چند صباحی است که مساله برجام، بررسی ابعاد آن و یافتن نکات مثبت و منفی آن از مهمترین مباحث کشور شده است، مساله ای که دولت یازدهم تمام توان خود را بر روی آن گذاشت.
مجلس برای بررسی آن کمیسیونی ویژه تخصیص داد و برای تصویب طرحی در مورد آن وارد حواشی بسیاری نیز شد، اما در بحبوحه این بحث های داغ و پر حاشیه، مقام معظم رهبری مبحث دیگری را با عنوان نفوذ در راستای آن معرفی کردند.
هر چه زمان می گذشت تاکید رهبری بر واژه نفوذ بیش از پیش به چشم می آمد، بطوری که بعد از کلید واژه «فتنه» در سالهای اخیر، کلید واژه «نفوذ» به پر تکرارترین واژه مقام معظم رهبری تبدیل شده است.

ادامه مطلب :


این تاکیدات مقام عظمای ولایت آنقدر ادامه یافت که آمارنگاران به تاکید نزدیک به 70باره رهبری بر این کلید واژه پی بردند، در این نوشتار قصد دارم در دو زمینه «خطر نفوذ» و
«عرصه های نفوذ»در چارچوب گفتمان مقام معظم رهبری مطالبی را ارائه نمایم.
1)خطر نفوذ: رهبر معظم انقلاب با عباراتی کلیدی در ماه های اخیر سعی داشته اند که خطر نفوذ را به طرق مختلف به مردم و مسئولین مربوطه گوشزد کنند، ایشان در سخنرانی 25 شهریورماه امسال نفوذ را تهدیدی بزرگ برای کشور معرفی کردند و در 25 مرداد نیز نفوذ را بخشی از نقشه آمریکا در منطقه دانستند.
ایشان پا را فراتر نهاده و گفتند اصلا نیت دشمن از مذاکره نفوذ بوده است، همچنین در سخنرانی 28 شهریورماه خود نیز مذاکره را بهانه ای برای نفوذ اعلام نمودند.
2) عرصه های نفوذ: دشمن برای نفوذ تمامی عرصه ها را مد نظر قرار داده است، اما شاید اگر بخواهیم چند عرصه مهم را نام ببریم می توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:
الف)نفوذ اقتصادی: حضور دشمن در پایه های نفوذ اقتصادی می تواند ضررهای هنگفتی به کشور بزند، وابسته کردن کشور به واردات کالاهای ضروری و یا حضور مستکبرین در سرمایه گذاری صنایع بنیادین کشور می تواند برخی از مصادیق نفوذ اقتصادی باشد.
مقام معظم رهبری در این باره در سخنرانی 12 شهریورماه خود فرمودند: اینها درصدد نفوذند، در همه زمینه ها…درزمینه های ا قتصادی ، در رفت و آمدها، درهمه دستگاهها.
ب) نفوذ امنیتی: یکی از منفذهای مورد نظر کشور، مباحث امنیتی می باشد، اما با توجه به هشیاری نیروهای نظامی و انتظامی و بیداری سربازان گمنام امام زمان به نظر می رسد رهبری دغدغه شدیدی در این زمینه ندارند.
ایشان در سخنرانی 4 شهریور امسال فرمودند: نفوذ امنیتی چیز کوچکی نیست، اما در مقابل نفوذ فکری،فرهنگی و سیاسی کم اهمیت است، نفوذ امنیتی عوامل خودش را دارد، مسئولین گوناگون جلوی نفوذ امنیتی دشمن را با کمال قدرت ان شالله می گیرند.
ج) نفوذ فکری: مقام عظمای ولایت در سخنرانی 25 شهریورماه امسال خود با بیانی عمیق و نافذ به تبیین موضوع نفوذ فکری پرداختند و گفتند: یکی از راههای ورود و نفوذ…ایجاد خلل در باورها است، باور انقلابی و باور دینی،در معرفت های دینی و انقلابی خلل ایجاد می کنند، رخنه کردن در اینهاست.
از همه طرق استفاده می کنند و آدم های گوناگونی هم دارند، استاد دانشگاه هم دارند، فعال دانشجویی هم دارند، نخبه فکری و علمی هم دارند، همه جور آدمی برای ایجاد این رخنه ها هستند.
د)نفوذ سیاسی: نفوذ سیاسی یکی از مهمترین عرصه های نفوذ است، قاعدتا یکی از اصلی ترین نقشه های دشمن برای نفوذ، ورود در عرصه سیاسی است، اگر سخنان رهبری را در این زمینه برررسی کنیم به اهمیت این قسمت پی می بریم.
ایشان فرمودند: نفوذ سیاسی این است که در مراکز تصمیم گیری و اگر نشد تصمیم سازی نفوذ بکنند، وقتی دستگاههای سیاسی و دستگاههای مدیریتی کشور تحت تاثیر دشمنان مستکبر قرار گرفت، آن وقت همه تصمیم گیری ها در داخل کشور بر طبق خواست و میل و اراده مستکبرین انجام خواهد گرفت.
وقتی یک کشوری تحت نفوذ سیاسی قرار گرفت، حرکت و جهت گیری آن کشور در دستگاههای مدیریتی بر طبق اراده آن هاست، آن ها هم همین را می خواهند، برای آنها بهتر است که از خود آن ملت کسانی در راس آن کشور باشند که مثل آنها فکر کنند.
مثل آنها اراده کنند، مثل آنها و بر طبق مصالح آن ها تصمیم بگیرند، این هم از نفوذ سیاسی.
همانطور که می بینید در بیانات رهبری نکات بسیار مهمی نهفته است، اولین نکته نفوذ دشمن در مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی است، این مراکز می تواند مشاوران یا معاونان وزرا یا رئیس جمهوری باشند، می تواند مجلس شورای اسلامی باشد یا نهادهایی پایین دست.
شاید یکی از نمونه های آن حضور همین جیسون رضائیان باشد که در اعترافات خود گفت من تا طعم آدامس رئیس جمهوری را می دانم، اینگونه نفوذ می کنند.
نکته دیگر، اشاره مهم مقام معظم رهبری به این موضوع است که برای دشمن هم بهتر است مسئولینی سر کار باشند که مثل آنها فکرکنند، تا اینکه خودشان رسما داخل شوند و مدیریت کشور را بر عهده بگیرند.
مثال بارز آن شاید عربستان سعودی باشد که پادشاه و مقامات آن کشور اهل همان کشور هستند اما مدیریت آن کشور و حتی تصمیم حمله به کشوری چون یمن را آمریکا برایشان صادر می کند.
اینطور نفوذ سیاسی را در ایران در زمان شاه هم داشتیم، آمریکا و جهان استکبار امروز هم به دنبال اینگونه نفوذی در جمهوری اسلامی هستند.
د) نفوذ در منطقه: یکی از نکاتی که برای دشمن اهمیت دارد، نفوذ در منطقه غرب آسیا است، این نفوذ را ابتدا با حضور مستقیم در عراق و افغانستان انجام دادند، سپس به شکل غیر مستقیم در سوریه، مصر و سایر کشورها وارد شدند.
همچنین سالهاست که در کشورهایی چون عربستان سعودی و اردن به شکل واضح نفوذ عمیق آمریکا را می بینیم ، مقام معظم رهبری در این باره در 26 شهریور ماه امسال فرمودند: در منطقه هم آنها می خواهند نفوذ ایجاد کنند.
حضور برای خودشان دست و پا کنند و اهداف خودشان را در منطقه دست و پا کنند ما به حول و قوه الهی تا آنجایی که بتوانیم نخواهیم گذاشت، ان شالله این مبحث را در آینده ای نزدیک با عناوین روش های نفوذ و راهبردهای مقابله با آن از دیدگاه مقام معظم رهبری ادامه خواهیم داد.ک1
2047/

منبع : بررسی ابعاد نفوذ در گفتمان مقام معظم رهبری (مدظله) / خبرگزاری جمهوری اسلامی

موضوعات: بصیرت
[پنجشنبه 1394-11-15] [ 01:31:00 ب.ظ ]