بصیرت سرا
ولا یحمل هذه العَلَم الا اهل البصر و الصبر




فروردین 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31




جستجو





رتبه


 
  سه دلیل اهمیت "لیلة الرغائب" ...

درباره معنای “رغائب” و “لیلة الرغائب” آنچه در ذهن عموم مردم به اشتباه نقش بسته، «شب آرزوهاست»؛ در حالی که معنای دیگری برای آن متصور است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شب رغبت به‌سوی خدا و پاداش الهی یا به تعبیر حدیثی "لیلة الرغائب"، عنوان اولین شب جمعه ماه رجب است. رسول خدا صلی الله علیه و آله در این باره فرمود: «از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید؛ زیرا شبى است که ملائک آن را «لیلة الرغائب» مى‌نامند؛ این نامگذارى به این جهت است که هنگامى که یک سوم از شب گذشت، هیچ مَلکی در آسمانها و زمین نمى‌ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع مى‌شوند. آنگاه خداوند نورش را بر آنان ظاهر می‌‏کند و به آنان مى‌فرماید: «اى ملائکم هر چه مى‌خواهید از من درخواست کنید. ملائک می‌گویند حاجت ما این است که روزه‏ داران رجب را بیامرزی. خداوند مى‌فرماید: این کار را انجام دادم؛ لَا تَغْفُلُوا عَنْ لَیْلَةِ أَوَّلِ جُمُعَةٍ مِنْهُ -أی من شهر رجب- فَإِنَّهَا لَیْلَةٌ تُسَمِّیهَا الْمَلَائِکَةُ لَیْلَةَ الرَّغَائِبِ، وَذَلِکَ أَنَّهُ إِذَا مَضَى ثُلُثُ اللَّیْلِ لَا یَبْقَى مَلَکٌ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا وَ یَجْتَمِعُونَ فِی الْکَعْبَةِ وَ حَوَالَیْهَا وَ یَطَّلِعُ اللَّهُ عَلَیْهِمْ فَیَقُولُ لَهُمْ: یَا مَلَائِکَتِی سَلُونِی مَا شِئْتُمْ؟ فَیَقُولُونَ: یَا رَبَّنَا حَاجَتُنَا إِلَیْکَ أَنْ تَغْفِرَ لِصُوَّامِ رَجَبٍ. فَیَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ: قَدْ فَعَلْتُ ذَلِکَ.»

ادامه »

موضوعات: مذهبی, مناسبت
[پنجشنبه 1401-11-06] [ 02:04:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  مداحی ...

موضوعات: مناسبت, کلیپ
[جمعه 1401-05-07] [ 11:15:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  تولد هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت مبارک باد ...

کلیپ زیبا 

موضوعات: مذهبی, مناسبت, کلیپ, سرود
[سه شنبه 1401-04-28] [ 01:37:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  عید قربان مبارک ...

انشالله در این عید بزرگ بتوانیم گناهان خود را در پیشگاه معبود معترف و از آستان والایش طلب آمرزش بطلبیم از گناهانی چون حسد ، نفاق ، غیبت ، تهمت ، عجب ، ریا و …  تمام تعلقات پست حیوانی را بتوانیم به قربانگاه برده و پالایش شویم تا بتوانیم مستعد حضور انوار الهی شویم  خدایا در این راه هدایت با عنایت خاصه خود پا خواهیم گذاشت و پیوسته نگاه دار ما مباش و ما را از گمراهان و مورد غضب شدگان قرار مده  الهی آمین نوشته شده توسط : م رحیمی 

موضوعات: مذهبی, سیاسی, مناسبت
[جمعه 1401-04-17] [ 07:15:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  ویژه نامه ولادت حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام ...

قمر بنی هاشم (ولادت حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام)

حضرت ابوالفضل العباس فرزند امیرالمؤ منین علیهما السلام، در 4 شعبان سال 26 هجری در مدینه به دنیا آمد. مادرش فاطمه کلابیه بود که بعدها با کنیه «ام البنین» شهرت یافت. آن حضرت، قامتی رشید، چهره ای زیبا و شجاعتی کم نظیر داشت و به خاطر سیمای جذابش او را «قمربنی هاشم» می گفتند. در حادثه کربلا، سمت پرچمداری سپاه حسین (ع) و سقایی خیمه های اطفال و اهل بیت امام را داشت. به خاطر فداکاری و جانبازی آن حضرت در روز عاشورا، روز میلادش به نام روز جانباز نامگذاری شده است.

شناسنامه حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام

امام علی علیه السلام بعد از فاطمه زهرا علیهاالسلام طبق وصیت همسر با امامه ازدواج کرد و مدتی بعد در صدد برآمد با یکی از زنان که از خانواده ای شجاع و دلیر باشد، ازدواج کند تا خداوند فرزندی دلیر از وی به او عطا فرماید. به این منظور از برادرش عقیل که در علم انساب تبحّر داشت، خواست بانویی از خاندانی اصیل را برگزیند و خود نیز به خواستگاریش برود. و به این ترتیب بود که برادر بزرگتر برای یافتن و سپس خواستگاری از چنین بانویی به فکر فرو رفت و اندکی بعد به یاد دختری از قبیله ی کلابیه افتاد و گفت با ام البنین کلابیه ازدواج کن که در عرب شجاع تر از پدران او کسی نیست. در پی این اظهار نظر، وی از طرف علی علیه السلام برای خواستگاری ام البنین به نزد قبیله کلابیه رفت و مراسم خواستگاری را انجام داد. هر چند اطلاعی از تاریخ این خواستگاری و ازدواج در دست نیست ولی می توان محدوده زمانی این مراسم را با مراجعه به منابع تاریخی مشخص کرد؛ زیرا می دانیم که تولد حضرت ابوالفضل علیه السلام در چهارم شعبان سال 26 هجری قمری ذکر شده است.

ادامه »

موضوعات: مناسبت
[یکشنبه 1400-12-15] [ 12:01:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  شرحی کوتاه در مورد امام حسین علیه السلام ...

حسین کشتی نجات، ولادت امام حسین علیه السلام

امام حسین علیه السلام، در سوم ماه شعبان در شهر مدینه به دنیا آمد. مادرش فاطمه دخت رسول الله (ص) بود. آن حضرت با نثار خون پاک خود و یارانش، از اسلام و ارزش های اسلامی پاسداری نمود. روز میلاد آن امام عزیز به روز پاسدار نام گذاری شده است. پیامبر صلی الله علیه و آله سلم، تبسّم بر لب، لحظه موعود را به شوق ایستاده و امیرمومنان علی علیه السلام، لحظه شمار در آغوش فشردن توست! مدینه دوباره محور توجّه است. هر لحظه که می گذرد، التهاب بیشتر می شود و انتظار، شیرین تر! و ناگهان…

شناسنامه امام حسین علیه السلام

امام حسین علیه السلام سومین امام و دومین نواده رسول خدا(ص) و یکی از دو سرور جوانان اهل بهشت و دو گل خوشبوی محمد مصطفی و یکی از پنج نفر اصحاب کساست. او سرور شهیدان نام داشت و مادرش فاطمه دخت رسول الله(ص) بود. در سوم ماه شعبان در شهر مدینه به دنیا آمد. برخی گویند تولد آن حضرت در پنجم شعبان سال سوم یا چهارم هجری بوده است. همین که امام حسین به دنیا آمد وی را نزد جدش رسول الله(ص) بردند و تولد وی را به ایشان مژده دادند. آن حضرت نیز در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت. و پس از گذشت هفت روز او را حسین نامید. برای او گوسفندی عقیقه کرد، و به مادر این کودک دستور داد که موی سر فرزند خود را بتراشد و همانند برادرش امام حسن برای او نیز هموزن موی سرش نقره به مستمندان بدهند. فاطمه(س) این دستور را به مرحله اجرا درآورد.

ادامه »

موضوعات: مذهبی, مناسبت, حدیث
[شنبه 1400-12-14] [ 06:58:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  عید مبعث مبارک ...

موضوعات: مذهبی, مناسبت, کلیپ
[سه شنبه 1400-12-10] [ 12:10:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  مداحی زیبا ویژه وفات حضرت زینب (س) ...

مداحی زیبا ویژه وفات حضرت زینب (س)

منبع : آپارات

موضوعات: مذهبی, مناسبت, کلیپ
[چهارشنبه 1400-11-27] [ 02:52:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  میلاد با سعادت امیر المومنین علیه السلام و روز مرد مبارکباد ...

ذکر من، تسبیح من، ورد زبان من علی است
جان من، جانان من، روح و روان من علی است
تا علی (ع) دارم ندارم کار با غیر علی
شکر الله حاصل عمر گران من علی است
میلاد امام علی (ع) و روز مرد مبارکباد

موضوعات: مناسبت
[دوشنبه 1400-11-25] [ 02:22:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  وعده ما 21 بهمن ساعت 21 گلبانگ الله اکبر ...

وعده ما  21 بهمن ساعت 21 گلبانگ الله اکبر

موضوعات: مناسبت
[پنجشنبه 1400-11-21] [ 05:30:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  این رجبیون ...

سسخنرانی زیبا در خصوص ماه مبارک رجب

 

منبع : انصار کلیپ

موضوعات: بصیرت, مذهبی, اخلاقی, مناسبت, کلیپ
[یکشنبه 1400-11-17] [ 04:41:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  آهنگ های خاطره انگیز (نوستالوژی) انقلابی ...

سرودهای خاطره انگیز و نوستالوژی انقلابی

یادش بخیر ، دوران مدرسه شروع می کردیم به  آذین بندی و زدن پرچم و … نواختن آهنگ ها و سرودهای انقلابی حس خیلی خوبی بود ، چند سرود زیبا و خاطره انگیز تقدیم محضرتان.

 

1. بهمن خونین جاویدان

2 . آمریکا آمریکا

3 . بوی گل و سوسن و یاسمن آید

 

سرود های بیشتر در سایت : زهرا مدیا

موضوعات: مناسبت, اشعار, سرود
[دوشنبه 1400-11-11] [ 07:08:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  گوهرشاد نشان از بی نشان ها ...

 

موضوعات: بصیرت, مذهبی, سیاسی, داستان, مناسبت
[چهارشنبه 1400-11-06] [ 09:34:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  سبک زندگی «امام محمد باقر (ع)» ...
Image result for امام محمد باقر

 

 

در سالروز تولد امام محمد باقر علیه السلام در ذیل گزیده ایی از سبک زندگی وی را بر می شماریم :

سبک زندگی «امام محمد باقر (ع)» نشان می‌دهد «ائمه معصومین (ع)» همواره ساده زیست بودند این یک اصل برای رهبری جامعه است موضوعی که در زندگی همه آن‌ها به خوبی دیده می‌شود، اما این ساده زیستی مختص خودشان بود، «امام باقر (ع)» در محیط خانواده، از همسر خود انتظار نداشتند که چون او بر حصیر بنشیند و لباس خشن بر تن کند و از امکاناتی که خدواند به ایشان عطا فرموده ، چشم پوشی کنند ؛ «امام باقر (ع)» با این که در اعمال شخصی خود، از تجمل پرهیز می‌کردند، ولی در زندگی خانوادگی و حتی اجتماعی، عواطف و نیاز‌های روحی همسر و نیز شرایط و مقتضیات زمان را در نظر دارد و تجمل حلال را ممنوع نمی‌شمارد و در مواردی لازم هم می‌داند.

ادامه »

موضوعات: مذهبی, مناسبت, احکام
[جمعه 1399-11-24] [ 08:41:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  خداوند ماه رجب را ریسمانی برای قرب خود قرار داد ...

خداوند ماه رجب را ریسمانی برای قرب خود قرار داد

کارشناس مذهبی با استناد به دعای ماه رجب گفت: ماه رجب به‌مثابۀ ریسمانی است که هرکس آن را بگیرد، به قرب خداوند می‌رسد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، حجت الاسلام سید حسن عاملی در برنامه سمت خدا ضمن بیان تأثیر خصوصیات زمانی در حالات روحی انسان گفت: خصوصیات زمانی در واردات قلبی، در سیر و سلوک انسان و در تهذیب او نقش مهمی دارد. ما تا حصر زمان و مکان را نشکنیم، نمی‌‌توانیم توفیق درک ایامی مثل رجب، شعبان و رمضان را بیابیم. حضرت رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله درباره ماه رمضان فرمود «لَاتَقُولُوا رَمَضَانُ فَإِنَّکُمْ لَاتَدْرُونَ مَا رَمَضَانُ فَمَنْ قَالَهُ فَلْیَتَصَدَّقْ وَ لْیَصُمْ کَفَّارَةً لِقَوْلِهِ وَ لَکِنْ قُولُوا شَهْرُ رَمَضَانَ کَمَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَى‏ شَهْرُ رَمَضانَ؛ [هنگام تلفّظ ماه رمضان] نگویید رمضان، زیرا شما نمى‌‌دانید که رمضان چیست، بلکه هر کس چنین بگوید، باید به‌عنوان کفّاره‌ این سخن صدقه بپردازد و روزه بگیرد، بلکه همان گونه که خداوند متعال فرموده است، بگویید؛ ماه رمضان.»، این دلیل بر تکریم این موقعیت است.

وی افزود: گاهی اوقات خداوند توفیق بهره از ایام را به‌واسطه گناهان از امت دریغ می‌کند، مثلاً حضرت امام صادق علیه السّلام فرمود وقتی حسین‌بن علی(ع) کشته شد، خداى عزّوجلّ فرشته‌‏اى را فرمود تا ندا داد که؛ اى امّت ستمکار و قاتل عترت پیامبر خویش، خداى تعالى شما را به روزه‏اى فطرى موفق ندارد. و در روایتی آمده است؛ شما را به فطر و عید اضحی (قربان) موفق ندارد. لَمَّا قُتِلَ الْحُسَیْنُ‌بْنُ عَلِیٍّ(ع) أَمَرَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ مَلَکاً فَنَادَى أَیَّتُهَا الْأُمَّةُ الظَّالِمَةُ الْقَاتِلَةُ عِتْرَةَ نَبِیِّهَا لَاوَفَّقَکُمُ اللَّهُ تَعَالَى لِصَوْمٍ وَ لَافِطْر (لَاوَفَّقَکُمُ اللَّهُ لِفِطْرٍ وَ لَاأَضْحًى)‏، این اوج محرومیت است.

عاملی ادامه داد: گاهی سفره باز است، درهای رحمت جریان دارد، ما خودمان را نباید محروم کنیم. گاهی یک دعا به آسمان رود و کار آفتاب کند. بعضی از لحظه‌ها قُدسیّت دارد و تأثیر مخصوصی در تهذیب انسان دارد؛ این خصوصیات زمانی در استجابت دعا تأثیر دارد، مثل شب و روز جمعه یا شب 27 رجب، در دعای این شب داریم اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِالتَّجَلِّی الْأَعْظَمِ؛ خدا را با تجلی اعظمش می‌خوانیم؛ یعنی یا تجلی اعظم در این شب صورت می‎گیرد و یا خود وجود مقدس رسول‌اللّه صلّی اللّه علیه و آله حضورشان سبب اتصال زمین به آسمان است، تجلی اعظم خداوند هستند. خداوند همه جا جلوه دارد، اما جلوۀ اصلی ایشان در وجود خاتم الانبیاء است. گاهی گناهان ما در یک مکان خصوصیت بد ایجاد می‌کند و محیط را تاریک می‌کند، در مکانی که گناه صورت می‌گیرد، باید سریع عبور کرد.

وی دربارۀ فضیلت ماه رجب گفت:  خداوند دو زمان را منتسب به خود کرده است؛ یکی شب که در حدیثی قدسی فرمود اللّیلُ لِی؛ شب برای من است و دیگری ماه رجب که از زبان پیامبر صلّی اللّه علیه و آله فرمود الشَّهرُ شَهری؛ این ماه، ماه من است، بعد فرمود فَمَنِ اعتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إلَیَّ؛ یعنی ماه رجب به‌مثابۀ ریسمانی است که هرکس آن را بگیرد، به من می‌رسد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه دعاهای ماه رجب سراسر رحمت است، گفت: به‌عنوان مثال در دعای مشهور این ماه می‌خوانیم یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ، وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ؛ یعنی ای کسی که در هر خیری به او امید داریم و از خشمش در هر شرّى ایمنى جویم.

منبع : سایت شهر خبر

موضوعات: مذهبی, مناسبت, احکام
 [ 08:28:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نظمی در حد ارتش ...

 

♦️اون موقع که حضرت آقا گفتن مردم مؤمن و مسجدی بیشتر از بقیه به پروتکل‌های بهداشتی عمل می‌کنن، فکر نمی‌کردم قراره تو رعایت نظم هم در حد ارتش ظاهر بشیم?

موضوعات: بصیرت, مذهبی, مناسبت
[یکشنبه 1399-06-02] [ 05:09:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  اولین محرم بدون سردار ...

موضوعات: بصیرت, مذهبی, مناسبت, خاطرات شهداء, کلیپ
[جمعه 1399-05-31] [ 02:31:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  کلیپ زیبا به مناسبت عید غدیر خم ...

عید کمال دین، سالروز اتمام نعمت و هنگامه اعلان وصایت و ولایت

امیر المومنین علیه السلام

بر شیعیان و پیروان ولایت خجسته باد .

منبع :

آپارات

موضوعات: مناسبت, اشعار
[پنجشنبه 1399-05-16] [ 05:19:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  عید سعید قربان بر همه مبارک باد ...

موضوعات: مناسبت
[جمعه 1399-05-10] [ 01:11:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  سه خصلت از زبان امام جواد(ع) که جلب محبت می‌کند ...

ضمن تسلیت به مناسیت شهادت امام جواد علیه السلام سه خصلت از خصلت های نیکو این امام همام در ادامه بیان می نماییم

کوتاه بودن عمر امام جواد (ع)، سبب شد تا زمینه بسط روابط با شیعیان کمتر به وجود آید. در عین حال، علاوه بر مطالبی که دربارۀ اصحاب و یا کتب آنها از امام جواد علیه السلام روایت شده، بیش از ۲۲۰ حدیث پیرامون مسائل مختلف اسلامی از آن حضرت در دسترس ما قرار دارد. طبیعی است که در شرایط سیاسی آن روز، نامه‌های زیادی از دست رفته باشد و نیز گفتنی است که تعداد ۱۲۰ نفر، احادیث صادره از آن حضرت را روایت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، آخرین روز از ماه ذی‌القعده سال ۲۲۰ هجری قمری مصادف است با سالروز شهادت جوان‌ترین امام شیعیان حضرت امام جواد (ع)، آثار فکری و روایاتی که از آن حضرت نقل شده و مسائلی را که امام جواد(ع) پاسخ گفته و کلماتی که از آن حضرت بر جای مانده، تا ابد زینت‌ بخش صفحات تاریخ اسلام است. دوران عمر آن امام بزرگوار ۲۵ سال و دوره امامتشان ۱۷ سال بوده است‪.

‬ در عظمت امام جواد(ع) سخن بسیار و زبان قاصر است. حضرت در دوران کودکی به مقام امامت رسیدند و این نشان از آن دارد که در مناصب الهیِ نبوت و امامت، شرط سنی وجود ندارد و خداوند می‌تواند علم و عصمت و تمام خصوصیات یک پیامبر یا امام را به کودکی خردسال یا نوزادی تازه به دنیا آمده عطا کند. همان‌گونه که حضرت عیسی(ع) در گهواره سخن گفتند و از نبوت خویش خبر دادند، امام جواد(ع) نیز در کودکی و در سن نه سالگی، پس از شهادت پدر بزرگوارشان به امامت رسیدند.

ادامه »

موضوعات: اخلاقی, مناسبت
[سه شنبه 1399-04-31] [ 12:35:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت