وظیفه شیعیان در زمان غیبت امام زمان (عج) | ... | |
به نام خدا
با توجه به تبلیغات مسموم مفرضین ومخالفان و با عنایت به وظیفه سنگین شیعیان لازم است در زمینهای مختلف فعالیتها باهوشیاری کامل انجام گیرد، یکی از مسائل،وظایف مسلمانان در عصر غیبت امام زمان میباشد.
چکیده:
وظایف شیعیان در عصرغیبت با شیعیان صدر اسلام که کنار پیامبر (ص) و ائمه طاهرین زندگی میکردند علاوهبر آنکه تغییر نکرده حساستر و سنگینتر هم شده است زیرا به هنگام انجام فرائض ووظایف در آن زمان امام و رهبر در کنار آنها به صورت عینی و ملموس بود و امروز درحجاب غیبت است.وظیفه شیعه در عصر غیبت آن است که بر آنچه از حق و حقیقت به او رسیدهثبات قدم داشته باشد و چنگ بزند به آن حبل متین تا محفوظ بماند این وظایف عصر غیبتدر قرآن کریم و روایات و سنت پیامبر (ص) و ائمه با الفاظ مختلف مشخص شده است که بهاهم آن میپردازیم:
۱-شناخت امام زمان (عج)
این شناخت باید ما رامصون بدارد از شک و شبهه نسبت به وجود آن بزرگوار و ما را از اقوال و اعمال وتبلیغات گمراه کننده مدعیان دروغین نجات دهد، «برای چنین شناختی باید دو نوع معرفتداشت اول شناخت نسبت به شخص امام زمان (عج) از نظر نام و نشان و زندگی و … و دومشناخت صفات و ویژگیهای آن حضرت (موسوی اصفهانی – ج ۱ ص ۵۱۲)
شناختویژگیها و صفات آن حضرت در زمان حاضر اهمیت بسیار زیاد دارد. زیرا وقتی شناخت حاصلشد دیگر امام زمان خود را از یاد نمیبریم و هر گاه از او یاد میکنیم فقط یک نامدر ذهن ما نقش نمیبندد بلکه یک شخصیت کامل باصفات عالیه مجسم میگردد که حتی نام والقاب ایشان الگو دهنده به شیعیان خواهد بود.
این شناخت بر ساخت زندگیفردی و اجتماعی تأثیر میگذارد و به دلها گرمی میدهد و به همین علت است که بایددعا کنیم که : «الهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک خللت عن دینی» (کلینی / ج ۵ /۳۳۷)
۲- انتظار فرج:
یعنی ای ابوالقاسم به درستی کهقائم از ماست و اوست مهدی که واجب است در زمان غیبتش انتظار کشیده شود و در ظهورشاطاعت گردد و او سومین (امام) از فرزندان من است.
امام خمینی (ره) درصحیفة نور میفرمایند : انتظار فرج انتظار قدرت اسلام است و باید کوشش کنیم تا قدرتاسلام در عالم تحقق پیدا کند و مقدمات ظهور آن انشاء الله تهیه شود.«امام خمینی / ج ۲/ ۱۹۸)
برای منتظران موعود آخر الزمان در روایات معصومین چنان مقام ومنزلتی بر شمردهاند که انسان تعجب میکند منجمله شیخ صدوق از قول امام صادق (ع) نقل کرده است : « المنتظر لامرنا کالمتشحط بدمه فی سبیل الله » (شیخ صدوق / ج ۲ ص ۳۷۸) یعنی منتظر امر (حکومت) ما مثل آن است که در راه خدا در خون خود غلتیده باشد.
در همان کتاب به نقل از امام صادق (ع) روایت دیگری به این شرح در فضیلتمنتظران آن حضرت نقل شده است « طوبی لشیعه قائمنا المنتظرین لظهوره فی غیبه والمطیعین له فی ظهوره اولئک اولیاء الله الذین لا خوف علیهم و لا یحزنون » (شیخصدوق / ج ۲ ص ۳۷۵)
یعنی خوشا به حال شیعیان قائم ما که در زمان غیبتشمنتظر ظهور اویند و در هنگام ظهورش فرمانبردار از او آنان اولیای خدا هستند، همانهاکه نه ترسی بر ایشان هست و نه اندوهگین شوند.
انتظار فرج امام زمان (عج) تا آن اندازه با ارزش است که مقام شیعه را تا اولیاء الله بالا میبرد و چنانحالتی به انسان دست میدهد که ترس و اضطراب و اندوه در درون او نخواهد بود و به قولحضرت امیرالمؤمنین (ع) بهترین اعمال در نزد خداوند بزرگ انتظار فرج است.
