی سبب می‌شود محرک‌های مبهم، اغلب تصویر و صدا، با برداشت نادرست، معنی دار و قابل توجه به نظر برسند. مثلاً دیدن شکل‌هایی در ابرها، دیدن تصاویر افراد در ماه، یا پیدا کردن چیزهایی در اسکناس‌ها همه از همین پدیده روانی ناشی می‌شود. در مورد پاریدولیا در اینجا بیشتر بخوانید. همین اتفاق و ادعا در مورد حوادث یازده سپتامبر تکرار شده است.

 

 

 

  • شایعه پنجم: به ۴۰۰۰ یهودی کارمند مرکز تجارت جهانی گفته شده بود که در خانه بمانند. (شایعه مشابهی می‌گوید که ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ یک روز مقدس برای یهودیان بوده و آنها به سر کار نرفته بودند)

 

 

 

این شایعه هم هیچ پشتوانه عقلی و مکتوبی ندارد. آن روز یهودیان بسیاری سر کارشان حاضر و قربانی این حادثه شدند، دولت امریکا و خانواده بازماندگان، اسامی تعدادی از یهودیان قربانی این حادثه را به همراه عکس و مشخصات کامل آنها منتشر کردند.

 

 

 

 

* حرف و حدیث پیرامون این حادثه همچنان وجود دارد. بزرگ نمایی کارشان خوب نیست و ما سعی کرده‌ایم به برخی از سوالات تا حد امکان جواب بدهیم. امیدواریم بتوانیم در آینده با کمک همراهان و مخاطبان سوالات دیگر را نیز جمع بندی نماییم.

 

موضوعات: بصیرت
 [ 01:02:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  چند معجره عددی قرآن ... ...

اعجاز عددى قرآن‏

بخشى از اعجاز قرآن، به اعجاز عددى کلمات قرآن مربوط است که بحث بسیار جالب و جذّابى است. در اینجا به چند مورد اشاره مى‏کنیم:

1- کلمه «یوم‏» به معنى روز، 365 بار به تعداد روزهاى سال در قرآن آمده است.

2- کلمه «شهر» به معناى ماه، 12 بار و کلمه «ساعة» 24 بار وارد شده است.

3- کلمات «دنیا» و «آخرت‏» به طور مساوى آمده است.

4- کلمات «رجل‏» به معناى مرد و «مرأة» به معناى زن به یک میزان آمده است.

5- کلمات «ایمان‏» ومشتقاتش با «علم‏» و مشتقاتش مساوى است.

6- کلمه «شیطان‏» و «ملائکه‏» مساوى بیان شده است.

7- کلمات «موت‏» و مشتقاتش با «حیات‏» و مشتقاتش به طور مساوى آمده است.

8- کلمات «نور» و «ظلمات‏» به میزان آمده است.


برگرفته شده از menbar1.blog.ir
موضوعات: بصیرت
 [ 12:51:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  حسینی (ع) باشیم ...

آیت الله بهجت

موضوعات: بصیرت
 [ 10:49:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت