آیت الله سید احمد خاتمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با تاکید بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار هفته گذشته اعضای مجلس خبرگان رهبری با معظم له افزود: در موضوع برجام دو مساله مطرح است که یکی آن است که این مساله چگونه به سامان برسد.

ادامه مطلب :


وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در این مساله فرمودند باید مراحل قانونی طی شود یعنی این که موافقان و مخالفان برجام باید تسلیم قانون باشند و اگر مراحل قانونی طی شد، همه باید در برابر قانون تسلیم باشند.
امام جمعه موقت تهران با بیان این که مساله دوم فوق مساله برجام است، گفت: منظور از فوق برجام این است که هرگز مساله برجام به معنای نفرت زدایی از آمریکا نیست، اینکه می گویم فوق برجام به دلیل آن است که از عید سعید فطر تا کنون بارها و بارها رهبر معظم انقلاب بر نفرت از آمریکا تاکید کرده اند.
آیت الله خاتمی افزود: با اینکه رهبر معظم انقلاب قبل از آن هم صدها بار بر نفرت مردم ایران از آمریکا تاکید داشته اند اما در این مدت کمتر سخنرانی است که معظم له ارایه کرده باشند و در آن نفرت از آمریکا مطرح نباشد.
وی با بیان این که کسانی که خود را پیرو ولایت می دانند باید به مساله فوق برجام توجه کنند، تاکید کرد: هر قدم، قلم و گفتاری که بخواهد چهره آمریکا را با شعارهایی که می دهند یعنی شعار دموکراسی، شعار حقوق بشر و شعار مبارزه با تروریسم، بزک کند ضدیت با ولایت فقیه است.
عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری همچنین گفت: باید نفرت از آمریکا در دل ها بماند تا زمانی که آمریکا اصلاح شود و وقایعی تاکنون نشان می دهد که آمریکا اصلاح نشده و بنای بر آن هم ندارد.
آیت الله خاتمی افزود: بخشی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در دیداری که اعضای مجلس خبرگان رهبری با ایشان داشتند به این موضوع برمی گشت.
به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب پنج شنبه گذشته در دیدار رییس و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بحث های روزهای اخیر درباره نقش مجلس شورای اسلامی در بررسی برجام ،گفتند: درخصوص ابعاد حقوقی و قانونی این موضوع و اقتضائات آن باید صاحبنظران و کارشناسان حقوقی نظر دهند اما از نگاه کلی، من معتقدم و به آقای رییس جمهوری هم گفته ام که مصلحت نیست، مجلس شورای اسلامی از موضوع بررسی برجام کنار گذاشته شود.
ایشان با تأکید بر لزوم ورود مجلس به موضوع بررسی برجام، در عین حال خاطرنشان کردند: من در مورد نحوه بررسی و اینکه آن را رد کنند و یا تصویب کنند هیچ توصیه ای به مجلس ندارم و این، نمایندگان ملت هستند که باید تصمیم بگیرند.
رهبر انقلاب اسلامی درخصوص مسایل بعد از برجام گفتند: من درباره این مسایل، برخی نکات را با برادران عزیز و صمیمی خود در دولت، در میان گذاشته ام که اکنون برای اطلاع نمایندگان مجلس خبرگان و همه مردم، آنها را بیان می کنم.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به 6 کشور مذاکره کننده با ایران و نقش آمریکا در میان این 6 کشور، افزودند: در واقع طرف اصلی ما دولت آمریکا است اما مسوولان آمریکایی خیلی بد حرف می زنند و باید تکلیف اینگونه حرف زدن ها روشن شود.
ایشان با اشاره به سخنان مقامات امریکایی مبنی بر حفظ چارچوب تحریم ها، تأکید کردند: اگر قرار است چارچوب تحریم ها حفظ شود، پس ما برای چه مذاکره کردیم؟ و این، کاملاً مخالف علت حضور جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات است زیرا هدف از مذاکرات برداشته شدن تحریم ها بود.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اگر ما در مذاکرات در برخی موارد کوتاه آمدیم و برخی امتیازات را دادیم عمدتاً برای این بود که تحریم ها برداشته شود و گرنه چه لزومی به حضور در مذاکرات بود و ما کار خود را ادامه می دادیم و می توانستیم از نوزده هزار سانتریفیوژی که داریم، در مدت کوتاهی به پنجاه تا شصت هزار سانتریفیوژ برسیم و غنی سازی بیست درصد را نیز ادامه دهیم و تحقیق و توسعه را هم سرعت بیشتری ببخشیم.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: اگر قرار است تحریم ها برداشته نشود، پس معامله ای هم در کار نخواهد بود، بنابراین باید تکلیف این موضوع مشخص شود.
ایشان خطاب به مسئولان کشور گفتند: نگویید که آمریکایی ها این سخنان را برای قانع کردن رقبای داخلی خود می زنند، البته من معتقدم که دعوای داخلی امریکا واقعی است و آنها با هم اختلاف دارند و علت این اختلاف هم برای ما روشن است، اما آنچه که رسماً گفته می شود نیاز به پاسخ دارد و اگر پاسخ داده نشود، صحبت طرف مقابل تثبیت خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به سخنان مقامات امریکایی مبنی بر تعلیق تحریم ها، تأکید کردند: از ابتدا مسئله ما این نبوده است، ما تأکید داشتیم که تحریم ها باید برداشته شوند و نه تعلیق.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: البته نظر ما برداشته شدن فوری تحریم ها بود اما دوستان در اینجا، این موضوع را به شکلی معنا کردند و ما هم مخالفتی نکردیم ولی تحریم ها باید برداشته شوند. اگر قرار است تحریم ها تعلیق شوند، ما هم اقداماتی را که باید انجام دهیم، در حد تعلیق و نه در سطح اقدام اساسی بر روی زمین، انجام خواهیم داد.
ایشان خاطرنشان کردند: البته طرف مقابل می گوید برداشتن برخی تحریم ها دست دولت آمریکا نیست ما هم می گوییم همان تحریم هایی که در دست دولت امریکا و دولتهای اروپایی است، باید برداشته شوند.
حضرت آیت الله خامنه ای، بخش دیگری از حرف های بد مقامات آمریکا را اظهاراتی کاملاً خارج از موضوع توافق هسته ای خواندند و خاطرنشان کردند: هیات حاکمه آمریکا همانند انگلیسی های قرن نوزدهم در مورد ایران سخن می گویند و گویا دو قرن از دنیا و تاریخ عقب هستند در حالیکه دنیا تغییر کرده و ابرقدرتها دیگر قدرت و توانایی و عُرضه آن کارها را ندارند و در طرف مقابل نیز جمهوری اسلامی با تواناییهای شناخته شده و ناشناخته ای که در زمان عمل شناخته خواهد شد قرار دارد و ایران مانند فلان کشور عقب مانده نیست که هر طوری بخواهند بتوانند با آن صحبت کنند.
رهبر انقلاب، در بیان یکی از اظهارات سلطه جویانه آمریکایی ها گفتند: مقامات آمریکایی می گویند انتظار داریم مسوولان و دولت جمهوری اسلامی کاری متفاوت انجام دهند!
ایشان افزودند: کار متفاوت از نظر آنها کاری متفاوت از گذشته ی جمهوری اسلامی و عبور از ارزشهای اسلامی و از دست دادن پایبندی به احکام اسلامی است، اما چنین چیزی هرگز اتفاق نخواهد افتاد و نه دولت، نه مجلس و نه مسئولین مطلقاً چنین کاری نمی کنند و کسی هم که بخواهد چنین کاری بکند، مردم و نظام جمهوری اسلامی از او قبول نمی کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین یکی از مصادیق مورد انتظار آمریکایی ها گفتند: از جمله سیاستهای امریکا در منطقه، محو و نابودی کامل نیروهای مقاومت، و تسلط کامل بر سوریه و عراق است و توقع دارند که جمهوری اسلامی وارد این چارچوب شود که هرگز چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد.
رهبر انقلاب در اشاره به یکی دیگر از اظهارات حساسیت برانگیز مقامات آمریکایی گفتند: آنها می گویند برجام فرصت هایی را هم در داخل ایران و هم در خارج ایران و منطقه در اختیار امریکا قرار داده است.
سیام**9254** 1336
موضوعات: بصیرت
[دوشنبه 1394-11-05] [ 03:14:00 ب.ظ ]