مرحوم مجلسی از قول حضرت علی (ع) نقل کرده است : « انتظروا الفرج ولاتیأ سوا من روح الله فان احب الاعمال الی الله عزوجل انتظار الفرج» (مجلسی / ج ۱۸ص ۱۲۶) یعنی منتظر فرج باشید و از رحمت خداوند نا امید نشوسید به درستی کهخوشایندترین اعمال نزد خداوند عزوجل انتظار فرج است.
۳- تهذیب وخودسازی:
در توقیع شریفی از جانب آن حضرتبه شیخ مفید صادر شده است عامل طولانی شدن غیبت ایشان گناهان و اعمال ناشایستهایاست که از شیعیان آن حضرت صادر میشود « فما یحسبنا عنهم الا ما یتصل بنا عمانکرهه، و لا نؤئره منهم» (النعمانی / ج ۱۶ ص ۲۰۰)یعنی تنها چیزی که ما را از آنان (شیعیان) پوشیده میدارد همان چیزهای نا خوشایند است که از ایشان به ما میرسد وخوشایند ما نیست و از آنان انتظار نمیرود.
۴- پیوند با مقام ولایت:
پیرو آن حضرت باید دائم به فکر تجدید وادامه عهد و پیمان با آن حضرت باشد ائمه ما سفارش به بیعت و وفای به عهد با امامزمان کردهاند پیوند دائمی شیعیان با ولایت حجت خدا دائمی و نا گسستنی است.هنگامیکه هر روز دعا برای فرج امام زمان میخوانیم و با او تجدید بیعت میکنیم متوجهوظایف خود نسبت به امام زمان میشویم هرگز تن به خواری و بی عدالتی و سستی و رکود وگناه نخواهیم داد و از خود بیگانه نخواهیم شد و هویت خود را از دست نمیدهیم.
۵- الگو قرادادن آن حضرت:
وقتی آن حضرت را مظهر عدالت گستری میدانیم، عدالتخواهی را پیشهمیکنیم، هنگامی که میفهمیم ایشان زهد پیشه هستند و بی توجه به مادیات،ما نیز آنرا سرمشق قرار میدهیم. زمانی که متوجه میشویم ایشان از وظیفه شناسی و مسؤولیتپذیری و وفای به عهد خوشحال میشوند آن را الگو قرار میدهیم.
۶- تکریمو احترام:
این برخاستن و تعظیم کردن و تکریک کردن فقطاحترام گذاشتن تنها نیست. بلکه نشانهای از بیسج شیعه است جهت قیام و همراهی و همسوئی ما در احترام گذاشتن به ایشان حرمت نهادن به ارزشهای اخلاقی است حرمت نهادن بهترویج اعتقادات است. تکریم خوبیها و بزرگواریهاست بزرگداشت امام و مولی و ولیشیعیان است.
۷-به یاد امام عصر (عج) بودن
وقتی آن حضرت به یاد شیعیان است ما نیز به ایشان که ذخیره هستی و ثمرههمه رسالتها و کمالات و سر چشمه همه خوبیها و خیرات و زیبائیهاست باید یاد کنیم،وظیفه شیعیان است که با ذکر نام او و دعا برای سلامتی و فرج و بیان خصال ونیکوئیهای او هر روز از ایشان یاد کنند هر چه این یاد آوری همراه با آگاهی زیادترباشد شناخت بیشتر خواهد بود.
۸-محبت و دوستی:
محبت نسبت به حضرت امام زمان (عج) سبب اطاعت همراه با عشق وعلاقه به اوست این محبت نسبت به معصومین پایه دین است بلکه به قول امام صادق (ع) برابر با آن است « هل الدین الا الحب » (عیاشی ج۱ / ص ۱۶۷) دوستی اهل بیت سبباستقرار دین خداوند و جهانی شدن آن خواهد بود.
۹-اشتیاق به دیدار آنحضرت:
۱۰-تحقیق و پژوهش:
۱۰-خدمت کردن به امامعصر (عج)
وقتی پیامبرانمشتاق خدمت کردن به او هستند وظیفة شیعیان مشخص است که باید کمر بسته در خدمت ایشانباشند. زیرا آنان که در دوران غبیت از جان و دل در خدمت افکار و اندیشههای امامزمان هستند قطعاً در زمان ظهور نیز شایستگی حضور در خدمت ایشان را خواهند داشت.
