بصیرت سرا
ولا یحمل هذه العَلَم الا اهل البصر و الصبر




اسفند 1394
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29            




جستجو





رتبه


 
  شعر زیبا در مورد شهادت حضرت فاطمه (س) ...

شعر سلامُ الله یا زهرا…

سلامُ الله یا زهرا سلامی بر حجاب تو
چه دارد لحظه محشر دل ما در جواب تو؟
میان کوچه های ما پر از فریاد تو اما
کسی از جان و دل آیا شنیده این خطاب تو؟
.
سلام الله یا زهرا سلام ای حضرت مادر
تویی که مادری کردی چنین تا لحظه آخر
بلاها بر سر مادر رسید و پشت او خم شد
که مادر را شکست از غم؟که دارد این چنین باور؟
.
سلام الله یا زهرا سلامی بر نماز تو
به زهرایی سیمایت به پنهانی راز تو
دعا کن حضرت مادر که باشم محرم دردت
به جز خود بر همه کردی دعا وقت نیاز تو
.
سلام الله یا زهرا سلامی از دل و از جان
سلامی از کنار غم زکنج خانه ویران
تو رفتی مادرم اما هنوز این ماجرا مانده
به یاد کوچه خسته به یاد خانه احزان
.
سلام الله یا زهرا شهید خانه مولا
تو بودی شمع این خانه تویی پروانه مولا
اگر می داد اشکش را به دامان تو روزی او
کنون در چاه می ریزد دل ویرانه مولا
.
سلام الله یا زهرا که داری درد بی پایان
رگ تاریخ می جوشد ز خون و غیرت و ایمان
پس از رفتن چه ها دیدی خدا صبرت دهد مادر
حسن آمد جگر خون و حسینت با لب عطشان
.
سلام الله یا زهرا کنون بر من نگاهی کن
برایم مادری کن محرم عشقم به آهی کن
از این بیراهه ها سرگیجه می گیرم دراین کوچه
مرا اکنون به راه مستقیم عشق راهی کن

موضوعات: مذهبی
[یکشنبه 1394-12-09] [ 01:43:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  شعر زیبا در مورد شهادت بانوی عالم حضرت فاطمه (س) ...

بر زانوی تنهایی ام دارم سرت را

با گریه می بینم غروب آخرت را

من التماس لحظه های درد هستم

آیا نگاهی می کنی دور و برت را؟

دست مرا بستند و پشتم را شکستند

می بینی آیا حال و روز حیدرت را؟

حالا که روی پای من از حال رفتی

فهمیده ام اوضاع و احوال سرت را!

پروانه حرف عشق را هرگز نمی زد

می دید اگر یک مشت از خاکسترت را

افتاده ام پشت درِ قفل نگاهت

واکن دوباره چشمهای نوبرت را

بر زانوی تنهایی خود سر گذارم

وقتی ندارم بر سر زانو سرت را

موضوعات: مذهبی
 [ 01:43:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  حکم نگاه کردن به تصاویر مستهجن ...

س:بعضى از جوانان به تصاوير مستهجن نگاه مى‏كنند و براى كار خود توجيهات ساختگى ارائه مى‏دهند، حكم آن چيست؟ و اگر ديدن اين تصاوير مقدارى از شهوت انسان را تسكين دهد و در جلوگيرى از ارتكاب حرام مؤثر باشد، چه حكمى دارد؟

ج: اگر نگاه كردن به آن تصاوير به قصد ريبة باشد و يا انسان بداند كه منجر به تحريك شهوت او مى‏شود و يا خوف ارتكاب گناه و مفسده باشد، در اينصورت نگاه كردن به آنها حرام است و اين كه بخاطر آن انسان به حرام ديگرى نمى‏افتد، مجوّز ارتكاب فعلى كه شرعاً حرام است، نمى‏باشد.

منبع : حکم نگاه کردن به تصاویر مستهجن / نور آسمان

موضوعات: مذهبی
 [ 01:43:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  بازخوانی بخشی از خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران ۱۳۸۸/۰۳/۲۹ در مورد انتخابات ...

گروه سیاسی فتن به بازخوانی بخشی از خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران ۱۳۸۸/۰۳/۲۹ پرداخته است که در متن زیر می خوانید:

مردم اطمینان دارند؛ اما برخی از طرفداران نامزدها هم اطمینان داشته باشند که جمهوری اسلامی اهل خیانت در آراء مردم نیست. ساز و کارهای قانونی انتخابات در کشور ما اجازه‌ی تقلب نمیدهد. این را هر کسی که دست‌اندرکار مسائل انتخابات هست و از مسائل انتخابات آگاه است، تصدیق میکند؛ آن هم در حد یازده میلیون تفاوت! یک وقت اختلافِ بین دو رأی، صد هزار است، پانصد هزار است، یک میلیون است، حالا ممکن است آدم بگوید یک جوری تقلب کردند، جابه جا کردند؛ اما یازده میلیون را چه جور میشود تقلب کرد! در عین حال بنده این را گفتم، شورای محترم نگهبان هم همین را قبول دارند که اگر کسانی شبهه دارند و مستنداتی ارائه میدهند، باید حتماً رسیدگی بشود؛ البته از مجاری قانونی؛ رسیدگی فقط از مجاری قانونی. بنده زیر بار بدعتهای غیرقانونی نخواهم رفت. امروز اگر چهارچوبهای قانونی شکسته شد، در آینده هیچ انتخاباتی دیگر مصونیت نخواهد داشت. بالاخره در هر انتخاباتی بعضی برنده‌اند، بعضی برنده نیستند؛ هیچ انتخاباتی دیگر مورد اعتماد قرار نخواهد گرفت و مصونیت پیدا نخواهد کرد. بنابراین همه چیز دنبال بشود، انجام بگیرد، کارهای درست، بر طبق قانون.

منبع : بازخوانی بخشی از خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران ۱۳۸۸/۰۳/۲۹ در مورد انتخابات / فتن

موضوعات: بصیرت, سیاسی
 [ 01:43:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  علل دین گریزی در بین جوانان ...

دین یعنی چه و لازمه اش در زندگی انسان چیست؟

دین چیزی نیست جز روش زندگی و یا همان برنامه سعادت و رستگاری بشر، که اگر انسان طبق فرامین آن عمل نماید سعادتمند خواهد شد و حقیقت زندگی رو در پرتو آن یقینا خواهد یافت.دین همانند راه راست و روشنی است که انسان را به سوی سعادت رهنمون می سازد و راه را از چاه می شناساند. حال برای اینکه انسان از این راه راست منحرف نشود لازمه اش این است که این راه را کاملا بشناسد و به صحیح بودن آن ایمان کافی داشته باشد، و گرنه با دام های مختلفی که به هر روشی سر راه انسان برای انحرافش نهاده می شود، از راه حق و حقیقت دین دور خواهد شد و به ضلالت و تاریکی روی خواهد آورد.در نتیجه دین را به هیچ وجه نمی توان جدای از زندگی روزمره انسان لحاظ کرد. ولی باید توجه داشت که در این راه برای انسان انتخاب های متفاوتی به وجود می آید، هم دنیوی و هم اخروی که اگر آسیب ها و آفت ها را شناسایی کند می تواند بهترین انتخاب را داشته باشد.

علت های دین گریزی در جوانان :

ابتدا باید تعریفی از دین گریزی داشته باشیم و به این سوال جواب دهیم که دین گریزی یعنی چه؟!

کلمه گریز یا گریختن روشن تر از آن است که نیازمند تعریف باشد اما شاید این کلمه ترکیب و معانی زیادی در اذهان جوانان به وجود بیاورد که نیازمند یک تعریف دقیق است تا با معانی دیگر اشتباه نشود.

دین گریزی را می توان این چنین تعریف کرد: هر نوع فاصله گیری از دین و کم رنگ کردن آن در زندگی چه شخصی و چه اجتماعی که باعث دور شدن از فرامین دین و جلوگیری از گرایش به دین و درک درست آن در زندگی را می توان گریز از دین نام برد. طبیعتا عواملی به صورت پیدا و پنهان، دین و گرایش به اون رو تهدید می کند که امروزه در عصر ما متاسفانه عامل دین گریزی است که جوانان ما را به دنبال خود می کشاند… البته هیچ کس نمی تواند به طور کامل با دین قطع رابطه بکند. دین دارای یک امر فطری است و از انسان جدا شدنی نیست چون انسان از همان ابتدا خدا جوی است. خداجویی یک موهبت فطری است چنانچه قرآن کریم نیز به این حقیقت اشاره می کند (روی خود را متوجه آیین خالص پروردگار کن! این فطرتی است که خداوند انسان ها را به آن آفریده) باید بدانیم که دین گریزی به معنای نفی دین نیست این گریز به معنای کم رنگ شدن ایمان و کم نور شدن چراغ دین در زندگی افراد می باشد و این معضل هم اختصاص به دین خاصی ندارد، بلکه دامن گیر همه ادیان و مکتب های دیگر هم شده است. جامعه اسلامی مخصوصا جوانان ما هم متاسفانه از این مسئله مستثنی نیست. که در ذیل به مواردی اشاره خواهم نمود:

گریز از مکتب اسلام در جوان های امروز را می توان به دو گروه تقسیم کرد:

1- عوامل محیطی:

الف) اجتماعی (نظیر تهاجم فرهنگی، محیط و دوستان)

تهاجم فرهنگی: هجوم رسانه های شدید بر ضد دین و متولیان دین که یکی از عوامل دین گریزی است. دین ستیزان با امکانات گسترده اقتصادی– رسانه ای، متاسفانه توانسته اند ضربه های شدیدی به جوانان امروز وارد کنند آن ها با ناکار آمد نشان دادن دین و به چالش کشیدن باورها و رفتارها و مناسک دینی سهم زیادی در دین گریزی دارند.

محیط دوستان: زندگی کردن در محیط هایی که محصول مهم آن دین گریزی است به آسانی امکان پذیر نیست، این محیط ها ناخودآگاه افراد را تحت تاثیر شدید قرار می دهد، و آن ها را ناخواسته به سوی دین گریزی می برند. در چنین مواردی نخستین مرحله درمان جداسازی جوانان از چنین محیط هایی است. اگر به تاریخ صدر اسلام بنگریم مسلمانان از محیط ناسالم مکه هجرت کردند تا آلوده به جو ناسازگار آنجا نشوند. امروزه هم جوانان ما دراین مسئله خیلی زیرکانه و با هوش بالا خود را از محیط هایی که تضاد با دین دارد بپرهیزند و با دوری کردن از این محیط ها خود را آلوده به دین گریزی نکنند.

جهالت، عملکرد نادرست مبلغان دین، رواج درگیری های جناحی و مذهبی و عوامل دیگر…)

پ) اقتصادی (فقر و تهی دستی جوانان و خانواده های آنان که باعث بروز مشکلات متعددی چون اشتغال، مسکن، رفاه، ازدواج و… شده)

دین گریزی از نظر اقتصادی: اگر رهنمودهای اقتصادی قرآن عملیاتی نشود، بیکاری گسترده می شود و درصد بالایی از نیروی کار در شمار بیکاران قرار می گیرند. و در نتیجه فقر در بطن جامعه رخنه می کند و جوانان ما با معظلاتی چون فقر، بیکاری، ازدواج، مسکن و غیره دچار می شوند و این جاست که جوانان با انواع و اقسام درگیری های زندگی گرفتار می شوند و دیگر وقتی برای گذاشتن به دین و مناسک آن باقی نمی ماند.

2- عوامل فردی یا شخصی:

الف) تعصبات بی جا

ب) غفــلت از دین

پ) گرایش به تمایلات و هواهای نفسانی

ت) ضعـف بینش جوان نسبت بـه دیـن

ث) ضعف و سستی بنیان های دینی مانند خانواده ها و مراکزی که در تشکیل دهنده افکار و زندگی جوانان ما موثرند که این پدیده عواقب نامطلوب و جبران ناپذیری در فرد و اجتماع به مراتب بیشتر دارد.

عواملی که از بروز دین گریزی جوانان جلوگیری می کند:

1- معرفی شایسته دین: معرفی درست دین یکی از راه های مهم برای جلوگیری از دین گریزی است. اگر دین باوران آموزه ها و باورهای دینی را بر مبنای اصول که همان قرآن و سنت حسنه است، نشان بدهند و شک و تردید را از مخاطبان مخصوصا جوانان بگیرند و دین را ناسازگار با علم نشان ندهند، قطعا شاهد دین گریزی جوانان نخوا هیم بود. که این امر مهم بر عهده مبلغین دین و مراکزی است که در تشکیل بنیان دینی جوانان نقش دارند مثل خانواده ها و مراکز آموزشی نظیر دانشگاه ها و مدارس.

2- پیاده سازی دین و فرامین آن در میان جامعه و اجتماع: پیاده کردن رهنمود های دین چه از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی در پرتو کلام قرآن کریم و سنت رسول اکرم و ارایه الگوهایی که قرآن بیانگر آن هاست می تواند از هر نوع دین گریزی در میان جوانان جلوگیری کند.

3- پیاده کردن رهنمود های دین از نظر اقتصادی در جامعه: یک بخش آن بر عهده مسئولین می باشد که با راه کارهایی که در پیش دارند می توانند از دغدغه های جوانان از بابت فقر و مشکلات معیشتی جوانان بکاهند و بخش دیگر هم بر عهده دین داران می باشد که با دادن زکات اموال خود و صدقات و انفاق می توانند مشکلات زیادی رو از دوش مستمندان و نیازمندان جامعه بردازند. خداوند می فرماید: (و انفقوا فی سبیل الله) (سوره بقره آیه 195)

4- از نظر اجتماعی:

خشونت، اجبار و تعصبات بی جا در اسلام ناپسند است.

در توصیه های دین اسلام اکراهی در پذیرش دین نیست (لا اکراه فی الدین) پیامبر تنها بشیر و نذیر است. قرآن کریم در این مورد صراحتا می فرمایید: (فان تولیتم فانما علی رسولنا البلاغ المبین) (سوره تغابن آیه 12). پیامبر اسلام نباید سخت گیری کند، سخت گیری مردم را از ایشان می گریزاند. بر اساس این رهنمودها سخت گیری های نابه جا و تحمیل خواسته ها و ایجاد محدودیت های فراگیر خود یک عامل دین گریزی است که خانواده در این مورد نقش بسزایی دارد، پدر و مادر با معرفی دین و بیان واجبات و گفتن دیدگاه های روشن از دین که سعادت زندگی فرزند خود، بر اساس و عنوان این فرامین رقم می خورد، می توانند آینده روشنی برای فرزندان خود به ارمغان بیاورند و از هرگونه امر و نهی نابجا نسبت به فرزندان خود پرهیز کنند. چون تجربه نشان داده فرزندانی که همواره در باید و نباید و انواع امر و نهی کردن ها زیسته است پس از رهایی از سلطه پدر و مادر یکسره سرکش می شوند و بسی بیشتر از دیگران دین گریز می شوند.

احساس آرامشی که در دین وجود دارد در ذهن جوانان باید شکوفا شود.

باید نگاه یک بعدی به دین شکسته شود و دین را به عنوان یک مجموعه کامل که در تمامی ابعاد زندگی جوان برجسته شود و نگاه یک سویی به دین و طرح یک سویه باید و نبایدها، کیفر، تبعیض، از بین برود چون این مسائل دین را ناکار آمد و ناسازگار با امید و سعادت نشان می دهد. با کمک دین می توان عشق را در دینداران حیات بخشید به آنها امید به زندگی داد، سعادت بخشی دین را برجسته ساخت و آرامش بخشی آن را نشان جوانان داد. الگو برداری از قرآن بسیار ارزشمند و راه گشاست، اگر در قرآن کریم مروری کنیم واضح و روشن می بینیم که قرآن نخست باورسازی می کند و پس از فراهم آمدن بستر مناسب تکلیف و امر و نهی می کند.

منبع : علل دین کریزی در بین جوانان / پی نویس

موضوعات: مذهبی
 [ 01:43:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نظر مقام معظم رهبری در مورد سینه زنی در ایام فاطمیه ...

مسأله‏‌ى دیگر، مسأله‏‌ى روضه‏‌هاست. روضه‏‌خوانى و سینه‏‌زنى باید باشد؛ اما نه در هر عزایى. این را بدانید که روضه خواندن و گریه کردن – آن سنت سنیه – مربوط به همه‏‌ى ائمه نیست؛ متعلق به بعضى از ائمه است. حالا یک وقت در جمع و مجلسى کسى روضه‏‌اى مى‏‌خواند، عده‏‌اى دلشان نرم مى‏‌شود و گریه مى‏‌کنند؛ این عیبى ندارد.
اصلاً عزادارى کردن یک حرف است، روضه‏‌خوانى و سینه‏‌زنى راه انداختن یک حرف دیگر است. روضه‏‌خوانى و سینه‏‌زنى راه انداختن، مخصوص امام حسین است؛ حداکثر مربوط به بعضى از ائمه است؛ آن هم نه به این وسعت. مثلاً در شب و روز تاسوعا و عاشورا بخصوص، در شب و روز بیست‏ و یکم ماه رمضان، سینه‏ زنى و عزادارى و برپایى جلسات خوب است؛ ولى مثلاً در مورد حضرت موسى‏ بن جعفر (علیه‏ السّلام) – با این‏که وفات آن بزرگوار از وفات‌هاى داراى روضه‏ خوانى است – من لزومى نمى‌‏بینم که سینه‏ زنى بشود؛ یا مثلاً در سالگرد شهادت حضرت زهرا (سلام‏‌اللَّه‌‏علی‌ها) مناسبتى ندارد که ما بیاییم نوحه‏‌خوانى و سینه‏‌زنى کنیم؛ بهتر این است که در آن موارد، شرح مصایبشان گفته بشود. شرح مصایب، گریه‏‌آور است.

