بصیرت سرا
ولا یحمل هذه العَلَم الا اهل البصر و الصبر




تیر 1401
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31




جستجو





رتبه


 
  تولد هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت مبارک باد ...

کلیپ زیبا 

موضوعات: مذهبی, مناسبت, کلیپ, سرود
[سه شنبه 1401-04-28] [ 01:37:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  تأملی در خصوص عید غدیر خم ...

در سال 18هجری یا حجه الوداع در راه بازگشت از مکه بر پیامبر اسلام فراز انتهایی آیه ۳ سوره مبارکه مائده نازل شد . که نشان از خبری مهم در راه هست لذا پیامبر دستور میدهند که در کنار برکه غدیر خم اطراق نمایند و کسانی که جلوتر حرکت کرده اند بازگشته و منتظر کسانی که جامانده اند باشند .

وقتی که همه جمع شدند (برخی تا ۱۲۰ هزار نفر دانسته اند) از جهاز شتران منبری ساختند و خود و علی (علیه‌السلام) بر بالای آن رفته و به فاصله چند صف یک منادی گذاشته که خبر به همه برسد .

خبر چیست ؟

خبر مرتبط با وحی الهی است که در صورت عدم ابلاغ آن به زعمی زحمات پیامبر هدر رفته است  خبری که ابلاغ آن به معنای کامل شدن دین اتمام نعمت که همان ولایت است و نشان رضایت است   الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا الیوم معرفه و منظور همان روز غدیر است  در انتها خیل عظیم صحابه و حجاج به علی علیه‌السلام تبریک گفتن  این روایت به حد تواتر رسیده و از اهل سنت و تشیع نقل گردیده است .

نوشته شده : محبوبه رحیمی

موضوعات: بصیرت, مذهبی, سیاسی, تصویر نوشته
[دوشنبه 1401-04-27] [ 03:38:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  پیام امام حسین (ع) هنگام حرکت از مکه به‌سوی کربلا ...
 
پیام امام حسین (ع) هنگام حرکت از مکه به‌سوی کربلا

امام حسین علیه‌السلام در ماجرای خروجشان از مکه به‌سوی کربلا درس امام‌محوری را به اصحاب خویش آموختند؛ آن عده از یاران که معرفت حقیقی به امام نداشتند، کعبه را اصل دانستند و با امام همراه نشدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارش‌های تاریخی، امام حسین‌ علیه‌السلام در روز هشتم یا دهم ذی‌الحجه مکه را به قصد عراق ترک کردند. فارغ از نگاه تاریخی به علل خروج امام از مکه به‌سوی عراق، نیاز است فلسفۀ حقیقیِ این حرکت امام مورد ارزیابی قرار گیرد؛ چرا که حرکت اباعبدالله علیه‌السلام از همان ابتدا تا انتهای قیام با مشیت خداوند صورت گرفت و لحظه‌ای از رفتار امام خالی از مشیت خداوند نیست. این مسئله بر پایه آیات متعددی از قرآن است، از جمله آیه29 سوره تکویر که فرمود «وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمین‏»؛ یعنی خواست شما قطعاً مطابق با خواست خداوند رب العالمین است؛ همچنان که امام هادی علیه‌السلام ذیل این آیه فرمود «إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قُلُوبَ الْأَئِمَّةِ مَوْرِداً لِإِرَادَتِهِ فَإِذَا شَاءَ اللَّهُ شَیْئاً شَاءُوهُ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمین»؛ یعنی خداوند دل‌هاى ائمه را محل اراده خویش قرار داده، هر گاه خداوند چیزى را بخواهد آنها خواهند خواست؛ اینست تفسیر آیه:وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمین‏. (تفسیر القمی، ج‏2، ص409) خود آن حضرت از رسول الله صلی الله علیه و آله نقل فرمود «یَا حُسَیْنُ، اخْرُجْ فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ شَاءَ أَنْ یَرَاكَ قَتِیلًا» یعنی ای حسین، قیام کن، چرا که خداوند می‌خواهد تو را در حالی که کشته شدی، ببیند.»

ادامه »

موضوعات: بصیرت, مذهبی
[یکشنبه 1401-04-19] [ 06:01:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  عرفه ...

انشالله روز عرفه روز اعتراف به گناه خود در پیشگاه حضرت رب باشه و سعی در جبران آن 

موضوعات: تواشیح
[شنبه 1401-04-18] [ 12:05:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  عید قربان مبارک ...

انشالله در این عید بزرگ بتوانیم گناهان خود را در پیشگاه معبود معترف و از آستان والایش طلب آمرزش بطلبیم از گناهانی چون حسد ، نفاق ، غیبت ، تهمت ، عجب ، ریا و …  تمام تعلقات پست حیوانی را بتوانیم به قربانگاه برده و پالایش شویم تا بتوانیم مستعد حضور انوار الهی شویم  خدایا در این راه هدایت با عنایت خاصه خود پا خواهیم گذاشت و پیوسته نگاه دار ما مباش و ما را از گمراهان و مورد غضب شدگان قرار مده  الهی آمین نوشته شده توسط : م رحیمی 

موضوعات: مذهبی, سیاسی, مناسبت
[جمعه 1401-04-17] [ 07:15:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  احکام خالکوبی یا تاتو در اسلام چگونه است؟ ...

احکام خالکوبی یا تاتو در اسلام چگونه است؟
کارگر انلاین|خالکوبی در اسلام چه حکمی دارد و آیا خالکوبی بدن برای غسل و وضو مشکلی ایجاد می کند؟ در ادامه حکم خالکوبی از نظر مراجع تقلید را ملاحضه می نمایید.
حکم خالکوبی از نظر مراجع تقلید
امام خمینی(ره)
از حضرت امام خمینی (ره) فتوایی با عنوان تاتو (تتو) در اختیار نیست، اما از آن جا که تاتو نوعی خال کوبی است که جنبه زینت هم ممکن است داشته باشد و بنا بر فتوای ایشان «خال ها که زیر پوست قرار دارد مانع از صحت وضوء و غسل نیست»(استفتائات؛ ج 1، ص:37، پاسخ سؤال 44).
و اگر در صورت آرایش موجود باشد باید پوشانده شود و بر مرد أجنبیّ نیز نگاه کردن جائز نیست و همچنین در کفّین اگر دارای زینت و لو مثل انگشتر باشد. (استفتائات؛ ج 3، ص:256، پاسخ سؤال 32)
پس چنین می توان گفت که:تتو مانع غسل و وضوء نیست لکن اگر زینت محسوب می گردد از نامحرم باید پوشانده شود.
احکام خالکوبی
آیت الله خامنه ای
سوال:آیا خالکوبی در اسلام حرام است؟
پاسخ:خالکوبی حرام نیست و اثری که از آن در زیر پوست می گذارد مانع از رسیدن آب نیست و وضو و غسل با آن صحیح است.
سوال:حکم شرعی تاتو کردن ابرو برای زنان چیست؟
پاسخ:مانع ندارد، و اگر در نظر عرف زینت محسوب می شود باید از نامحرم بپوشانند.
منبع:دفتر استفتائات آیت الله خامنه ای
خالکوبی در اسلام
آیت الله سیستانی
سوال:خالکوبی چه حکمی دارد و آیا برای غسل و وضو مشکلی ایجاد می کند؟
پاسخ:هرگاه ضرر خاصّی برای بدن نداشته باشد عکسهای موجب فساد اخلاق در آن نباشد جایز است و در هرحال برای وضو و غسل مشکلی ایجاد نمی کند.
سۆال:کاشتن ابرو برای زنان اشکال دارد یا خیر؟
پاسخ:کاشتن ابرو به جهت وضو و غسل اشکال دارد ولی خالکوبی کردن آن مانعی ندارد.
کاشتن ابرو
سۆال:تاتو کردن ابروها چه حکمی دارد ؟
پاسخ:مانعی ندارد ولی اگر زینت شمرده شود باید زنان از نامحرم آن را بپوشاند.
سۆال:تاتوکردن ابروها و لبها چه حکمی دارد؟
پاسخ:اشکال ندارد ولی زنها باید آن را چنانچه عرفا زینت حساب شود باید از نامحرم بپوشانند.
سۆال:آیا خانمهایی که دارای تاتو بر روی ابروهای خود می باشند می توانند به حج بروند؟
پاسخ:اشکال ندارد و به حج ضرری نمیرساند.
سۆال:آیا داشتن خالکوبی بر روی بازو برای گرفتن وضو ایجاد اشکال می کند؟ چنانچه جواب مثبت است لطفا راهنمایی بفرمائید چه باید کرد؟
پاسخ:ایجاد اشکال نمی کند.
منبع:سایت رسمی آیت الله سیدعلی حسینی سیستانی
وضو و خالکوبی
آیت الله مکارم شیرازی (مدظله):
سوال:خالکوبی چه حکمی دارد و آیا برای غسل و وضو مشکلی ایجاد می کند؟
پاسخ:هرگاه ضرر خاصّی برای بدن نداشته باشد عکسهای موجب فساد اخلاق در آن نباشد جایز است و در هر حال برای وضو و غسل مشکلی ایجاد نمی کند.
سوال:خالکوبی در اعضای مختلف بدن گتاه دارد؟
پاسخ:خالکوبی های معمولی در اعضای مختلف بدن اشکال ندارد، ولی اگر خالکوبی بیش از حد باشد و موجب آزار بدن شود یا اسم های معصومان (ع) خالکوبی شود، اشکال دارد.
سوال:بعد از مرگ بعضی می گویند که باید قسمتی که خالکوبی شده برای غسل جدا شود ؟
پاسخ:کسی که خالکوبی کرده، پس از مردن مانند بقیه مردم غسل میت داده می شود. قسمتی که خالکوبی شده، برای غسل جدا نمی شود و مانع رسیدن آب نیست.
منبع:آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات جدید، ج2، ص 52 ـ53
غسل با خالکوبی
حکم شرعی آیت الله وحید خراسانی در خصوص تتو
اگر از رسیدن آب به پوست فرد جلوگیری کند جایز نیست زیرا وضو و غسل فرد را باطل می کند و در صورتی که فرد این کار را کرده باشد باید آن را بردارد و پاک کند ولو اینکه به سختی و مشقت انجام گیرد و بدلیل اینکه تحت هرشرایطی زینت محسوب می شود باید از نامحرم پوشانده شود.
منبع:دفتر استفتائات آیت الله وحید خراسانی

 

منبع : سایت شهر خبر

موضوعات: احکام
[سه شنبه 1401-04-07] [ 06:57:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت