لعن و سب و توهین ممنوع

عده از ناآگاهان با مطالعه روایاتی که در باب تولی و تبری آمده، اقدام لعن و فحاشی و توهین به نمادهای اهل سنت میکنند و بذر نفاق و تفرقه می پاشند و در واقع خواسته یا ناخواسته در خدمت اهداف استکبار جهانی و دشمنان اصل اسلام هستند.

نگاهی داریم به سیره اهل بیت (ع) در این باب و در آخر نظر فقهای شیعه که متخصصان فقه هستند را بعنوان فصل الخطاب آوردیم.

۱. امیرالمؤمنین (ع)

امام علی (ع) در خطبه ۱۲۷ نهج البلاغه فرمود:
الا من دعا الی هذا الشعار فاقتلوه و لو کان تحت عمامتی..
آگاه باشید کسی که به این شعار(تفرقه) دعوت کند او را بکشید گرچه زیر عمامه من باشد..

ایشان در زمان عمر، جهت موفقیتش، طوری مشاوره میدادند که عمر گفته بود خدایا مرا در هیچ مشکلی که علی درآنجانباشد وارد نکن! و بارها اعلام میکرد که اگر علی نبود، عمر هلاک میشد!

همچنین امیرالمؤمنین (ع) فرمود: من حریص ترین امت محمد هستم به وحدت(نهج البلاغه خطبه۷۸) تاجایی که فرمود آنچنان ازعثمان حمایت کردم که ترسیدم معصیت کرده باشم!!
حتی آن حضرت از بین شمشیرها حسنین (ع) را برای رساندن آب به عثمان فرستادند.

و نیز بعدازجنگ جمل ، امام علی (ع) عایشه را با لقب ام المؤمنین سوار بر مرکب با محافظانی ازخانم با احترام کامل به بیتش درمدینه فرستادند.

۲. امام حسن (ع)

در زمان امام حسن (ع), زمانی که در مسجد, علی (ع) را سب میکردند, ایشان جهت وحدت عبا به سر میکشیدند و نشنیده میگرفتند.

۳. امام صادق (ع)

امام صادق (ع) برای فقهای اعظم اهل سنت کلاس درس میگذاشتند و دستور برخورد نیکو و عیادت مریضان اهل سنت وتشییع جنازه هایشان و اقتدا به نماز جماعتشان را صادر کردند.

وقتی به حضرت عرض شد ما در مسجد شخصی را مبینیم که علنا به دشمنان شما ناسزا و دشنام میدهد، حضرت فرمودند:او را چه شده است؟ خدا او را لعنت کند که ما را در معرض لعن قرار داده و بعد ایه ۱۰۸سوره انعام را قرآئت فرمودند.

۴. فقهای شیعه

امام خامنه ای هر تفرقه ای رو خیانت به اسلام؛ خدمت به کفر و حرام شرعی اعلام کردند.
متن فتوای ایشان به شرح زیر است:
متن عربی:
«یحرم النیل من رموز إخواننا السنه فضلاً عن اتهام زوجه النبی بما یخل بشرفها بل هذا الأمر ممتنع على نساء الأنبیاء وخصوصاً سیدهم الرسول الأعظم»
ترجمه فارسی:
«اهانت به نمادهای برادران اهل سنت از جمله اتهام زنی به همسر پیامبر اسلام حرام است. این موضوع شامل زنان همه پیامبران و به ویژه سید الانبیاء پیامبر اعظم می‌شود.»

اما نظر سایر آیات عظام:

حضرت آیت الله سیستانی: دشنام به مقدسات اهل سنت مغایر با آموزه های اهل بیت عصمت (علیهم السلام) به شیعیان و شاگردان خود است.

حضرت آیت الله وحید خراسانی: نباید با اتباع مذاهب دیگر دشمنی کرد، نباید به مقدسات آنها توهین نمود، لعن و سبّ بزرگان آنها جایز نیست، زیرا موجب دور کردن آنها از اهل بیت و معارف آنها می‏شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی: سبّ صحابه، اهانت به مقدسات شیعه یا سنی، توهین و تحقیر ظالمانه نسبت به باورهای هرکدام از دو گروه، حرام و ایجاد اختلاف و روشن کردن آتش تفرقه و شقاق و تحطیم و هدم اساس وحدت امت اسلامی، گناهی بزرگ است.

حضرت آیت الله نوری همدانی: جائز نیست.

حضرت آیت الله موسوی اردبیلی: مومنین باید از کارهایی که موجب تشدید اختلاف به خصوص در شرایط فعلی و در مقابل کفر و الحاد می شود اجتناب کنند.

حضرت آیت الله شبیری زنجانی: مومنین باید از انجام اموری که باعث تفرقه و اختلاف و تضعیف اسلام می شود اجتناب کنند. در صحیحه ابی بصیر از حضرت باقر علیه السلام نقل شده است إِنَّ رَجُلًا مِنْ تَمِیمٍ أَتَى النَّبِیَّ ص فَقَالَ أَوْصِنِی فَکَانَ فِیمَا أَوْصَاهُ أَنْ قَالَ لَا تَسُبُّوا النَّاسَ فَتَکْسِبُوا الْعَدَاوَهَ لَهُمْ.

حضرت آیت الله محقق کابلی: از اهانت به مقدسات اهل سنت خودداری شود.

حضرت آیت الله علوی گرگانی: اهانت به مقدسات اهل سنت جایز نیست.

حضرت آیت الله العظمی مظاهری: اهانت به مقدسات و اعتقادات مسلمانان و ایجاد تفرقه میان صفوف پیروان پیامبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله و سلم، عقلا و شرعا جایز نیست.

حضرت آیت الله مدنی تبریزی: اسلام توهین به مقدسات هیچ یک از ادیان، به ویژه مذاهب اسلامی را جایز نمی داند و هر حرکتی که موجب اختلاف میان امت اسلامی و خسارت و ضرر مالی و جانی به مسلمانان گردد، حرام و خلاف شرع است.

حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی: هر عمل یا گفتاری که موجب فتنه و اختلاف بین مسلمانان شیعه و سنی شود، جایز نیست.

منبع : وحدت شیعه و سنی در کلام بزرگان / نوانا

موضوعات: مذهبی, سیاسی
[جمعه 1395-02-17] [ 05:35:00 ب.ظ ]