 منبع : نظر مقام معظم رهبری در مورد سینه زنی در ایام فاطمیه / سلام سبزوار

موضوعات: مذهبی
 [ 01:43:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نظر مقام معظم رهبری در مورد سینه زنی در ایام فاطمیه ...

مسأله‏‌ى دیگر، مسأله‏‌ى روضه‏‌هاست. روضه‏‌خوانى و سینه‏‌زنى باید باشد؛ اما نه در هر عزایى. این را بدانید که روضه خواندن و گریه کردن – آن سنت سنیه – مربوط به همه‏‌ى ائمه نیست؛ متعلق به بعضى از ائمه است. حالا یک وقت در جمع و مجلسى کسى روضه‏‌اى مى‏‌خواند، عده‏‌اى دلشان نرم مى‏‌شود و گریه مى‏‌کنند؛ این عیبى ندارد.
اصلاً عزادارى کردن یک حرف است، روضه‏‌خوانى و سینه‏‌زنى راه انداختن یک حرف دیگر است. روضه‏‌خوانى و سینه‏‌زنى راه انداختن، مخصوص امام حسین است؛ حداکثر مربوط به بعضى از ائمه است؛ آن هم نه به این وسعت. مثلاً در شب و روز تاسوعا و عاشورا بخصوص، در شب و روز بیست‏ و یکم ماه رمضان، سینه‏ زنى و عزادارى و برپایى جلسات خوب است؛ ولى مثلاً در مورد حضرت موسى‏ بن جعفر (علیه‏ السّلام) – با این‏که وفات آن بزرگوار از وفات‌هاى داراى روضه‏ خوانى است – من لزومى نمى‌‏بینم که سینه‏ زنى بشود؛ یا مثلاً در سالگرد شهادت حضرت زهرا (سلام‏‌اللَّه‌‏علی‌ها) مناسبتى ندارد که ما بیاییم نوحه‏‌خوانى و سینه‏‌زنى کنیم؛ بهتر این است که در آن موارد، شرح مصایبشان گفته بشود. شرح مصایب، گریه‏‌آور است.

 منبع : نظر مقام معظم رهبری در مورد سینه زنی در ایام فاطمیه / سلام سبزوار

موضوعات: بصیرت
 [ 01:43:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  بیو گرافی فاطمه الزهرا (س) ...

 حضرت فاطمه زهرا (س) دختر رسول گرامی اسلام (ص) و همسر امیرمؤمنان علی بن ابی طالب (ع)، یکی از بانوان قدسی عالم بشریت و مهتر زنان عالم است. پیامبر خدا (ص) درباره وی فرمود: ففاطمة حوراء فی صورة انسیّة، فاذا اشتقت الی الجنّة قبلت فاطمة، فأشمّ منها رائحة الجنّة (1)؛ فاطمه، حوری (بهشتی) است که به صورت انسان آفریده شده است. من هر گاه مشتاق بهشت می شوم، به نزد فاطمه می روم و بوی بهشت برین را از وی استشمام می کنم.

حضرت فاطمه (س)، آخرین فرزند رسول خدا (ص) از همسرش حضرت خدیجه کبری (س) است که در سال پنجم بعثت پیامبر(ص)، در مکه معظمه دیده به جهان گشود.

در ایام هجرت پیامبر(ص)، این بانوی شریف نیز به مدینه هجرت کرد و پس از مدتی، با پسر عمویش علی بن ابی طالب(ع) ازدواج نمود. ثمره ازدواج مبارک آثار آنان، دو پسر و دو دختر به نام های امام حسن مجتبی(ع)، امام حسین(ع)، زینب کبری (س) و ام کلثوم (س) می باشد. هم چنین در هنگام رحلت پدرش پیامبر خدا(ص)، به فرزند دیگری حامله بود که رسول خدا(ص) او را “محسن” نام نهاده بود. ولیکن پس از رحلت پیامبر(ص) ناملایمات فراوانی از اصحاب پدرش، به ویژه غاصبان خلافت اسلامی متحمل شد و بر اثر آن، جنین او سِقط و پیش از تولد، در رحم مادرش شهید گردید.

حضرت فاطمه(س) از آن پس بیمار شد و روز به روز حالش سخت تر گردید، تا این که در جمادی الاولی سال یازدهم قمری دیده از جهان فروبست و روح ملکوتی اش به روح پاک و قدسی پدرش پیوست.(2)

درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) اکثر مورخان و سیره نویسان شیعه متفقند که این حادثه جان سوز در ماه جمادی به وقوع پیوست، ولیکن در این که کدام یک از دو ماه جمادی الاولی و جمادی الآخره بوده است، اتفاق نظر ندارند. زیرا برخی از آنان معتقدند که آن حضرت، پس از رحلت پدرش پیامبر(ص) تنها هفتاد و پنج روز و برخی دیگر می گویند نود و پنج روز زنده بود.

آن هایی که هفتاد و پنج روز را برگزیده اند، شهادتش را در روز سیزدهم جمادی الاولی می دانند.

ابن أبی ثلج بغدادی در “تاریخ الأئمة (ع)” در این باره گفت: و اقامت (فاطمة الزّهراء –س-) مع امیرالمؤمنین-ع- من بعد وفاة رسول الله(ص) خمسة و سبعین یوما. (3)

علام طبرسی(ره) با این که می گوید: و بقیت (فاطمه-س-) بعده (رسول الله –ص-) خمسة و سبعین یوما، با این حال تاریخ شهادتش را در سوم جمادی الاخره می داند و در این باره گفت: توّفیت الزّهرا(س) فی الثّالث من جمادی الآخرة سنة احدی عشرة من الهجرة.(4)

به نظر می آید که علت اختلاف اقوال علما درباره تاریخ شهادت آن حضرت، از دو چیز سرچشمه گرفته است:

اول این که آن حضرت پس از رحلت پیامبر(ص)، هفتاد و پنج روز زنده بود، یا نود و پنج روز؟ که این دو قول، معروف بین علما و مورخان ما است.

دوم این که رحلت پیامبر(ص) در چه تاریخی بوده است؟ آیا در روز بیست و هشت صفر واقع گردید و یا در روز دوازدهم ربیع الاول (آن طوری که اهل سنت نقل می کنند)؟ هر یک از این دو قول، تأثیر خاصی در تعیین روز شهادت حضرت زهرا(س) خواهد داشت. علامه طبرسی در اعلام الوری، درباره مدت زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) پس از رحلت پدرش پیامبر(ص) و تاریخ شهادتش گفت: روایت شد که حضرت زهرا(س) در سوم جمادی الآخره، سال یازدهم از هجرت وفات کردو مدت نود پنج روز و یا چهار ماه پس از پدر بزرگوارش در جهان زندگی کرد.(5)

البته قول های دیگری نیز درباره شهادت آن حضرت بیان گردید، که به خاطر عدم شهرت، اشاره ای به آن ها نمی کنیم.

به هر روی، این مسئله قابل تأمل و جای بحث و بررسی بیشتر و فنی تر است و مجال دیگری می طلبد. اما شیعیان و محبان اهل بیت(ع) به خاطر عشق و علاقه بی حد به خاندان پیامبر اکرم(ص)، هم در سیزدهم جمادی الاولی و هم در سوم جمادی الآخره، در سوگ آن بانوی بزرگ عالم اسلام، سیاه پوش و عزادار می باشند. بدین جهت، دو ایام فاطمیه را گرامی می دارند.

سیزدهم جمادی الاولی، نخستین روز فاطمیه اول است.

1- ألقاب الرسول و عترته (از مجموعه نفیسه)، ص 42

2- نک: کشف الغمّة، ج2، ص 4؛ منتهی الآمال، ج1، ص 129

3- تاریخ الأئمّة(ع)، (از مجموعه نفیسه)، ص 6

4- تاج الموالید (از مجموعه نفیسه)، ص 22

5- زندگانی چهارده معصوم(ع) – ترجمه اعلام الوری-، ص 226

منبع : بیوگرافی فاطمه (س) / پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

موضوعات: مذهبی
 [ 01:32:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت