بصیرت سرا
ولا یحمل هذه العَلَم الا اهل البصر و الصبر




شهریور 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            




جستجو





رتبه


 
  سه دلیل اهمیت "لیلة الرغائب" ...

درباره معنای “رغائب” و “لیلة الرغائب” آنچه در ذهن عموم مردم به اشتباه نقش بسته، «شب آرزوهاست»؛ در حالی که معنای دیگری برای آن متصور است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شب رغبت به‌سوی خدا و پاداش الهی یا به تعبیر حدیثی "لیلة الرغائب"، عنوان اولین شب جمعه ماه رجب است. رسول خدا صلی الله علیه و آله در این باره فرمود: «از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید؛ زیرا شبى است که ملائک آن را «لیلة الرغائب» مى‌نامند؛ این نامگذارى به این جهت است که هنگامى که یک سوم از شب گذشت، هیچ مَلکی در آسمانها و زمین نمى‌ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع مى‌شوند. آنگاه خداوند نورش را بر آنان ظاهر می‌‏کند و به آنان مى‌فرماید: «اى ملائکم هر چه مى‌خواهید از من درخواست کنید. ملائک می‌گویند حاجت ما این است که روزه‏ داران رجب را بیامرزی. خداوند مى‌فرماید: این کار را انجام دادم؛ لَا تَغْفُلُوا عَنْ لَیْلَةِ أَوَّلِ جُمُعَةٍ مِنْهُ -أی من شهر رجب- فَإِنَّهَا لَیْلَةٌ تُسَمِّیهَا الْمَلَائِکَةُ لَیْلَةَ الرَّغَائِبِ، وَذَلِکَ أَنَّهُ إِذَا مَضَى ثُلُثُ اللَّیْلِ لَا یَبْقَى مَلَکٌ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا وَ یَجْتَمِعُونَ فِی الْکَعْبَةِ وَ حَوَالَیْهَا وَ یَطَّلِعُ اللَّهُ عَلَیْهِمْ فَیَقُولُ لَهُمْ: یَا مَلَائِکَتِی سَلُونِی مَا شِئْتُمْ؟ فَیَقُولُونَ: یَا رَبَّنَا حَاجَتُنَا إِلَیْکَ أَنْ تَغْفِرَ لِصُوَّامِ رَجَبٍ. فَیَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ: قَدْ فَعَلْتُ ذَلِکَ.»

ادامه مطلب :

در بند اول این روایت شریف، رسول خدا صلی الله علیه و آله تذکر می‌دهند نسبت به شب جمعه‌ی اول ماه رجب غفلت نکنید؛ اما غفلت نسبت به چه موضوعی؟ نسبت به یاد و محضریت خدا، همچنان که در آیاتی از قرآن خداوند عموم انسان‌ها و مؤمنان را دعوت می‌کند تا از یاد او غافل نشوند و یکی از ویژگی‌های اقوام هلاک‌شده را غفلت از آیات الهی معرفی می‌کند. در آیه205 سوره اعراف می‌خوانیم «وَ اذْکُرْ رَبَّکَ فی‏ نَفْسِکَ تَضَرُّعاً وَ خیفَةً وَ دُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ وَ لا تَکُنْ مِنَ الْغافِلینَ» یعنی و در دل خویش، پروردگارت را بامدادان و شامگاهان با تضرع و ترس، بى‏‌صداى بلند، یاد کن و از غافلان مباش. اما ایام مبارکی از سال وجود دارد که تأکید بیشتری مبنی بر مراقبت از غفلت و توجه بیشتر به محضریت خدا صورت گرفته است که از جمله‌ی آنها لیلةالرغائب است.

بیشتر بخوانید

برای درک بهتر مفهوم غفلت و نیز درک محضریت خدا، شب‌های قدر مثال مناسبی است. در این شب، مؤمنان سعی می‌کنند تا طلوع آفتاب در اوج توجه به خدا باشند و از هرگونه مسائلی که سبب غفلت می‌شود،‌ دوری کنند. جایگاه “لیلةالرغائب” از لحاظ معنوی به حدی است که می‌توان با همان حس و حال شب قدر از آن استقبال کرد، مضاف بر اینکه این شب مزیّن به نور ماه رجب و نیز برکات شب جمعه است. بنابراین لیلةالرغائب از این لحاظ نورٌ علی نورٍ تلقی می‌شود. درباره اهمیت شب جمعه همین بس که امام محمد باقر علیه‌السلام فرمود «خداوند متعال هر شبِ جمعه از آغاز شب تا پایان آن ، از فراز عرش خویش ندا می‌دهد: «آیا بنده مؤمنى نیست که تا پیش از سپیده دَم مرا براى آخرت و دنیایش بخواند و من پاسخش دهم؟ آیا بنده مؤمنى نیست که تا پیش از سپیده دَم از گناهانش به درگاه من توبه کند و من هم به سوى او بازگردم (و توبه اش را بپذیرم) آیا بنده مؤمنی نیست که من روزى‌اش را بر او تنگ کرده باشم و او تا پیش از سپیده دَم افزایش در  روزى‌اش را از من بخواهد و من بر روزى او بیفزایم و به آن گشایش دهم؟ آیا بنده مؤمنِ زندانى و غم‌زده‌اى نیست که از من بخواهد از زندان آزاد و رهایش کنم؟ آیا بنده مؤمن ستمدیده‌اى نیست که تا پیش از سپیده دَم از من بخواهد که دادش را بستانم و من انتقام او را بگیرم و داد وى بستانم؟» و تا سپیده دَم به این ندا ادامه مى‌دهد.1»

اما در فراز دوم روایت، رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرماید ملائک این شب را شب رغبت‌ها معرفی کردند «لَیْلَةٌ تُسَمِّیهَا الْمَلَائِکَةُ لَیْلَةَ الرَّغَائِبِ.» این امر گویای آن است که شب رغائب جنبه‌ای آسمانی دارد و یا متصل به آسمان است و اهل آسمان آن را به همین نام می‌شناسند؛ لذا انسان مؤمنی که می‌خواهد از تعلقات دنیا دل بکند و آسمانی شود،‌ لیلةالرغائب موهبتی الهی محسوب می‌شود. از این جهت توجه صرف داشتن به خواسته‌های دنیوی بدون در نظر گرفتن رشد معنوی مطلوب این شب نیست.

منبع : سایت شهر خبر

موضوعات: مذهبی, مناسبت
[پنجشنبه 1401-11-06] [ 02:04:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: مجتبی احمدی [بازدید کننده]
مجتبی احمدی
5 stars

مطالب عالی هستند

1401/11/08 @ 13:34


فرم در حال بارگذاری ...


  کودکان و اینستاگرام قسمت دوم ...

منبع : سایت گرداب

 

موضوعات: کلیپ
[چهارشنبه 1401-10-28] [ 08:55:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...


  مستند کودکان و اینستاگرام قسمت اول ...

منبع : سایت گرداب

 

موضوعات: بصیرت, روانشناسی اسلامی, دانستنی ها, کلیپ
[سه شنبه 1401-10-27] [ 08:47:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...


  نفوذ جاسوس افزار‌ها به قابلیت دسترسی پذیری اندروید ...

از ماه اکتبر، محققان متوجه نوع جدیدی از نرم‌افزار‌های جاسوسی شده‌اند که به ویژه گوشی‌های هوشمند اندرویدی را هدف قرار داده و نیز اپلیکیشن‌های بانکی تعدادی از موسسات مالی بزرگ و معتبر را جعل می‌کند.

در پنجم ماه ژانویه طی گزارشی محققان ThreatFabric اظهار نمودند که شاهد افزایش قابل توجهی در نمونه‌های دسته بدافزار SpyNote در ماه اکتبر بوده‌اند. آن‌ها هم‌چنین اشاره کردند بدافزار مذکور که به نام SpyMax نیز شناخته می‌شود، توانایی دسترسی از راه دور، مدیریت و اصلاح ویژگی‌ها و منابع دستگاه را دارد. نوع SpyNote، جعل هویت موسسات مالی به ویژه BurlaNubank، Kotak Bank، Dutsche و HSBC بوده‌است.

با این حال، نرم‌افزار جاسوسی مورد بحث، فراتر از جعل هویت برنامه‌های بانکی بود و به جعل هویت برنامه‌های عمومی مانند برنامه‌های بهره‌وری و بازی، هم‌چنین سایر برنامه‌های رایج و پرکاربرد مانند واتس‌آپ، فیس‌بوک و گوگل‌پلی پرداخت. به گفته‌ی محققان ThreatFabric نوع SpyNote.C در بازهی زمانی آگوست سال ۲۰۲۱ تا ماه اکتبر سال ۲۰۲۲ به عنوان “CypherRet” به فروش رفت، درست همان زمانی که کد منبع از طریق Github در دسترس عموم بود و استفاده از آن بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

SpyNote.C قادر به سرقت و استفاده از اطلاعات شناسایی شخصی از کاربران بانک‌داری آنلاین و هم‌چنین ردیابی پیام‌ها (SMS)، تماس‌ها، فیلم‌ها و ضبط‌های صوتی است. هم‌چنین می‌تواند کد‌های احراز هویت دو مرحله‌ای را بازیابی کرده، رمز‌های عبور را از برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک و جی‌میل حذف و حتی رمز‌های عبور را از دیگر وب‌سایت‌ها خارج کند.

بنابر اظهارات محققان، با استفاده از سرویس‌های دسترسی اندروید، SpyNote حذف آن را به چالش کشیده و ویروس‌ها را قادر می‌سازد تا نسخه‌های به روز شده‌ی خود و سایر برنامه‌ها را بدون تعامل کاربر نصب کند.

محققان ThreatFabric به این نتیجه رسیدند که این نرم افزار جاسوسی می‌تواند نحوه‌ی سرقت اطلاعات را تغییر داده و دامنه‌ی هدف را در پسِ نفوذ فناوری افزایش دهد.

به گفته‌ی محققان، «شروع بالقوه‌ی یک روند جدید به دلیل قدرتی که سواستفاده از خدمات دسترسی به مجرمان می‌دهد، شاهد از بین رفتن تدریجی تمایز بین نرم‌افزار‌های جاسوسی و بدافزار‌های بانکی خواهد بود.»

منبع : سایت گرداب

موضوعات: بصیرت
[یکشنبه 1401-10-25] [ 08:46:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...


  گریزی بر شیعه انگلیسی ...

جنگ با اسلام و انقلاب همچنان ادامه دارد …

جنگ بین خیر و شر به درازای عمر بشر است از زمان هابیل و قابیل تا کنون همچنان ادامه دارد .

جنگ سخت (تحریک صدام ملعون در مقابله 8 ساله با ایران و پشتیانی همجانبه استکبار و ایادی آن) . پس از شکست خوردنشان روی به جنگ اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، نفوذ در بدنه انقلابی و … آوردند .

یکی از مولفه های قدرت در انقلاب اسلامی :

1 . ولایت فقیه 

2. شهادت (امام حسینی علیه السلام بودن است )

که این دو مورد در طول تاریخ مانع انحراف مومنین از تفکر اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه و مولد استکبار ستیزی بوده است .

حال دشمن با تربیت و رسوخ در قشر :

1. علما (تشیع انحرافی انگلیسی)

2 . هیئت(سکولاری - فاقد سیاست)

قصد منفعل ساختن و انحراف علما و هیئت های مذهبی که به طبع موجب انحراف مردم از راه اصیل اسلام و انقلاب و سازگاری با شیطان (اسلام آمریکایی - تشیع انگلیسی) که همان اسلام سکولار (جدایی دین از سیاست) .

حال علت وجود علما مخالف نظام مخالف انقلاب و مخالف ولایت فقیه و هییت های سکولار خواهید دانست .

نوشته شده توسط: محبوبه رحیمی

موضوعات: بصیرت, مذهبی, سیاسی
 [ 02:59:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: مجتبی احمدی [بازدید کننده]
مجتبی احمدی
5 stars

وبلاگ خوب و آموزنده ایی دارید

1401/10/25 @ 15:28


فرم در حال بارگذاری ...


  بیوگرافی ام البنین (رض) ...

فاطمه بنت حِزام مشهور به اُمّ‌الْبَنین (درگذشته ۶۴ق) از همسران امام علی(ع) و مادر عباس(ع)، عبدالله، جعفر و عثمان بود که هر چهار تن در روز عاشورا به شهادت رسیدند. پس از واقعه کربلا، ام‌البنین روزها به قبرستان بقیع می‌رفت و برای امام حسین(ع) و فرزندانش سوگواری می‌کرد.

عالمان شیعه شجاعت، فصاحت و علاقه‌ ام‌البنین به اهل‌بیت(ع) به‌ ویژه امام حسین(ع) را ستوده و از او به نیکی یاد کرده‌اند. به گفته شهید ثانی و عبدالرزاق مُقَرَّم، ام‌البنین نسبت به خاندان پیامبر(ص)، محبت شدیدی داشت و خود را وقف خدمت به آنان کرده بود؛ به همین دلیل اهل بیت نیز برای او احترام ویژه قائل بودند و در روزهای عید، نزد او می‌رفتند.

ام‌البنین در قبرستان بقیع دفن شده است.

ادامه مطلب :

معرفی و نسب

ام‌البنین از قبیله بنی‌کلاب، پدرش حِزام بن خالد یا حرام بن خالد [۱] و مادرش لیلی یا ثمامه دختر سهل بن عامر بن مالک است.[۲] به نقل تاریخ‌نگاران، قبیله بنی‌کلاب به شهامت، رشادت و شجاعت و ویژگی های نیکوی اخلاقی مشهور بودند و همین موضوع در ازدواج علی(ع) با ام البنین (س) تأثیرگذار بود.[۳]

از تاریخ ولادت و درگذشت ام‌البنین اطلاع دقیقی در دست نیست. برخی، با توجه به شواهد تاریخی، ولادت او را بین سال‌های ۵ تا ۹ هجری قمری دانسته‌‌اند.[۴] در خصوص درگذشت ام‌البنین، برخی از تاریخ‌نگاران تاریخ وفات او را ۱۳ جمادی‌الثانی ۶۴ق[۵] و برخی دیگر ۱۸ جمادی‌الثانی ۶۴ق دانسته‌اند.[۶] برخی نیز مدعی‌اند بر زنده بودن ام‌البنین پس از واقعه کربلا دلیل مستندی وجود ندارد.[۷] بنابر نقل مورخین محل دفن او قبرستان بقیع است.[۸]

ازدواج با حضرت علی(ع)

پس از شهادت حضرت فاطمه(س)، امام علی(ع) با برادرش عقیل که در نسب‌شناسی [یادداشت ۱]عرب خبره بود، درباره انتخاب همسری که اصیل باشد و فرزندانی دلیر و جنگاوربیاورد، مشورت کرد. عقیل، فاطمه بنت حزام را پیشنهاد کرد و علی(ع) با او ازدواج کرد.[۱۰] گفته شده، ام‌البنین پیش از ازدواج با حضرت علی(ع)، با شخص دیگری ازدواج نکرده بود.[۱۱]

درباره اینکه او بعد از حضرت فاطمه(س) همسر دوم یا سوم امام علی(ع) بوده است اختلاف‌نظر وجود دارد.[۱۲] بر اساس برخی نقل‌های تاریخی امام علی(ع) بعد از شهادت حضرت فاطمه(س) و با توصیه او با امامه نوه پیامبر(ص) و دختر زینب ازدواج کرد[۱۳] با این حال برخی بر اساس روایتی از امام صادق(ع) معتقدند که‌ ام‌البنین اولین همسر امام علی(ع) بعد از حضرت فاطمه(س) بوده است.[۱۴] برخی با استناد به اینکه اولین فرزند ام‌البنین در سال ۲۶ قمری به دنیا آمده است ازدواج امام علی(ع) با ام‌البنین را قبل از سال ۲۳ قمری می‌دانند، برخی دیگر سال ازدواج آنها را ۱۳ یا ۱۶ قمری می‌دانند چرا که معتقدند بین ازدواج آنها و تولد حضرت عباس(ع) بزرگ‌ترین فرزندشان ۱۰ سال فاصله بوده است.[۱۵]

گفته شده پس از گذشت مدتی از ازدواجشان، ام‌البنین به امام علی(ع) پیشنهاد کرد او را به نام اصلی‌اش که فاطمه بود، صدا نزند، تا حسنین(ع) با شنیدن نام فاطمه به یاد مادرشان نیفتند. از این‌رو امام علی(ع) او را ام‌البنین [مادر پسران] نامید.[۱۶]

ام‌البنین چهار پسر به نام‌های عباس(ع)، عبدالله، جعفر و عثمان به دنیا آورد.[۱۷]

بنابر نقل سهل بن عبدالله بخاری، ام‌البنین بعد از شهادت حضرت علی(ع) با شخص دیگری ازدواج نکرد.[۱۸]

واکنش به خبر شهادت فرزندانش

 

مکان دفن ام‌البنین در نقشه بقیع

ام‌البنین در واقعه کربلا حضور نداشت. اما چهار فرزندنش در روز عاشورا در کربلا به شهادت رسیدند.[۱۹] هنگامی که کاروان اسیران کربلا وارد مدینه شد و او از شهادت فرزندانش باخبر شد، از سرنوشت امام حسین(ع) پرسید و وقتی خبر شهادت او را شنید، گفت:‌ «ای کاش فرزندانم و تمامی آنچه در زمین است فدای حسین می‌شد و او زنده می‌ماند.» این سخنِ او را برخی دلیل دلدادگی عمیق او به اهل‌بیت و امام حسین(ع) دانسته‌اند.[۲۰]

سوگواری برای فرزندان

طبق نقل مقاتل الطالبیین، ام‌البنین پس از باخبر شدن از شهادت فرزندانش، هر روز با نوه‌اش عبیدالله (فرزند عباس) به قبرستان بقیع می‌رفت و در آنجا اشعاری که خود سروده بود، می‌خواند و می‌گریست. اهل مدینه گرد او جمع می‌شدند و همراه او گریه می‌کردند، گفته شده که مروان بن حکم یکی از حاکمان مدینه، نیز با آنان همراه می‌شد.[۲۱]

ام‌البنین را ادیب و شاعری فصیح و اهل فضل و دانش دانسته‌اند[۲۲] که در رثای حضرت عباس این اشعار را سروده بود و می‌خواند:

اشعار ام‌البنین در سوگ عباس(ع):
یا من رَاَی العباس کرّ   علی جماهیر النقد
و وراه من ابناء حیدر   کل لیث ذی لبد
انبئت اَنّ ابنی اصیب   براسه مقطوع ید
ویلی علی شبلی اما   ل براسه ضرب العمد
لو کان سیفک فی ید   یک لما دنا منک احد[۲۳]
«ای که عباس را دیدی، بر انبوه دشمنان فرومایه حمله می‌کرد و در آن هنگام که فرزندان حیدر در کارزار چون شیران در پشت سر وی بودند. می‌گویند دست فرزندم قطع شده و بر سرش عمود فرود آمده.وای بر من، آیا بر فرق شیر شجاعِ من عمود فرود آمد و سر او را کج کرد؟ اگر شمشیرت را در دست داشتی کسی به تو نزدیک نمی‌شد»[۲۴]

دیگر مرا ام‌البنین نخوانید:
لا تدعُوَنِّی وَ یَک ام البنین   تُذکِّرینی بلیوث العرین
کانت بنونَ لی اُدعَی بهِم   و الیومَ اَصبَحتُ و لا من بَنین
اَربعۀٌ مِثلَ نسُورُ الرّبی   قد وَاصلُوا الموتَ بقَطعِ الوَتینِ
تنازَعُ الحِرصانَ اَشلائَهُم   فَکُلّهُم اَمسُوا صَریعاً طَعین
یا لَیتَ شِعربی اَکَما اَخبَروا   بِاَنَّ عبّاساً مَقطُوعَ الیَدَین[۲۵]
«واى بر تو مرا دیگر مادر پسران مخوان که مرا به یاد شیران بیشه‌‏ام می ‏اندازى. من پسرانى داشتم که به خاطر آنان مرا ام البنین می‌خواندند ولی امروز دیگر پسری ندارم. چهار پسر که مانند عقاب‌‌‌های کوهسار بودند و با بریده شدن رگ حیات یکى پس از دیگرى به مرگ پیوستند. بر سر نعش آنها نیزه‌ها به ستیزه برخاستند و همه آنان از زخم نیزه به خاک افتادند. اى کاش می ‏دانستم آیا چنان که خبر دادند؛ عباس من دست راستش قطع شده بوده است! »[۲۶]

جایگاه‌ نزد شیعیان

عالمان شیعه شجاعت، فصاحت و علاقه‌ ام‌البنین به اهل‌بیت به‌ویژه امام حسین(ع) را ستوده و از او به نیکی و بزرگی یاد کرده‌اند.[۲۷] به گفته شهید ثانی فقیه شیعه قرن دهم و سید عبدالرزّاق مُقَرَّم مقتل‌نویس شیعه (درگذشته ۱۳۹۱ق)، ام‌البنین نسبت به خاندان پیامبر، محبت شدیدی داشت و خود را وقف خدمت به آنان کرده بود. اهل‌بیت نیز برای او احترام ویژه قائل بودند و در روزهای عید، نزد او می‌رفتند.[۲۸] باقر شریف قرشی تاریخ‌پژوه شیعه (درگذشته ۱۴۳۳ق) نیز گفته است در تاریخ زنی همچون ام‌البنین دیده نشده که نسبت به فرزندانِ هم شوی (هَووی) خود محبتی خالصانه ورزد و آنان را بر فرزندان خویش مقدم بدارد.[۲۹]

سید محمود حسینی شاهرودی (درگذشته ۱۳۹۴ق) از مراجع تقلید شیعه گفته است من در مشکلات، برای ام‌البنین صد مرتبه صلوات می‌فرستم و حاجت می‌گیرم.[۳۰] برخی گزارش‌ کرده‌اند که‌ زنان ایرانی برای برآورده شدن حاجات خود و همچنین برای بالا بردن نیروی شکیبایی و تحمل مصائب به ام‌البنین متوسل شده و سفره‌های نذری به نام او برگزار می‌کنند.[۳۱] همچنین در برخی از مناطق شیعی سفره‌هایی با نام «سفره مادر حضرت ابوالفضل» یا «سفره‌ ام البنین» مرسوم است.[۳۲]

تک‌نگاری

«ستاره درخشان مدینه» کتابی است که علی ربانی خلخالی درباره ام‌البنین نوشته است. انتشارات مکتب الحسین در قم این کتاب را در سال ۱۳۷۸ش منتشر کرده است.[۳۳] این اثر با عنوان «ام البنین النجم الساطع فی مدینة النبی الامین»، توسط سید علی جمال اشرف به زبان عربی ترجمه شده و در انتشارات دارالکتاب اسلامی در ۲۰۰۳م در قم چاپ شده است.[۳۴]

پانویس

 

 

  • مظفر، موسوعه بطل العلقمی، ۱۴۲۹ق، ج۱، ص۱۰۰؛ کلباسی، خصائص العباسیه، ۱۳۸۷ش، ص۶۳.
  • ابن عنبه، عمدة الطالب،‌ ۱۳۸۱ق، ص۳۵۶.
  • مسعودی، مروج الذهب و معادن الجواهر، ۱۳۷۴ش، ج۲، ص۶۷.
  • آقاجانی قناد، مادر فضیلت ها، ۱۳۸۲ش، ص۲۰ش.
  • ربانی خلخالی، چهره درخشان قمر بنی‌هاشم،‌ ۱۳۷۶ش، ج۲، ص۷۶.
  • زهیری، أم البنین سیرتها وکراماتها، ۲۰۰۶م، ص۱۶۹-۱۷۰.
  • مقرم، مقتل الحسین(ع)، ۱۴۲۶ق، ص۳۵۵-۳۵۷.
  • ربانی خلخالی، چهره درخشان قمر بنی‌هاشم،‌ ۱۳۷۶ش، ج۲، ص۷۶.
  • الاغانی الاصبهانی، ابوالفرج، الاغانی، بیروت، داراحیاءالتراث‌العربی، ج۱۵، ص۵۰.
  • ابن عنبه، عمدة الطالب، ۱۳۸۱ق، ص۳۵۷.
  • نگاه کنید به اردوبادی، موسوعه العلامة الاردوبادی، ۱۴۳۶ق، ج۷، ص۴۷-۴۹.
  • زجاجی کاشانی، سقای کربلا، ۱۳۷۹، ص۸۳.
  • برای نمونه نگاه کنید به: ابن‌اثیر، اسدالغابه، ۱۴۰۹ق، ج۶، ص۲۲.
  • کلباسی، خصائص العباسیه، ۱۳۸۷ش، ص۶۵.
  • محمودی، ماه بی‌غروب، ۱۳۷۹ش، ص۳۱؛ زجاجی کاشانی، سقای کربلا، ۱۳۷۹ش، ص۸۹.
  • ربانی خلخالی، چهره درخشان قمر بنی‌هاشم،‌ ۱۳۷۶ش، ج۱، ص۶۹.
  • طبری، تاریخ الامم و الملوک، ۱۳۸۷ق، ج۵، ص۱۵۳.
  • بخاری، سرّالسلسلۀ العلویۀ، ص۸۸.
  • طبری، تاریخ الامم و الملوک، ۱۳۸۷ق، ج۵، ص۱۵۳.
  • حسون، اعلام النساء، ۱۴۱۱ق، ص۴۹۶-۴۹۷؛ محلاتی، ریاحین الشریعه، ۱۳۶۴ش، ج۳، ص۲۹۳؛ ر.ک. دخیل، العباس، ۱۴۰۱ق، ص۱۸.
  • اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ۱۳۶۸ق، ص۸۵.
  • حسون، اعلام النساء، ۱۴۱۱ق، ص۴۹۶-۴۹۷.
  • شبر، ادب الطف، دارالمرتضی، ۱۴۰۹ق، ج۱، ص۷۱.
  • محلاتی، ریاحین الشریعه، ۱۳۶۴ش، ج۳، ص۲۹۴.
  • شبر، ادب الطف، دارالمرتضی، ۱۴۰۹ق، ج۱، ص۷۱.
  • محلاتی، ریاحین الشریعه، ۱۳۶۴ش، ج۳، ص۲۹۴.
  • دخیل، العباس(ع)، ۱۴۰۱ق، ص۱۸.
  • ربانی خلخالی، ستاره درخشان مدینه حضرت ام البنین، ۱۳۷۸ش، ص۷؛ مقرم، قمر بنی‌هاشم، ۱۳۶۹ق، ص۱۸.
  • شریف القرشی، العباس بن علی، ۱۳۸۶ش، ص۲۸.
  • ربانی خلخالی، چهره درخشان قمر بنی هاشم ابوالفضل العباس(ع)، ۱۳۷۶ش، ج۱، ص۴۶۴.
  • بلوکباشی، «ام البنین در فرهنگ عامه»، ص۱۸۶-۱۸۸.
  • بلوکباشی، «ام البنین در فرهنگ عامه»، ص۱۸۶-۱۸۸.
  • ستاره درخشان مدینه، شبکه جامع کتاب گیسوم.

 


 

  1. نسب‌شناسی در نياكان مادري حضرت عباس(ع) نيز، نام پهلوانان بزرگی به چشم می‌خورد كه آوازه بلندی در عرب داشتند. عقيل با آگاهی از نام و آوازه آنان حضرت امّ‌البنين(س) را برای ازدواج به امام علی(ع) پيشنهاد كرد. امام(ع) با توجه به تأثير عنصر مهم توارث در روحيات فرزند، اقدام به اين ازدواج مي‌نمايد؛ مُلاعب الاسنة: از جمله نياكان مادري حضرت عباس(ع) که لقب عامر بن مالك بن جعفر بن كلاب است.اوس بن حجر شاعر جاهلی در باره‌اش سروده: یُلاَعِبُ اَطْرَافَ الاْسِنَّةِ عَامِرٌ/فَرَاحَ لَهُ حَظُّ الْکَتَائِبِ اَجْمَعِ «عامر، سرنیزه‌ها را به بازی می گیرد؛ پس او به تنهایی کارایی و توان یک لشکر را دارد.»[۹]


منابع

  • آقاجانی قناد، علی، مادر فضیلت ها، قم، مرکز پژوهش های صدا و سیما، ۱۳۸۲ش.
  • ابن اثیر، علی بن محمد، اسد الغابه، بیروت، دار الفکر، ۱۴۰۹ق/۱۹۸۹م.
  • ابن عنبه، احمد، عمدة الطالب فی انساب آل ابی طالب، نجف، ۱۳۸۱ق/۱۹۶۱م.
  • اردوبادی، محمدعلی، موسوعة العلامة الاردوبادی، تحقیق السید محمد آل المجدد الشیرازی، کربلا،‌دار الکفیل، ۱۴۳۶ق.
  • اصفهانی، ابوالفرج، مقاتل الطالبیین، به کوشش احمد صقر، قاهره، ۱۳۶۸ق/۱۹۴۹م.
  • امّ البنین علیهاالسلام النّجم الساطع فی مدینة النبی الأمین، کتابخانه مدرسه فقاهت، تاریخ بازدید: ۳۰ دی ۱۳۹۹ش.
  • بخاری، سهل بن عبدالله، سرّالسلسلۀ العلویۀ، قم، چاپخانه نهضت.
  • بلوکباشی، علی، «ام البنین در فرهنگ عامه»، دایره المعارف بزرگ اسلامی، ج ۱۰، تهران، مزکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی، ۱۳۸۰ش.
  • حسون، محمد و ام‌علی مشکور، اعلام النساء المؤمنات، تهران، ۱۴۱۱ق.
  • دُخَیّل، علی محمد علی، العباس بن امیرالمؤمنین علیه‌السلام، بیروت، مؤسسة اهل البیت، ۱۴۰۱ق.
  • ربانی خلخالی، علی، چهره درخشان قمر بنی هاشم ابوالفضل العباس، قم، مکتب الحسین، ۱۳۷۶ش.
  • ربانی خلخالی، علی، ستاره درخشان مدینه؛ حضرت ام البنین(س) همسر باوفای امیر المومنین(ع)، قم، مکتب الحسین، ۱۳۷۸ش.
  • منبع : سایت ویکی شیعه
موضوعات: مذهبی
[پنجشنبه 1401-10-15] [ 08:44:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: مجتبی احمدی [بازدید کننده]
مجتبی احمدی
5 stars

عالی

1401/10/15 @ 21:09


فرم در حال بارگذاری ...


  شهادت ام ابیها سلام الله علیها تسلیت باد ...

موضوعات: خاطرات شهداء, کلیپ
[دوشنبه 1401-10-05] [ 12:01:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...


  راز تعداد رکعات هر نماز چیست ؟ ...

حضرت آدم(ع) بعد از قبول‌شدن توبه‌­اش در وقت مغرب سه رکعت نماز خواند؛ یک رکعت برای کفاره گناه خودش و رکعت دیگر برای کفاره گناه حوّا و یک رکعت نیز به شکرانه پذیرفته‌شدن توبه‌‌اش

در منابع اسلامى گزارش‌هاى مختلفى درباره تاریخ تشریع نماز آمده است، برخى روایات، تشریع نمازهاى یومیه را مصادف با واقعه معراج پیامبر(ص) مى‌دانند و برخى دیگر، از نمازهاى پیامبر(ص) پیش از معراج و حتى پیش از بعثت سخن به میان آورده‌اند، همچنین از بعضى آیه‌هایى که در اوایل بعثت پیغمبر(ص) نازل شده، نمازگزاردن ایشان(ص) و حتى فرمان به نماز شب استفاده مى‌شود، با این وجود در سال‌‌های ابتدایی صدر اسلام نمازهای مسلمانان به صورت پنج نماز دو رکعتی بود که بعد از مدتی شخص پیامبر اکرم(ص) در روز 12 ربیع‌الثانی سال اول هجرت با تشریع الهی تعداد رکعات نمازهای یومیه را 17 رکعت بیان کردند، حجت‌الاسلام علی‌محمد باقی نویسنده کتاب «اسرار نماز» درباره علت سیر تکمیل نمازهای واجب این گونه می‌نویسد:

*سر تعداد رکعات هر نماز

روایاتی که راز تعداد رکعات نمازهای واجب را بیان می‌­دارد، نشان دهنده سیر تطوری است برای رسیدن تعداد و چگونگی نمازهای واجب به گونه‌­ای که به ما رسیده است.

*سیر تکمیل نمازهای واجب

بر اساس «إِنَّ الصَّلاةَ کانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتاباً مَوْقُوتا»[1]؛ چگونگی نماز برای مؤمنان از ابتدا مشخص بوده[2]؛ اما همچون دیگر احکام ارسال آن دارای سیری است. مبداء واجب شدن نمازهای پنجگانه به صورت کامل، معراج پیامبر اعظم(ص) است، در معراج، نمازهای پنجگانه بر مسلمانان واجب شد، گفتنی است که در ابتدا پنجاه نماز بر مؤمنان واجب بود؛ اما با شفاعت پیامبر رحمت(ص) نمازهای واجب بر مسلمانان تخفیف داده شد و به پنج نماز رسید تا عموم مسلمانان توانایی انجام آنها را داشته باشند، البته در اینکه چرا تعداد نمازها، به پنج رسید و کمتر یا بیشتر نشد نیز رازی وجود دارد.

حضرت زین العابدین(ع) علت را اینگونه پاسخ می­‌دهند که: «رسول خدا (ص) مى‏‌خواست براى امتش تخفیف بگیرد و در عین حال با وجود کم شدن رکعات نماز همچنان ثواب پنجاه نماز عاید امت ایشان شود، به علت قول خداوند عزوجل که  «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها»[3]؛ هر کس حسنه و کار نیکى انجام دهد براى او ده برابر آن پاداش است، به همین علت وقتى آن حضرت به زمین فرود آمد جبرئیل بر او نازل شده و گفت: اى محمد! همانا پروردگارت به تو سلام می­‌رساند و می‌­فرماید: که من این پنج نماز را به جاى همان پنجاه نماز مى‏‌پذیرم.[4]

ادامه مطلب :

آن حضرت(ص) به اذن خدا تا در مکه بودند فقط ده رکعت را بیان فرمودند و بقیه را بعد از هجرت اظهار داشته­‌اند، بنابراین نمازها در ابتدا دو رکعتی بودند، اما در مدینه به علت شرایط مناسب مسلمانان و تقویت معنویت آن‌ها به رکعات کامل خود که هفده رکعت بود، رسید، امام سجاد(ع) می­‌فرمایند: نماز در مکه دو رکعت واجب شده بود و پیامبر اکرم(ص) در مدینه بعد از قوت یافتن دعوت اسلام و وجوب مهار بر مسلمانان به نماز اضافه کردند.[5] البته این عمل پیامبر به دستور و اذن خداوند بوده؛ چون او هر چرا را بفرماید از جانب خداوند گفته است.[6]

اصل گفته شده (سیر تطور نماز) منافاتی با علل گفته شده در روایات برای اضافه شدن تعداد رکعات ندارد، بدین سان که علاوه بر علت کلی، در چگونگی تعداد رکعت‌­هایی که به نمازهای پنجگانه اضافه شده نیز اسراری وجود دارد، از جمله آن‌ها دو روایت است که در ادامه می­‌آید:

امام رضا(ع) می­‌فرمایند: اینکه در نماز، اصل دو رکعت شد و بر بعضی دو رکعت و بر بعضی یک رکعت و بر بعضی دیگر هیچ نیافزود، بدان جهت بوده که اصل نماز فقط یک رکعت بود، چون عدد اصلی همان یک است، پس اگر از یک هم کمتر می‌شد دیگر آن نماز نمی‌بود و چون خداوند عزوجل می‌دانست که بندگانش آن یک رکعت را که کمتر از آن دیگر نماز محسوب نمی‌شود به تمام و کمال و با حضور قلب به جای نخواهند آورد، لذا رکعتی به آن اضافه فرمود تا اگر در رکعت اول کمبودی باشد در رکعت دوم آن نقص بر طرف شود، پس اصل نماز که خداوند عزّوجّل واجب فرموده، دو رکعت شد.[7]

أُخْرَى لِیُتِمَّ بِالثَّانِیَةِ مَا نَقَصَ مِنَ الْأُولَى

به حضرت موسی­ بن­ جعفر(ع) عرض شد: براى چه نمازهاى واجب و مستحب پنجاه رکعت بوده، نه زیادتر و نه کمتر از آن است؟ حضرت(ع) در جواب فرمودند: … حق تعالى براى هر ساعت دو رکعت نماز قرار داده که مجموعا پنجاه رکعت است و ما بین غروب آفتاب تا سقوط شفق، ظلمت است که براى آن نیز یک رکعت نماز منظور شده است.[8]

*نتیجه

در تحلیل این روایات و بحث افزوده شدن تعداد رکعات، این گونه می‌­شود بیان داشت که نزول احکام ناظر به شرایط و بالا رفتن ظرفیت مردم است، همچون اعلام حرمت شراب که دفعی نبوده و به تدریج بیان شد[9]. نماز نیز به مرور به جایگاه و شکل انتهایی خود رسیده البته در این سیر نیز رازهایی وجود دارد.

*علت چهار رکعت خواندن نمازهای ظهر و عصر و عشا

نمازی که در شب معراج از جانب پروردگار عزوجل بر حضرت ختمی مرتبت(ص) واجب گشت، هر نماز دو رکعت بود، هنگامی که پیامبر(ص) مشاهده کردند، مسلمانان آن دو رکعت را کامل ادا نمی­‌کنند، به تعداد نمازها افزودند؛ پس به نمازهای ظهر، عصر و عشا دو رکعت افزودند تا تکمیل دو رکعت اول آن باشد.[10]

*علت سه رکعت خواندن نماز مغرب

حضرت آدم(ع) بعد از قبول شدن توبه‌­اش در وقت مغرب سه رکعت نماز خواند، یک رکعت برای کفاره گناه خودش و رکعت دیگر برای کفاره گناه حوا و یک رکعت نیز به شکرانه پذیرفته شدن توبه‌­اش، حضرت رسول اکرم(ص) هنگامی که هفت رکعت به نمازهای یومیه افزودند، یک رکعت به نماز مغرب افزودند و خواستند نماز مغربشان مطابق نماز حضرت آدم(ع) باشد و خداوند نیز آن را امضا فرمود.[11]

*علت دو رکعت بودن نماز صبح

طبق روایت امام زین العابدین(ع) که فرمودند: چون در هنگام صبح ملائکه روز برای آمدن و ملائکه شب برای رفتن عجله دارند؛ لذا نماز صبح را برای اینکه هم آیندگان آن را با حضرت رسول(ص) درک کنند و هم روندگان، آن جناب [نماز صبح را] به دو رکعت اصلی باقی گذاشتند و چیزی به آن اضافه نکردند و معنای آیه «إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُودا»[12] همین است؛ نماز صبح هم مشهود ملائکه شب است که می‌روند و هم ملائکه روز که می‌آیند، همچنین است که هم مسلمانان آن را شاهدند و هم ملائکه شب و هم ملائکه روز.[13]

*علت شکسته شدن نماز در سفر

امام رضا(ع) می­‌فرمایند: اینکه در سفر نماز شکسته می‌شود، به این علت است که نماز واجبی که خداوند عزّوجّل در ابتدا بر خلائق مقرر فرمود، تنها ده رکعت بود و بعداً هفت رکعت دیگر به وسیله حضرت رسول اکرم(ص) به آن افزود، پس خداوند عزّوجّل آن هفت رکعت زیادی (اضافه شده) را از بندگانش در سفر ساقط کرد، به علت وضع خاصی که سفر دارد و رنج و مشقت آن.[14]

به بیانی دیگر، مسأله شکسته شدن نمازهای چهار رکعتی مسافر و لزوم افطار روزه از احکام امتنانی خداوند است؛ یعنی چون غالباً مسافرت با دشواری‌هایی همراه است. خداوند برخی از احکام خویش را در این زمینه تخفیف داده تا تسهیل بر مکلفان باشد، این حکمت هم اکنون نیز پابرجا است؛ یعنی، هر چند مسافرت­‌ها از گذشته آسان­تر است، لیکن اکنون نیز از خستگی و رنج تهی نیست.

در خصوص شکسته نشدن نماز مغرب، فضل­ بن­ شاذان از حضرت رضا(ع) نقل می­‌کند که فرمودند: نماز مغرب در سفر کم نمی­‌شود و کامل به جای آورده شود؛ زیرا آن یکبار قصر شده است.[15] توضیح اینکه حضرت فرمودند: نماز مغرب یک بار قصر شده است، بدین جهت است که اصل نماز دو رکعت بود و حضرت به نماز دو رکعت دیگر اضافه کردند، فرمودند: مگر به نماز مغرب که به آن یک رکعت اضافه نمودند، یک رکعت خود شکسته است، چون نصف دو رکعت است در سفر قصر نمی‌شود.[16]

*پی‌نوشت‌ها:
[1]. ر.ک ترجمه تفسیر المیزان، محمدباقر موسوی همدانی، ج5 ص 101.
[2]. ظاهرا (مَوْقُوتا) وقت در نماز، کنایه باشد از ثبات و عدم تغیر و خلاصه کلام اینکه ظاهر لفظ منظور نیست، و نمى‏خواهد بفرماید نماز فریضه‏اى است داراى وقت بلکه مى‏خواهد بفرماید: فریضه‏اى است لا یتغیر و ثابت و بنا بر این اطلاق موقوت بر کلمه کتاب، اطلاق ملزوم بر لازمه چیزى است. و مراد از کتاب موقوت، کتابى مفروض و ثابت و غیر متغیر است. مى‏خواهد بفرماید: نماز به حسب اصل، دگرگونگى نمى‏پذیرد.(ترجمه تفسیر المیزان ج 5، ص 101)

[3]. أنعام: 160.

[4]. وَ بِإِسْنَادهِ عَنْ زَیْدِ بْنِ عَلِیٍّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبِی سَیِّدَ الْعَابِدِینَ فَقُلْتُ لَهُ یَا أَبَهْ أَخْبِرْنِی عَنْ جَدِّنَا رَسُولِ اللَّهِ لَمَّا عُرِجَ بِهِ إِلَى السَّمَاءِ وَ أَمَرهُ رَبُّهُ عزّوجل بِخَمْسِینَ صَلَاةً کَیْفَ لَمْ یَسْأَلْهُ التَّخْفِیفَ عَنْ أُمَّتِهِ حَتَّى قَالَ لَهُ مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ- ارْجِعْ إِلَى رَبِّکَ فَسَلْهُ التَّخْفِیفَ فَإِنَّ أُمَّتَکَ لَا تُطِیقُ ذَلِکَ فَقَالَ یَا بُنَیَّ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِsلا یَقْتَرِحُ عَلَى رَبِّهِ عزّوجل وَ لَا یُرَاجِعُهُ فِی شَیْ‏ءٍ یَأْمُرُهُ بِهِ فَلَمَّا سَأَلَهُ مُوسَى ذَلِکَ وَ صَارَ شَفِیعاً لِأُمَّتِهِ إِلَیْهِ لَمْ یَجُزْ لَهُ رَدُّ شَفَاعَةِ أَخِیهِ مُوسَى- فَرَجَعَ إِلَى رَبِّهِ فَسَأَلَهُ التَّخْفِیفَ إِلَى أَنْ رَدَّهَا إِلَى خَمْسِ صَلَوَاتٍ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ یَا أَبَتِ فَلِمَ لَمْ یَرْجِعْ إِلَى رَبِّهِ عزّوجل وَ لَمْ یَسْأَلْهُ التَّخْفِیفَ مِنْ خَمْسِ صَلَوَاتٍ وَ قَدْ سَأَلَهُ مُوسَى ع- أَنْ یَرْجِعَ إِلَى رَبِّهِ عزّوجل وَ یَسْأَلَهُ التَّخْفِیفَ‏فَقَالَ یَا بُنَیَّ أَرَادَ أَنْ یُحَصِّلَ لِأُمَّتِهِ التَّخْفِیفَ مَعَ أَجْرِ خَمْسِینَ صَلَاةً لِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّوجَلَ‏ «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها» أَ لَا تَرَى أَنَّهُ لَمَّا هَبَطَ إِلَى الْأَرْضِ نَزَلَ عَلَیْهِ جَبْرَئِیلُ- فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ إِنَّ رَبَّکَ یُقْرِئُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ إِنَّهَا خَمْسٌ بِخَمْسِینَ‏ ما یُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَیَّ وَ ما أَنَا بِظَلَّامٍ لِلْعَبِیدِ. (الفقیه،ج 1، ص 198)

[5]. المیزان،ج 13،ص 246.

[6]. وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‏. إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْیٌ یُوحى‏. (نجم: 4و5).

[7]. لِأَنَّ أَصْلَ الصَّلَاةِ إِنَّمَا هِیَ رَکْعَةٌ وَاحِدَةٌ لِأَنَّ أَصْلَ الْعَدَدِ وَاحِدٌ فَإِنْ نَقَصَتْ مِنْ وَاحِدَةٍ فَلَیْسَتْ هِیَ صَلَاةً فَعَلِمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنَّ الْعِبَادَ لَا یُؤَدُّونَ تِلْکَ الرَّکْعَةَ الْوَاحِدَةَ الَّتِی لَا صَلَاةَ أَقَلَّ مِنْهَا بِکَمَالِهَا وَ تَمَامِهَا وَ الْإِقْبَالِ عَلَیْهَا  فَقَرَنَ إِلَیْهَا رَکْعَةً. (عیون أخبار الرضاg ، ج‏2، ص 10)

[8]. علل الشرائع، ترجمه محمدجواد ذهنى تهرانى، ج‏2، ص77.

[9]. اگر اسلام می‌خواست بدون رعایت اصول روانی و اجتماعی با شراب، این بلای بزرگ عمومی آن زمان به مبارزه برخیزد ممکن نبود. لذا از روش تحریم تدریجی و آماده ساختن افکار و اذهان برای ریشه کن کردن میگساری که به صورت یک عادت ثانوی در رگ و پوست مردم آن زمان نفوذ کرده بود، استفاده کرده است‌. بر این اساس‌، نخست در بعضی آیات‌(نحل‌،67) اشاره به زشتی این کار کرده است‌. بعد در آیاتی (بقره‌:219؛ نسأ:43) به صورت قاطعانه‌تر به این مهم پرداخته است‌. در نهایت در آیات 90 ـ 92 مائده برای اجتناب حرمت شراب حکم قطعی صادر کرده است‌. نماز نیز ناظر به ظرفیت مردم به مرور به رکعات کامل خود رسید.

[10]. فَفَرَضَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ أَصْلَ الصَّلَاةِ رَکْعَتَیْنِ ثُمَّ عَلِمَ رَسُولُ اللَّهِ أَنَّ الْعِبَادَ لَا یُؤَدُّونَ هَاتَیْنِ الرَّکْعَتَیْنِ بِتَمَامِ مَا أُمِرُوا بِهِ وَ کَمَالِهِ فَضَمَّ إِلَى الظُّهْرِ وَ الْعَصْرِ وَ الْعِشَاءِ الْآخِرَةِ رَکْعَتَیْنِ رَکْعَتَیْنِ لِیَکُونَ فِیهَا تَمَامُ الرَّکْعَتَیْنِ الْأُولَیَیْنِ. عیون أخبار الرضا، ج‏2، ص 108؛ روح الله خمینی، سرالصلاة،ص 35.

[11]. طهرانی، اسرار الصلاة، ص 288.

[12]. اسراء: 77.

[13]. المیزان، ج13، ص 246.

[14]. فَإِنْ قَالَ فَلِمَ قُصِّرَتِ الصَّلَاةُ فِی السَّفَرِ قِیلَ لِأَنَّ الصَّلَاةَ الْمَفْرُوضَةَ أَوَّلًا إِنَّمَا هِیَ عَشْرُ رَکَعَاتٍ وَ السَّبْعُ إِنَّمَا زِیدَتْ عَلَیْهَا بَعْدُ فَخَفَّفَ اللَّهُ عَنْهُمْ تِلْکَ الزِّیَادَةَ لِمَوْضِعِ السَّفَرِ وَ تَعَبِهِ وَ نَصَبِهِ وَ اشْتِغَالِهِ بِأَمْرِ نَفْسِهِ وَ ظَعْنِهِ‏  وَ إِقَامَتِهِ لِئَلَّا یَشْتَغِلَ عَمَّا لَا بُدَّ لَهُ مِنْ‏ مَعِیشَةٍ رَحْمَةً مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ تَعَطُّفاً عَلَیْهِ إِلَّا صَلَاةَ الْمَغْرِبِ فَإِنَّهَا لَمْ تُقَصَّرْ لِأَنَّهَا صَلَاةٌ مَقْصُورَةٌ فِی الْأَصْلِ. (من لایحضره الفقیه،ج 2،ص 137)

[15]. همان.

[16]. ایوب نظری، اسرار و شگفتی‌های نماز، 126.

منبع : سایت شهر خبر

موضوعات: مذهبی
[شنبه 1401-09-19] [ 07:32:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...


  نظر رهبر در مورد عزاداری  ...

موضوعات: تواشیح
[یکشنبه 1401-05-16] [ 11:04:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...


  مداحی ...

موضوعات: مناسبت, کلیپ
[جمعه 1401-05-07] [ 11:15:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...


  امام حسین (ع) زمانت را بشناس ...

امام حسین علیه السلامجنگ تمام عیار و ترکیبیمحبوبه رحیمیرهبر

امام حسین علیه السلام زمانت را بشناس

محرم که می شود دل آدم همانند در دیوار شهر سیاه پوش و عزادار مظلومیت حسین (ع) و یارانش می شود و این یک حرکت زنده و پویاست .

عاشورا نماد عدالت خواهی و قیام در مقابل فساد و ظلم در طول تاریخ بوده است . خوب بنگریم هر روز روز عاشورا و جبهه حسینی و جبهه یزدی در مقابل هم صف آرایی کرده اند . امروز استکبار جهانی در راس امریکای جنایتکار و اذناب و ایادی خود با تمام توان یک جنگ تمام عیار و ترکیبی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت به راه انداخته که نباید بی خیال باشیم .

جبهه امروز جبهه جنگ نرم و لازمه آن جهاد تبیین است حسین این زمان جهادگر تبیین می خواهد ، بدور از ترس از انگ زنی تهمت زنی و بی آبرویی . جهاد امروز بسی سخت تر است

لبیک یا خامنه ایی (مدظله) لبیک با حسین (ع) است .

نوشته شده توسط : محبوبه رحیمی

 

موضوعات: بصیرت, مذهبی
[پنجشنبه 1401-05-06] [ 11:37:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب (س) میناب [عضو] 
5 stars

سلام وخداقوت واقعا خدا این قدرت تشخیص حسین زمانه را بدهد

1401/05/09 @ 10:53


فرم در حال بارگذاری ...


  صحبتی بر ای نسل سوم انقلاب ...

منافق

آیا منافقین از کفار بدتر هستند ؟

بدتر بودن منافقان از کفار را می‌توان از برخی از آیات قرآن استفاده کرد، مانند این آیه که می‌فرماید: «إِنَّ الْمُنافِقِینَ فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَ لَنْ تَجدَ لَهُمْ نَصِیراً»؛ منافقان در پائین‌‏ترین و نازل‌ترین مراحل دوزخ قرار دارند و هیچ‌گونه یاورى براى آنها نخواهى یافت.

برای جوانانی می نویسم که مثل خودم انبوه خیانت ها جنایت ها و صدمات جبران ناپذیری که منافقین به ایران اسلامی زده اند و ما ندیده ایم .

در تاریخ پر فروغ جمهوری اسلامی ایران شاهد خیانت های همچون :

1. به شهادت رساندن مسئولین دلسوز

2 . به شهادت رساندن مردم انقلابی و مومن (نزدیک به 17000 نفر)

3 . همکاری به گروهک های تجزیه طلب

4 . همکاری گسترده با ارتش بعث عراق و صدام ملعون

5 . عقیم سازی زنان عضو گروهک 

6 . جداسازی مادران از فرزندانشان (برای اعضای گروه)

7 . ترور تخریب مکرر

8 . افشای اسرار نظامی و سری ایران به دشمان قسم خورده ایران

9 . فساد جنسی رهبران گروهک (مسعود رجبی)

و شاهد خیلی از موارد دیگر توسط این گروهک جانیتکار خبیث بوده ایم

حال در عرصه فضای مجازی با اکانت های فیک اقدام به تحریف واقعیت ها ، خوراک رسانی غلط ، بزرگ جلوه دادن مشکلات ایران ، نا امیدکردن مردم به خصوص جوانان از آینده نظام ، گسترش فساد اخلاقی در ایران و هزاران جنگ ارسانی دیگر

حال جنگ ؛ جنگ ترکیبی علیه ایران با محوریت های اقتصاد ، فرهنگ ، سیاست و… است .

دشمن از هر روزنه ایی برای ضربه به این ملت و امت و نظام فرو گذار نمی کند .

پس وظیفه ما :

1 . روشنگری و تبین در تمامی عرصهای مبارزاتی در حد وسع خودمان

2 . داشتن سواد رسانی تا گول تحریف های دشمن نخوریم و در زمین آنان بازی نکنیم

3 . امر به معرف و نهی از منکر از بزرگ ترین واجبات دین ماست که سدی در مقابل انحراف جامعه است غافل نباشیم

4 . پیرو امر ولی فقیه که همان ولایت رسول خدا است باشیم

5 . در انتخاب مسولین دقیق و مطالبه گر به حق باشیم

6 .  شما بگویید وظیفه دیگر ما چیست ؟؟؟

نوشته شده توسط : محبوبه رحیمی

موضوعات: بصیرت
 [ 04:55:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...


  تولد هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت مبارک باد ...

کلیپ زیبا 

موضوعات: مذهبی, مناسبت, کلیپ, سرود
[سه شنبه 1401-04-28] [ 01:37:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...


  تأملی در خصوص عید غدیر خم ...

در سال 18هجری یا حجه الوداع در راه بازگشت از مکه بر پیامبر اسلام فراز انتهایی آیه ۳ سوره مبارکه مائده نازل شد . که نشان از خبری مهم در راه هست لذا پیامبر دستور میدهند که در کنار برکه غدیر خم اطراق نمایند و کسانی که جلوتر حرکت کرده اند بازگشته و منتظر کسانی که جامانده اند باشند .

وقتی که همه جمع شدند (برخی تا ۱۲۰ هزار نفر دانسته اند) از جهاز شتران منبری ساختند و خود و علی (علیه‌السلام) بر بالای آن رفته و به فاصله چند صف یک منادی گذاشته که خبر به همه برسد .

خبر چیست ؟

خبر مرتبط با وحی الهی است که در صورت عدم ابلاغ آن به زعمی زحمات پیامبر هدر رفته است  خبری که ابلاغ آن به معنای کامل شدن دین اتمام نعمت که همان ولایت است و نشان رضایت است   الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا الیوم معرفه و منظور همان روز غدیر است  در انتها خیل عظیم صحابه و حجاج به علی علیه‌السلام تبریک گفتن  این روایت به حد تواتر رسیده و از اهل سنت و تشیع نقل گردیده است .

نوشته شده : محبوبه رحیمی

موضوعات: بصیرت, مذهبی, سیاسی, تصویر نوشته
[دوشنبه 1401-04-27] [ 03:38:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...


  پیام امام حسین (ع) هنگام حرکت از مکه به‌سوی کربلا ...
 
پیام امام حسین (ع) هنگام حرکت از مکه به‌سوی کربلا

امام حسین علیه‌السلام در ماجرای خروجشان از مکه به‌سوی کربلا درس امام‌محوری را به اصحاب خویش آموختند؛ آن عده از یاران که معرفت حقیقی به امام نداشتند، کعبه را اصل دانستند و با امام همراه نشدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارش‌های تاریخی، امام حسین‌ علیه‌السلام در روز هشتم یا دهم ذی‌الحجه مکه را به قصد عراق ترک کردند. فارغ از نگاه تاریخی به علل خروج امام از مکه به‌سوی عراق، نیاز است فلسفۀ حقیقیِ این حرکت امام مورد ارزیابی قرار گیرد؛ چرا که حرکت اباعبدالله علیه‌السلام از همان ابتدا تا انتهای قیام با مشیت خداوند صورت گرفت و لحظه‌ای از رفتار امام خالی از مشیت خداوند نیست. این مسئله بر پایه آیات متعددی از قرآن است، از جمله آیه29 سوره تکویر که فرمود «وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمین‏»؛ یعنی خواست شما قطعاً مطابق با خواست خداوند رب العالمین است؛ همچنان که امام هادی علیه‌السلام ذیل این آیه فرمود «إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قُلُوبَ الْأَئِمَّةِ مَوْرِداً لِإِرَادَتِهِ فَإِذَا شَاءَ اللَّهُ شَیْئاً شَاءُوهُ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمین»؛ یعنی خداوند دل‌هاى ائمه را محل اراده خویش قرار داده، هر گاه خداوند چیزى را بخواهد آنها خواهند خواست؛ اینست تفسیر آیه:وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمین‏. (تفسیر القمی، ج‏2، ص409) خود آن حضرت از رسول الله صلی الله علیه و آله نقل فرمود «یَا حُسَیْنُ، اخْرُجْ فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ شَاءَ أَنْ یَرَاكَ قَتِیلًا» یعنی ای حسین، قیام کن، چرا که خداوند می‌خواهد تو را در حالی که کشته شدی، ببیند.»

ادامه مطلب :

اصل حج، معرفت به امام است

اما برای دستیابی به لایه‌های معرفتیِ قیام و خروج امام حسین علیه‌السلام از مکه به‌سوی کربلا باید بدانیم اصل حج، معرفت به امام حیّ و کعبه مثالی از امام است. مؤمنان حقیقی، روز عرفه و صحنۀ عرفات را موقفی برای شناخت امام می‌دانند؛ به این معنا که خداوند تمام آداب و عبادات ما را به معرفت امام گره زده است. بنابراین اگر در احادیث می‌خوانیم «تَمامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام‏» حج کامل در گروی امام است و یا می‌خوانیم «بِالْإِمَامِ تَمَامُ اَلصَّلاَةِ وَ اَلزَّکَاةِ وَ اَلصِّیَامِ وَ اَلْحَجِّ»، با امام نماز و زکات و روزه و حج کامل می‌شود ناظر بر همین حقیقت است؛ ضمن آنکه حضرت زهرا سلام‌الله علیها فرمود «مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ اذ تُوْتی وَ لَا تَأْتِی»؛ یعنی امام همچون کعبه است که باید به سویش حرکت کنند نه او به سوی مردم. 

حال با این دیدگاه در می‌یابیم که کعبه نماد و امام هم حقیقت کعبه است و مؤمنان با هر بار طواف به دور کعبه، در وجودشان سعی می‌کنند تا طواف به دور امام را تمرین کنند و محور زندگی‌شان را امام قرار دهند و همواره رو به سوی او باشند. امام حسین علیه‌السلام در ماجرای خروجشان از مکه به‌سوی کربلا درس امام‌محوری را به اصحاب خویش آموختند؛ آن عده از یاران که معرفت حقیقی به امام نداشتند، کعبه را اصل دانستند و با امام همراه نشدند. در ماجرای جنگ صفین نیز این اتفاق به صورت دیگری اتفاق افتاد. آنها که قرآن را جدای از عترت دانستند و شأن قرآن را فراتر از امام حیّ فرض کردند، دچار لغزش شدند در حالی که امیرالمؤمنین می‌فرمود منم قرآن ناطق و اگر قرآن، امام نداشته باشد، سبب ضلالت گمراهان است. 

سه گروهی که به کاروانیان حسینی پیوستند

در صورت کلی سه دسته با امام حسین علیه‌السلام از مکه خارج شدند:
دستۀ اول، یاران خاص آن حضرت از جمله حضرت ابوالفضل علیه‌السلام، حضرت زینب سلام‌الله علیها، حضرت علی اکبر و …
دستۀ دوم، آن عده از صحابی که آن معرفت خاص را نداشتند، اما آموخته بودند هر کجا معرفت ندارند، باید تسلیم‌وار رفتار کنند.
دستۀ سوم، عده‌ای که با رویکرد سیاسی و با هوای حکومت با امام همراه شدند. این عده افراد هر اندازه در طی مسیر متوجه می‌شدند که قیام امام به ظاهر منجر به شکست می‌شود، از کاروان جدا می‌شدند. بنابراین دو دستۀ اول با امام تا آخرین لحظۀ قیام همراه شدند و به لقای الهی رسیدند. جالب است که امام حسین علیه‌السلام هنگام خروج جمله‌ای کلیدی دربارۀ فلسلفۀ قیام خویش و شرط همراهی با کاروانیان را بیان فرمودند. حضرت فرمود «مَنْ کانَ باذِلاً فِینا مُهْجَتَهُ وَمُوَطِّناً عَلی لِقاءِ اللهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنا فَإِنّی راحِلٌ مُصْبِحَاً إِنْ شاءَ اللهُ تَعالی»؛ یعنی آگاه باشید، هر یک از شما که حاضر است در راه ما از خون خویش بگذرد و جانش را در راه لقای پروردگار نثار کند، پس آماده حرکت با ما باشد که من فردا صبح حرکت خواهم کرد، ان شاءالله». شرطِ گذشتن از جان در مسیر عترت و رسیدن به لقای الهی به عنوان هدف، دو گزارۀ مهم در این فراز از کلام امام است؛ لقای الهی که همان لقای خلیفةالله در قیامت است، همان آرمانی است که خداوند آن را برای مؤمنان به خود برگزید و این عبارت، همان اصل فلسلۀ حج است که به آن اشاره شد: «تَمامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام‏»؛ یعنی اصلاً حج آمد تا انسان‌ها به لقاء دست یابند.  

منبع : سایت شهر خبر

موضوعات: بصیرت, مذهبی
[یکشنبه 1401-04-19] [ 06:01:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...


  عرفه ...

انشالله روز عرفه روز اعتراف به گناه خود در پیشگاه حضرت رب باشه و سعی در جبران آن 

موضوعات: تواشیح
[شنبه 1401-04-18] [ 12:05:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...


  عید قربان مبارک ...

انشالله در این عید بزرگ بتوانیم گناهان خود را در پیشگاه معبود معترف و از آستان والایش طلب آمرزش بطلبیم از گناهانی چون حسد ، نفاق ، غیبت ، تهمت ، عجب ، ریا و …  تمام تعلقات پست حیوانی را بتوانیم به قربانگاه برده و پالایش شویم تا بتوانیم مستعد حضور انوار الهی شویم  خدایا در این راه هدایت با عنایت خاصه خود پا خواهیم گذاشت و پیوسته نگاه دار ما مباش و ما را از گمراهان و مورد غضب شدگان قرار مده  الهی آمین نوشته شده توسط : م رحیمی 

موضوعات: مذهبی, سیاسی, مناسبت
[جمعه 1401-04-17] [ 07:15:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...


  احکام خالکوبی یا تاتو در اسلام چگونه است؟ ...

احکام خالکوبی یا تاتو در اسلام چگونه است؟
کارگر انلاین|خالکوبی در اسلام چه حکمی دارد و آیا خالکوبی بدن برای غسل و وضو مشکلی ایجاد می کند؟ در ادامه حکم خالکوبی از نظر مراجع تقلید را ملاحضه می نمایید.
حکم خالکوبی از نظر مراجع تقلید
امام خمینی(ره)
از حضرت امام خمینی (ره) فتوایی با عنوان تاتو (تتو) در اختیار نیست، اما از آن جا که تاتو نوعی خال کوبی است که جنبه زینت هم ممکن است داشته باشد و بنا بر فتوای ایشان «خال ها که زیر پوست قرار دارد مانع از صحت وضوء و غسل نیست»(استفتائات؛ ج 1، ص:37، پاسخ سؤال 44).
و اگر در صورت آرایش موجود باشد باید پوشانده شود و بر مرد أجنبیّ نیز نگاه کردن جائز نیست و همچنین در کفّین اگر دارای زینت و لو مثل انگشتر باشد. (استفتائات؛ ج 3، ص:256، پاسخ سؤال 32)
پس چنین می توان گفت که:تتو مانع غسل و وضوء نیست لکن اگر زینت محسوب می گردد از نامحرم باید پوشانده شود.
احکام خالکوبی
آیت الله خامنه ای
سوال:آیا خالکوبی در اسلام حرام است؟
پاسخ:خالکوبی حرام نیست و اثری که از آن در زیر پوست می گذارد مانع از رسیدن آب نیست و وضو و غسل با آن صحیح است.
سوال:حکم شرعی تاتو کردن ابرو برای زنان چیست؟
پاسخ:مانع ندارد، و اگر در نظر عرف زینت محسوب می شود باید از نامحرم بپوشانند.
منبع:دفتر استفتائات آیت الله خامنه ای
خالکوبی در اسلام
آیت الله سیستانی
سوال:خالکوبی چه حکمی دارد و آیا برای غسل و وضو مشکلی ایجاد می کند؟
پاسخ:هرگاه ضرر خاصّی برای بدن نداشته باشد عکسهای موجب فساد اخلاق در آن نباشد جایز است و در هرحال برای وضو و غسل مشکلی ایجاد نمی کند.
سۆال:کاشتن ابرو برای زنان اشکال دارد یا خیر؟
پاسخ:کاشتن ابرو به جهت وضو و غسل اشکال دارد ولی خالکوبی کردن آن مانعی ندارد.
کاشتن ابرو
سۆال:تاتو کردن ابروها چه حکمی دارد ؟
پاسخ:مانعی ندارد ولی اگر زینت شمرده شود باید زنان از نامحرم آن را بپوشاند.
سۆال:تاتوکردن ابروها و لبها چه حکمی دارد؟
پاسخ:اشکال ندارد ولی زنها باید آن را چنانچه عرفا زینت حساب شود باید از نامحرم بپوشانند.
سۆال:آیا خانمهایی که دارای تاتو بر روی ابروهای خود می باشند می توانند به حج بروند؟
پاسخ:اشکال ندارد و به حج ضرری نمیرساند.
سۆال:آیا داشتن خالکوبی بر روی بازو برای گرفتن وضو ایجاد اشکال می کند؟ چنانچه جواب مثبت است لطفا راهنمایی بفرمائید چه باید کرد؟
پاسخ:ایجاد اشکال نمی کند.
منبع:سایت رسمی آیت الله سیدعلی حسینی سیستانی
وضو و خالکوبی
آیت الله مکارم شیرازی (مدظله):
سوال:خالکوبی چه حکمی دارد و آیا برای غسل و وضو مشکلی ایجاد می کند؟
پاسخ:هرگاه ضرر خاصّی برای بدن نداشته باشد عکسهای موجب فساد اخلاق در آن نباشد جایز است و در هر حال برای وضو و غسل مشکلی ایجاد نمی کند.
سوال:خالکوبی در اعضای مختلف بدن گتاه دارد؟
پاسخ:خالکوبی های معمولی در اعضای مختلف بدن اشکال ندارد، ولی اگر خالکوبی بیش از حد باشد و موجب آزار بدن شود یا اسم های معصومان (ع) خالکوبی شود، اشکال دارد.
سوال:بعد از مرگ بعضی می گویند که باید قسمتی که خالکوبی شده برای غسل جدا شود ؟
پاسخ:کسی که خالکوبی کرده، پس از مردن مانند بقیه مردم غسل میت داده می شود. قسمتی که خالکوبی شده، برای غسل جدا نمی شود و مانع رسیدن آب نیست.
منبع:آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات جدید، ج2، ص 52 ـ53
غسل با خالکوبی
حکم شرعی آیت الله وحید خراسانی در خصوص تتو
اگر از رسیدن آب به پوست فرد جلوگیری کند جایز نیست زیرا وضو و غسل فرد را باطل می کند و در صورتی که فرد این کار را کرده باشد باید آن را بردارد و پاک کند ولو اینکه به سختی و مشقت انجام گیرد و بدلیل اینکه تحت هرشرایطی زینت محسوب می شود باید از نامحرم پوشانده شود.
منبع:دفتر استفتائات آیت الله وحید خراسانی

 

منبع : سایت شهر خبر

موضوعات: احکام
[سه شنبه 1401-04-07] [ 06:57:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...


  آیه ای لطیف برای برآورده شدن حاجت ...


آیه ای لطیف برای برآورده شدن حاجت

 
خیلی وقت‌هاشده است که به هنگام دعا و مناجات به آیه أمّن یجیب توسل کرده‌ای تا حاجات خود را از خدا بخواهی. بارها و بارها با سوز و شور این آیه را خوانده و زمزمه کرده‌ای تا بر استجابت دعایت تأکید کرده باشی، اما چرا این آیه؟! آیا دلیل خاصی دارد که این آیه را در دعا تکرار می کنیم؟

خیلی وقت‌هاشده است که به هنگام دعا و مناجات به آیه أمّن یجیب توسل کرده‌ای تا حاجات خود را از خدا بخواهی. بارها و بارها با سوز و شور این آیه را خوانده و زمزمه کرده‌ای تا بر استجابت دعایت تأکید کرده باشی، اما چرا این آیه؟! آیا دلیل خاصی دارد که این آیه را در دعا تکرار می کنیم؟
 
برای پاسخ به این سۆال باید گفت؛ دعا کردن با آیه أمن یجیب کاری ذوقی و استفاده‌ای لطیف و زیبا از این آیه نورانی است و دستور خاصی در این مورد به شکل معمول در بین ما در منابع اسلامی وارد نشده است.

ختم امن یجیب به این منظور انجام می‌گیرد که ما خود را مصداق موجودی مضطر و درمانده و خداوند را مجیب و فریاد‌رس و دستگیر می‌یابیم و این آیه را با توجه به مضمون و محتوای آن به قصد جلب عنایت و امداد خداوند و نجات یافتن از گرفتاری و بلا می‌خوانیم.

ادامه مطلب :

برای آشنایی بیشتر با مضمون و تفسیر آیه مورد بحث به توضیح ذیل توجه کنید:

أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِیلاً ما تَذَکَّرُونَ (62/نمل)

یا کیست آنکس که دعاى مضطر را اجابت مى ‏کند و گرفتارى را برطرف مى سازد، و شما را خلفاى زمین قرار مى‏ دهد، آیا معبودى با خداست؟ کمتر متذکر مى‏ شوید!

آرى در آن هنگام که تمام درهاى عالم اسباب به روى انسان بسته مى ‏شود کارد به استخوانش مى‏ رسد، و از هر نظر درمانده و مضطر مى ‏گردد، تنها کسى که مى‏ تواند قفل مشکلات را بگشاید، و بن‏بستها را بر طرف سازد، و نور امید در دلها بپاشد، و درهاى رحمت به روى انسان درمانده بگشاید، تنها ذات پاک او است و نه غیر او. از آنجا که این واقعیت به عنوان یک احساس فطرى در درون جان همه انسانها است، بت‌پرستان نیز به هنگامى که در میان امواج خروشان دریا گرفتار مى ‏شوند تمام معبودهاى خود را فراموش کرده، دست به دامن لطف اللَّه مى ‏زنند همانگونه که قرآن مى‏ گوید: فَإِذا رَکِبُوا فِی الْفُلْکِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ: هنگامى که سوار کشتى مى‏ شوند خدا را مى ‏خوانند در حالى که پرستش را مخصوص او مى‏ دانند (65/عنکبوت)

سپس مى‏ افزاید: نه تنها مشکلات و ناراحتیها را بر طرف مى‏ سازد بلکه شما را خلفاى زمین قرار مى‏ دهد (وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ). آیا با اینهمه معبودى با خدا است؟ (أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ). ولى شما کمتر متذکر مى‏ شوید و از این دلائل روشن پند و اندرز نمى‏ گیرید (قَلِیلًا ما تَذَکَّرُونَ).

پیرامون مفهوم مضطر و مساله استجابت دعا و شرائط آن بحثهایى است که در نکته‏ ها در پایان همین آیات خواهد آمد. منظور از خُلَفاءَ الْأَرْضِ ممکن است به معنى ساکنان زمین و صاحبان آن باشد، چرا که خدا با آن همه نعمت و اسباب رفاه و آسایش و آرامش که در زمین قرار داده انسان را حکمران این کره خاکى ساخته، و او را براى سلطه بر آن آماده کرده است. مخصوصا هنگامى که انسان در اضطرار فرو مى ‏رود و به درگاه خدا رو مى‏ آورد و او به لطفش بلاها و موانع را بر طرف مى‏ سازد، پایه‏ هاى این خلافت مستحکمتر مى‏ شود (و از اینجا رابطه میان این دو بخش از آیه روشن مى‏ گردد). و نیز ممکن است اشاره به این باشد که خدا ناموس حیات را چنین قرار داده که دائما اقوامى مى ‏آیند و جانشین اقوام دیگر مى‏ شوند که اگر این تناوب نبود، تکاملى صورت نمى‏ گرفت .

گرچه خداوند دعاى همه را - هر گاه شرائطش جمع باشد- اجابت مى‏ کند ولى در آیات فوق مخصوصا روى عنوان مضطر تکیه  شده است، به این دلیل که یکى از شرائط اجابت دعا آن است که انسان چشم از عالم اسباب بکلى برگیرد و تمام قلب و روحش را در اختیار خدا قرار دهد، همه چیز را از آن او بداند و حل هر مشکلى را به دست او ببیند، و این درک و دید در حال اضطرار دست مى‏ دهد.

درست است که عالم، عالم اسباب است، و مۆمن نهایت تلاش و کوشش خود را در این زمینه به کار مى‏ گیرد ولى هرگز در جهان اسباب گم نمى‏ شود، همه را از برکت ذات پاک او مى‏بیند دیده‏اى نافذ و سبب سوراخ کن دارد که اسباب را از بیخ و بن بر مى‏ کند و در پشت حجاب اسباب ذات مسبب الاسباب را مى ‏بیند و همه چیز را از او مى ‏خواهد. آرى اگر انسان به این مرحله برسد مهمترین شرط اجابت دعا را فراهم ساخته است.

جالب اینکه در بعضى از روایات این آیه تفسیر به قیام حضرت مهدى- صلوات اللَّه و سلامه علیه- شده؛

در روایتى از امام باقر علیه السلام مى‏ خوانیم که فرمود: و اللَّه لکأنی انظر الى القائم و قد اسند ظهره الى الحجر ثم ینشد اللَّه حقه … قال هو و اللَّه المضطر فى کتاب اللَّه فى قوله: أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ: به خدا سوگند گویا من مهدى سلام الله علیه را مى ‏بینم که پشت به حجر الاسود زده و خدا را به حق خود مى ‏خواند … سپس فرمود: به خدا سوگند مضطر در کتاب اللَّه در آیه أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ … او است .

در حدیث دیگرى از امام صادق علیه السلام چنین آمده: نزلت فى القائم من آل محمد علیهم السلام هو و اللَّه المضطر اذا صلى فى المقام رکعتین و دعا الى اللَّه عز و جل فاجابه و یکشف السوء و یجعله خلیفة فى الارض: این آیه در مورد مهدى از آل محمد عجل الله فی فرجه نازل شده، به خدا سوگند مضطر او است، هنگامى که در مقام ابراهیم دو رکعت نماز به جا مى‏ آورد و دست به درگاه خداوند متعال بر مى‏دارد دعاى او را اجابت مى‏ کند، ناراحتى‏ها را بر طرف مى ‏سازد، و او را خلیفه روى زمین قرار مى ‏دهد.

بدون شک منظور از این تفسیر - همانگونه که نظائر آن را فراوان دیده ‏ایم- منحصر ساختن مفهوم آیه به وجود مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیست، بلکه آیه مفهوم گسترده‏اى دارد که یکى از مصداقهاى روشن آن وجود امام مهدی علیه السلام است که در آن زمان که همه جا را فساد گرفته باشد، درها بسته شده، کارد به استخوان رسیده، بشریت در بن‌بست سختى قرار گرفته، و حالت اضطرار در کل عالم نمایان است در آن هنگام در مقدس‏ترین نقطه روى زمین دست به دعا برمى ‏دارد و تقاضاى کشف سوء مى ‏کند و خداوند این دعا را سرآغاز انقلاب مقدس جهانى او قرار مى ‏دهد و به مصداق وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ او و یارانش را خلفاى روى زمین مى‏ کند .

منبع : سایت شهر خبر

موضوعات: مذهبی, حدیث, تواشیح
[دوشنبه 1400-12-23] [ 10:35:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...


  نگاه کلی به بیانیه گام دوم رهبر انقلاب ...

منبع : سایت زهرا مدیا

موضوعات: بصیرت, سیاسی, کلیپ
[شنبه 1400-12-21] [ 09:29:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

 
مداحی های محرم