۱۱-ادای حقوق:
۱۲-تقوا و خودسازی و ساختن دیگران:
هر کس میخواهد از یاران حضرت قائم باشد بایدانتظار بکشد و در عین انتظار به تقوا و خوش خلقی رفتار نماید.
با بیمبالاتی و عدم پرهیز از گناه و خود فراموشی عدم تزکیه نفس و باور نداشتن نمیتوانخود را یاور همیشه حضرت دانست، شیعه امام زمان (عج) مبادی آداب است، از گناه پرهیزمیکند هویت خود را میشناسد، خود را سرباز امام زمان میداند از جان ایثار میکنداز وسوسههای شیطانی دوری میگزیند. در راه ارزشهای ولایت از مال و توانائیهای خودمایه میگذارد و اسیر فریبندگیهای دنیا نمیشود.
شیعه امام زمان (عج) علاوه بر خود سازی به آگاه سازی دیگران میپردازد، دیگران را به تقوا دعوت میکنداهل امر به معروف و نهی از منکر است. میکوشد تا جامعه رااصلاح کند و دیگران را بهصلاح و تقوا و تزکیه دعوت کند. رفتار او از نظر شوق و تقوا و تزکیه برای دیگرانالگوست. غافلان را هدایت میکند، بیچارگان را دستگیر است، گناهکاران را ارشادمیکند و خود را مسئول میداند.
۱۳- پرهیز از شک و تردید:
با توجه به سیطره بی اعتقادی و لا مذهبی در جوامعبشریت و وجود و توسعه مکاتب مادی گرایی و فضل فروشی عالمان غیر متعهد و تک بعدی واظهار نظر اشخاص غیر متخصص عوامل متعدد سبب تخریب عقاید مسلمانان شده است و آنهارادچار شک و تردید میکند. البته اگر شک مقدمهای برای تحقیق و شناخت بهتر باشد خوباست ولی اگر شک سبب پشت پا زدن به حقایق دینی باشد مخرب است. پس در صورت بروز شکباید مسأله را از علمای فاضل و آگاه و مسئوول سؤال کرد و به تحقیق و مطالعه پرداختتا یقین حاصل شود.
نتیجه:
مهمترین این وظایف در درجه اول شنلخت نسبت به آن حضرت است هرچه شناخت کاملتر گردد شور و اشتیاق و ارادت و محبت شیعه آگاه نسبت به آن حضرتزیادتر میشود آنگاه سفارش شده است به انتظار فرج آن حضرت و آمادگی کامل داشتن کهباید به تهذیب نفس پرداخت و پویند خود را با ولایت بیشتر کرد و رفتار و کردار آنامام همام را سر مشق قرار داده دائم به یاد ایشان بود که این به یاد بودن شوق واشتیاق را زیادتر و آتش عشق و محبت به دیدار را شعله ورتر میسازد در نتیجه صبر،خدمت کردن را پیشه میسازد و حقوق ایشان را ادا میکند و از شک و تردید رهامیگردد.
فهرست منابع:
۱-قرآن کریم :ترجمه الهی قمشهای
۲- امام خمینی (ـــ) صحیفه نور مجموعه رهنمودهای امام زمان ج ۲۰
۳- جعفریمیرزا محمد تقی عیوز (ـــ) مکیال المکارم ج ۲
۴- حائری قزوینی سید مهدی (ـــ) سیمای حضرت مهدی در قرآن
۵- شیخ عباس قمی ( ۱۳۸۰ ) مفاتیح الجنان
۶- شیخ صدوق (ابن بابویه) ابو جعفر علی بن الحسین « کمال الدین، اتمامالنعمه ج ۲
۷- شیخ مفید « کلمه الامام المهدی (عج) » / ج ۲
۸- صدرالاسلام همدانی « پیوند معنوی با ساحت قدس مهدوی (تکالیف الانام فی غیبه الامام)
۹- طبرسی « احتجاج » ج ۶
۱۰- عیاشی « تفسیر قرآن ج ۱
۱۱- کلینی، محمد بن یعقوب « اصول کافی » ج ۵
۱۲- مجلسی ملا محمد باقر « بحارالانوار » ج ۳
۱۳- مجلسی ملا محمد باقر « بحار الانوار » ج ۱۸
۱۴- مجلسی ملا محمد باقر « بحار الانوار » ج ۵۱
۱۵- النعمانی محمد بن ابراهیم « الغیبه » ج ۱۶
[دوشنبه 1394-09-30] [ 01:38:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|