بصیرت سرا
ولا یحمل هذه العَلَم الا اهل البصر و الصبر




اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        




جستجو





رتبه


 
  سه دلیل اهمیت "لیلة الرغائب" ...

درباره معنای “رغائب” و “لیلة الرغائب” آنچه در ذهن عموم مردم به اشتباه نقش بسته، «شب آرزوهاست»؛ در حالی که معنای دیگری برای آن متصور است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شب رغبت به‌سوی خدا و پاداش الهی یا به تعبیر حدیثی "لیلة الرغائب"، عنوان اولین شب جمعه ماه رجب است. رسول خدا صلی الله علیه و آله در این باره فرمود: «از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید؛ زیرا شبى است که ملائک آن را «لیلة الرغائب» مى‌نامند؛ این نامگذارى به این جهت است که هنگامى که یک سوم از شب گذشت، هیچ مَلکی در آسمانها و زمین نمى‌ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع مى‌شوند. آنگاه خداوند نورش را بر آنان ظاهر می‌‏کند و به آنان مى‌فرماید: «اى ملائکم هر چه مى‌خواهید از من درخواست کنید. ملائک می‌گویند حاجت ما این است که روزه‏ داران رجب را بیامرزی. خداوند مى‌فرماید: این کار را انجام دادم؛ لَا تَغْفُلُوا عَنْ لَیْلَةِ أَوَّلِ جُمُعَةٍ مِنْهُ -أی من شهر رجب- فَإِنَّهَا لَیْلَةٌ تُسَمِّیهَا الْمَلَائِکَةُ لَیْلَةَ الرَّغَائِبِ، وَذَلِکَ أَنَّهُ إِذَا مَضَى ثُلُثُ اللَّیْلِ لَا یَبْقَى مَلَکٌ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا وَ یَجْتَمِعُونَ فِی الْکَعْبَةِ وَ حَوَالَیْهَا وَ یَطَّلِعُ اللَّهُ عَلَیْهِمْ فَیَقُولُ لَهُمْ: یَا مَلَائِکَتِی سَلُونِی مَا شِئْتُمْ؟ فَیَقُولُونَ: یَا رَبَّنَا حَاجَتُنَا إِلَیْکَ أَنْ تَغْفِرَ لِصُوَّامِ رَجَبٍ. فَیَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ: قَدْ فَعَلْتُ ذَلِکَ.»

ادامه »

موضوعات: مذهبی, مناسبت
[پنجشنبه 1401-11-06] [ 02:04:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  گریزی بر شیعه انگلیسی ...

جنگ با اسلام و انقلاب همچنان ادامه دارد …

جنگ بین خیر و شر به درازای عمر بشر است از زمان هابیل و قابیل تا کنون همچنان ادامه دارد .

جنگ سخت (تحریک صدام ملعون در مقابله 8 ساله با ایران و پشتیانی همجانبه استکبار و ایادی آن) . پس از شکست خوردنشان روی به جنگ اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، نفوذ در بدنه انقلابی و … آوردند .

یکی از مولفه های قدرت در انقلاب اسلامی :

1 . ولایت فقیه 

2. شهادت (امام حسینی علیه السلام بودن است )

که این دو مورد در طول تاریخ مانع انحراف مومنین از تفکر اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه و مولد استکبار ستیزی بوده است .

حال دشمن با تربیت و رسوخ در قشر :

1. علما (تشیع انحرافی انگلیسی)

2 . هیئت(سکولاری - فاقد سیاست)

قصد منفعل ساختن و انحراف علما و هیئت های مذهبی که به طبع موجب انحراف مردم از راه اصیل اسلام و انقلاب و سازگاری با شیطان (اسلام آمریکایی - تشیع انگلیسی) که همان اسلام سکولار (جدایی دین از سیاست) .

حال علت وجود علما مخالف نظام مخالف انقلاب و مخالف ولایت فقیه و هییت های سکولار خواهید دانست .

نوشته شده توسط: محبوبه رحیمی

موضوعات: بصیرت, مذهبی, سیاسی
[یکشنبه 1401-10-25] [ 02:59:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  بیوگرافی ام البنین (رض) ...

فاطمه بنت حِزام مشهور به اُمّ‌الْبَنین (درگذشته ۶۴ق) از همسران امام علی(ع) و مادر عباس(ع)، عبدالله، جعفر و عثمان بود که هر چهار تن در روز عاشورا به شهادت رسیدند. پس از واقعه کربلا، ام‌البنین روزها به قبرستان بقیع می‌رفت و برای امام حسین(ع) و فرزندانش سوگواری می‌کرد.

عالمان شیعه شجاعت، فصاحت و علاقه‌ ام‌البنین به اهل‌بیت(ع) به‌ ویژه امام حسین(ع) را ستوده و از او به نیکی یاد کرده‌اند. به گفته شهید ثانی و عبدالرزاق مُقَرَّم، ام‌البنین نسبت به خاندان پیامبر(ص)، محبت شدیدی داشت و خود را وقف خدمت به آنان کرده بود؛ به همین دلیل اهل بیت نیز برای او احترام ویژه قائل بودند و در روزهای عید، نزد او می‌رفتند.

ام‌البنین در قبرستان بقیع دفن شده است.

ادامه »

موضوعات: مذهبی
[پنجشنبه 1401-10-15] [ 08:44:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  راز تعداد رکعات هر نماز چیست ؟ ...

حضرت آدم(ع) بعد از قبول‌شدن توبه‌­اش در وقت مغرب سه رکعت نماز خواند؛ یک رکعت برای کفاره گناه خودش و رکعت دیگر برای کفاره گناه حوّا و یک رکعت نیز به شکرانه پذیرفته‌شدن توبه‌‌اش

در منابع اسلامى گزارش‌هاى مختلفى درباره تاریخ تشریع نماز آمده است، برخى روایات، تشریع نمازهاى یومیه را مصادف با واقعه معراج پیامبر(ص) مى‌دانند و برخى دیگر، از نمازهاى پیامبر(ص) پیش از معراج و حتى پیش از بعثت سخن به میان آورده‌اند، همچنین از بعضى آیه‌هایى که در اوایل بعثت پیغمبر(ص) نازل شده، نمازگزاردن ایشان(ص) و حتى فرمان به نماز شب استفاده مى‌شود، با این وجود در سال‌‌های ابتدایی صدر اسلام نمازهای مسلمانان به صورت پنج نماز دو رکعتی بود که بعد از مدتی شخص پیامبر اکرم(ص) در روز 12 ربیع‌الثانی سال اول هجرت با تشریع الهی تعداد رکعات نمازهای یومیه را 17 رکعت بیان کردند، حجت‌الاسلام علی‌محمد باقی نویسنده کتاب «اسرار نماز» درباره علت سیر تکمیل نمازهای واجب این گونه می‌نویسد:

*سر تعداد رکعات هر نماز

روایاتی که راز تعداد رکعات نمازهای واجب را بیان می‌­دارد، نشان دهنده سیر تطوری است برای رسیدن تعداد و چگونگی نمازهای واجب به گونه‌­ای که به ما رسیده است.

*سیر تکمیل نمازهای واجب

بر اساس «إِنَّ الصَّلاةَ کانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتاباً مَوْقُوتا»[1]؛ چگونگی نماز برای مؤمنان از ابتدا مشخص بوده[2]؛ اما همچون دیگر احکام ارسال آن دارای سیری است. مبداء واجب شدن نمازهای پنجگانه به صورت کامل، معراج پیامبر اعظم(ص) است، در معراج، نمازهای پنجگانه بر مسلمانان واجب شد، گفتنی است که در ابتدا پنجاه نماز بر مؤمنان واجب بود؛ اما با شفاعت پیامبر رحمت(ص) نمازهای واجب بر مسلمانان تخفیف داده شد و به پنج نماز رسید تا عموم مسلمانان توانایی انجام آنها را داشته باشند، البته در اینکه چرا تعداد نمازها، به پنج رسید و کمتر یا بیشتر نشد نیز رازی وجود دارد.

حضرت زین العابدین(ع) علت را اینگونه پاسخ می­‌دهند که: «رسول خدا (ص) مى‏‌خواست براى امتش تخفیف بگیرد و در عین حال با وجود کم شدن رکعات نماز همچنان ثواب پنجاه نماز عاید امت ایشان شود، به علت قول خداوند عزوجل که  «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها»[3]؛ هر کس حسنه و کار نیکى انجام دهد براى او ده برابر آن پاداش است، به همین علت وقتى آن حضرت به زمین فرود آمد جبرئیل بر او نازل شده و گفت: اى محمد! همانا پروردگارت به تو سلام می­‌رساند و می‌­فرماید: که من این پنج نماز را به جاى همان پنجاه نماز مى‏‌پذیرم.[4]

ادامه »

موضوعات: مذهبی
[شنبه 1401-09-19] [ 07:32:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  امام حسین (ع) زمانت را بشناس ...

امام حسین علیه السلامجنگ تمام عیار و ترکیبیمحبوبه رحیمیرهبر

امام حسین علیه السلام زمانت را بشناس

محرم که می شود دل آدم همانند در دیوار شهر سیاه پوش و عزادار مظلومیت حسین (ع) و یارانش می شود و این یک حرکت زنده و پویاست .

عاشورا نماد عدالت خواهی و قیام در مقابل فساد و ظلم در طول تاریخ بوده است . خوب بنگریم هر روز روز عاشورا و جبهه حسینی و جبهه یزدی در مقابل هم صف آرایی کرده اند . امروز استکبار جهانی در راس امریکای جنایتکار و اذناب و ایادی خود با تمام توان یک جنگ تمام عیار و ترکیبی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت به راه انداخته که نباید بی خیال باشیم .

جبهه امروز جبهه جنگ نرم و لازمه آن جهاد تبیین است حسین این زمان جهادگر تبیین می خواهد ، بدور از ترس از انگ زنی تهمت زنی و بی آبرویی . جهاد امروز بسی سخت تر است

لبیک یا خامنه ایی (مدظله) لبیک با حسین (ع) است .

نوشته شده توسط : محبوبه رحیمی

 

موضوعات: بصیرت, مذهبی
[پنجشنبه 1401-05-06] [ 11:37:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  تولد هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت مبارک باد ...

کلیپ زیبا 

موضوعات: مذهبی, مناسبت, کلیپ, سرود
[سه شنبه 1401-04-28] [ 01:37:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  تأملی در خصوص عید غدیر خم ...

در سال 18هجری یا حجه الوداع در راه بازگشت از مکه بر پیامبر اسلام فراز انتهایی آیه ۳ سوره مبارکه مائده نازل شد . که نشان از خبری مهم در راه هست لذا پیامبر دستور میدهند که در کنار برکه غدیر خم اطراق نمایند و کسانی که جلوتر حرکت کرده اند بازگشته و منتظر کسانی که جامانده اند باشند .

وقتی که همه جمع شدند (برخی تا ۱۲۰ هزار نفر دانسته اند) از جهاز شتران منبری ساختند و خود و علی (علیه‌السلام) بر بالای آن رفته و به فاصله چند صف یک منادی گذاشته که خبر به همه برسد .

خبر چیست ؟

خبر مرتبط با وحی الهی است که در صورت عدم ابلاغ آن به زعمی زحمات پیامبر هدر رفته است  خبری که ابلاغ آن به معنای کامل شدن دین اتمام نعمت که همان ولایت است و نشان رضایت است   الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا الیوم معرفه و منظور همان روز غدیر است  در انتها خیل عظیم صحابه و حجاج به علی علیه‌السلام تبریک گفتن  این روایت به حد تواتر رسیده و از اهل سنت و تشیع نقل گردیده است .

نوشته شده : محبوبه رحیمی

موضوعات: بصیرت, مذهبی, سیاسی, تصویر نوشته
[دوشنبه 1401-04-27] [ 03:38:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  پیام امام حسین (ع) هنگام حرکت از مکه به‌سوی کربلا ...
 
پیام امام حسین (ع) هنگام حرکت از مکه به‌سوی کربلا

امام حسین علیه‌السلام در ماجرای خروجشان از مکه به‌سوی کربلا درس امام‌محوری را به اصحاب خویش آموختند؛ آن عده از یاران که معرفت حقیقی به امام نداشتند، کعبه را اصل دانستند و با امام همراه نشدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارش‌های تاریخی، امام حسین‌ علیه‌السلام در روز هشتم یا دهم ذی‌الحجه مکه را به قصد عراق ترک کردند. فارغ از نگاه تاریخی به علل خروج امام از مکه به‌سوی عراق، نیاز است فلسفۀ حقیقیِ این حرکت امام مورد ارزیابی قرار گیرد؛ چرا که حرکت اباعبدالله علیه‌السلام از همان ابتدا تا انتهای قیام با مشیت خداوند صورت گرفت و لحظه‌ای از رفتار امام خالی از مشیت خداوند نیست. این مسئله بر پایه آیات متعددی از قرآن است، از جمله آیه29 سوره تکویر که فرمود «وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمین‏»؛ یعنی خواست شما قطعاً مطابق با خواست خداوند رب العالمین است؛ همچنان که امام هادی علیه‌السلام ذیل این آیه فرمود «إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قُلُوبَ الْأَئِمَّةِ مَوْرِداً لِإِرَادَتِهِ فَإِذَا شَاءَ اللَّهُ شَیْئاً شَاءُوهُ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمین»؛ یعنی خداوند دل‌هاى ائمه را محل اراده خویش قرار داده، هر گاه خداوند چیزى را بخواهد آنها خواهند خواست؛ اینست تفسیر آیه:وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمین‏. (تفسیر القمی، ج‏2، ص409) خود آن حضرت از رسول الله صلی الله علیه و آله نقل فرمود «یَا حُسَیْنُ، اخْرُجْ فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ شَاءَ أَنْ یَرَاكَ قَتِیلًا» یعنی ای حسین، قیام کن، چرا که خداوند می‌خواهد تو را در حالی که کشته شدی، ببیند.»

ادامه »

موضوعات: بصیرت, مذهبی
[یکشنبه 1401-04-19] [ 06:01:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  عید قربان مبارک ...

انشالله در این عید بزرگ بتوانیم گناهان خود را در پیشگاه معبود معترف و از آستان والایش طلب آمرزش بطلبیم از گناهانی چون حسد ، نفاق ، غیبت ، تهمت ، عجب ، ریا و …  تمام تعلقات پست حیوانی را بتوانیم به قربانگاه برده و پالایش شویم تا بتوانیم مستعد حضور انوار الهی شویم  خدایا در این راه هدایت با عنایت خاصه خود پا خواهیم گذاشت و پیوسته نگاه دار ما مباش و ما را از گمراهان و مورد غضب شدگان قرار مده  الهی آمین نوشته شده توسط : م رحیمی 

موضوعات: مذهبی, سیاسی, مناسبت
[جمعه 1401-04-17] [ 07:15:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  آیه ای لطیف برای برآورده شدن حاجت ...


آیه ای لطیف برای برآورده شدن حاجت

 
خیلی وقت‌هاشده است که به هنگام دعا و مناجات به آیه أمّن یجیب توسل کرده‌ای تا حاجات خود را از خدا بخواهی. بارها و بارها با سوز و شور این آیه را خوانده و زمزمه کرده‌ای تا بر استجابت دعایت تأکید کرده باشی، اما چرا این آیه؟! آیا دلیل خاصی دارد که این آیه را در دعا تکرار می کنیم؟

خیلی وقت‌هاشده است که به هنگام دعا و مناجات به آیه أمّن یجیب توسل کرده‌ای تا حاجات خود را از خدا بخواهی. بارها و بارها با سوز و شور این آیه را خوانده و زمزمه کرده‌ای تا بر استجابت دعایت تأکید کرده باشی، اما چرا این آیه؟! آیا دلیل خاصی دارد که این آیه را در دعا تکرار می کنیم؟
 
برای پاسخ به این سۆال باید گفت؛ دعا کردن با آیه أمن یجیب کاری ذوقی و استفاده‌ای لطیف و زیبا از این آیه نورانی است و دستور خاصی در این مورد به شکل معمول در بین ما در منابع اسلامی وارد نشده است.

ختم امن یجیب به این منظور انجام می‌گیرد که ما خود را مصداق موجودی مضطر و درمانده و خداوند را مجیب و فریاد‌رس و دستگیر می‌یابیم و این آیه را با توجه به مضمون و محتوای آن به قصد جلب عنایت و امداد خداوند و نجات یافتن از گرفتاری و بلا می‌خوانیم.

ادامه »

موضوعات: مذهبی, حدیث, تواشیح
[دوشنبه 1400-12-23] [ 10:35:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  توهین فرقه منحوس شیرازی به مدافعان حرم ...

سید صادق شیرازی بدون هیچ تاییدیه علمی به یک باره از سوی شبکه‌های ماهواره ای به عنوان مرجع تقلید معرفی شد.

منبع : سایت زهرا مدیا

موضوعات: بصیرت, مذهبی, سیاسی
[شنبه 1400-12-21] [ 09:19:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  آداب دعا و مناجات هایی برای سال نو ...

آداب دعا و مناجات هایی برای سال نو

نوروز علاوه بر آن که عیدی آیینی است،علاوه بر آن مورد توجه آیین مقدس اسلام نیز قرار دارد و در اسلام توجه ویژه ای به این روز شده است و اعمال مختلفی برای نوروز و آغاز سال نو وجود دارد که در این مقاله راسخون به آن اشاره کرده است:



آداب دعا و مناجات هایی برای سال نو آداب دعا و مناجات هایی برای سال نو

خواندن بنده مر خدای را سه روی دارد هر سه را دعا گویند:

  1.  بر وی ثنا گوید و به پاکی بستاید و به یگانگی وی اقرار دهد چنان که گوید: «انت الله لا الاّ انت ربُّنا لک الحمد»
  2.  آن است که بنده عفو خواهد و مغفرت و رحمت گوید: «اغفرلی و ارحمنی واعف عنّی و اهدنی»
  3. دیگر وجهه آن است که حظّ دنیوی خواهد، گوید: «ارزقنی مالاً و ولداً.» این هر سه قسم را دعا گویند.

شرط دعا آن است که بنده در حال دعا، شکسته دل باشد و اندوهگین؛ و دعا کند به تضرّع و زاری.
 

آداب دعا کردن

از آداب دعا آن است که طاعتی و صدقه ای فرا پیش دارد.
در خبر است که مردی در مسجد رسول صلی الله علیه و آله دعا می کرد و رسول در وی می نگریست و تبسّم می کرد، گفتند: یا رسول الله! چرا تبسّم کردی؟ گفت عجب آمد مرا دعای این مرد، یک بار بگفت که یا ربّ! الله یک بار گفت که لبیک؛ پس دو بار بگفت که یا ربّ! الله دو بار بگفت که لبیک پس سه بار بگفت که یا ربّ! الله سه بار بگفت که لبیک.1
 

آداب دعا و مناجات هایی برای سال نو

دعا کلید رحمت است و گواه عبودیّت و پیوستن را وسیلت. هر کس که در دعا بر وی گشودند، در اجابت هم بر وی گشادند که می گوید جلّ جلاله:«بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را»؛ دعا، پیرایه پیوستگان است و مایه دست گرفتگان و حلقه در حق به دست جویندگان. مصطفی صلی الله علیه و اله گفت: «دعا سلاح مؤمن و ستون دین و نور آسمان و زمین است.» هر که به کاری درماند یا او را نکبتی رسد و دست در دعا و تضرّع زند، دست اعتماد به ضمان الله زده نیاز به برّ وی زده است. و شرط آن است که به وقت دعا آواز نرم دهد و خاطراز حرمت پر کند و به اجابت یقین باشد.

ادامه »

موضوعات: مذهبی
[جمعه 1400-12-20] [ 06:22:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  این ذکر برتر از نماز ۲۰۰۰ ساله ملائکه است ...

به گزارش کارگرآنلاین آیت‌الله حسینی زابلی از اساتید اخلاق  گفت: خداوند هر خیر و کمالی را که می‌خواسته به پیامبر و آل پاکش عطا کرده و قرار نیست هر کاری را که انجام می‌دهد از ما نظرخواهی کند.


وی افزود: خداوند متعال بر اساس حکمت خویش کارها را انجام می‌دهد، همچنین خدا خالق حکمت است نه مخلوق حکمت، پیامبر(ص) به حضرت علی‌(ع) فرمود: اگر نمی‌ترسیدم مردم مشرک شوند، به آن‌ها درباره فضائل تو می‌گفتم؛ یعنی آنچه که ما از علی می‌گوییم و می‌خوانیم هیچ کدام از اسرار نیست.

این استاد اخلاق «صلوات» را از جمله اصول دین برشمرد و عنوان کرد: «اللهم» در صلوات، محض توحید است نه توحید محض، محمد(ص) در آن به اصل نبوت اشاره دارد و آل محمد(ص) هم که اصل امامت را تأکید می‌کند، امام صادق(ع) به شخصی فرمود: آیا می‌خواهی به تو چیزی را تعلیم دهم که تو را از عذاب نجات دهد، آن شخص گفت: بله! حضرت(ع) فرمود: هر روز بعد از نماز صبح و هنگام طلوع فجر، 100 مرتبه «اللهم صل علی محمد وآل محمد» بگو.

وی در ادامه به بیان اهمیت صلوات پرداخت و گفت: پیامبر(ص) در آسمان چهارم ملکی را مشاهده کرد و آن ملک به او عرضه داشت: یا رسول‌الله! دو هزار سال است که مشغول خواندن نمازی هستم و 500 سال را در هر یک از عناصر نماز اعم از قیام و رکوع و سجود گذراندم، می‌‌خواهم این نماز را به تو پیشکش کنم .پیامبر(ص) فرمود: من نیازی به نماز دو هزار ساله تو ندارم، ملک گفت می‌خواهم این نماز مقبول را به شما هدیه کنم، حضرت(ص) فرمود: من نیازی به این نماز تو ندارم، سپس ملک باز گفت: این نماز مقبول را به پیروان تو اعطا می‌کنم، پیامبر(ص) فرمود خدا ذکری را به امت من اعطا کرده که ثواب آن از نماز دو هزار ساله تو بیشتر است و آن ذکر، ذکر صلوات بر من و آل من است.

آیت‌الله زابلی با اشاره به اینکه در روایات بر کامل فرستادن صلوات، تأکید شده است، یادآور شد: صلوات را کوتاه و بریده نفرستید و نگویید «صلوات بر محمد» بلکه به طور کامل بگویید «صلوات بر محمد و آل محمد»، همچنین در قرآن صلوات به عنوان امری تسلیمی ارائه شده است و می‌گوید «وسلّموا‌» و «تسلیما»؛ این سلام تسلیمی است نه تحیتی، بدین معنا که کسی که سلام می‌فرستد اعتراف می‌کند که همه دست و زبان، قلب و قلم و فکر… تسلیم خداوند و پیامبر و آل پیامبر(ص) است. در این معنا اسلام آزادی را ارائه نمی‌دهد، بلکه انسان را از آزادی به بندگی الهی سوق می‌دهد. به طوری که حتی او را از فکر کردن باز می‌دارد و می‌گوید درباره ذات خداوند اندیشه نکنید، زیرا فکر ما محدود است.

وی در ادامه پرسشی مبنی بر اینکه چرا هر صبح و ظهر، عصر و مغرب و عشاء در نماز‌هایمان می‌گوییم «اهدنا صراط المستقیم» طرح کرد و گفت: چون ما در صراط مستقیم همواره در خطر هستیم و شیطان برای اینکه ما را از این راه خارج کند قسم خورده است، ما دشمن قسم خورده داریم، همانگونه که دشمن برای پدر و مادر ما آدم و حوا قسم یاد کرده بود که آن‌ها را از راه راست گمراه کند.

وی ادامه داد: باید مراقب باشیم راه را گم نکنیم؛ 1500 نفر از مدینه با امام حسین(ع) حرکت کردند، اما روز عاشورا فقط 20 نفر باقی ماندند و باقی افراد ریزش کردند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه خداوند می‌تواند جهان را به میکروفیلم تبدیل کند و در اختیار امام زمان(عج) قرار دهد، ابراز داشت: در بزرگترین کتابخانه مسکو 45 میلیون کتاب وجود دارد که برخی از کتاب‌های مرجع آن در چند جلد و 15 هزار صفحه بود، اما همه آن‌ها را منسجم و کوچک کرده بودند و در یک میکروفیلم بسیار کوچک جمع‌آوری کرده بودند. بنابراین تعجبی ندارد که علی(ع) در یک شب در 40 جا دیده شود. اگر انسان بتواند بر انرژ‌ی‌هایش مسلط شود، می‌تواند هر یک از انرژی‌های خود را به یک جای دنیا اعزام کند و این در جهان موازی غیرممکن است، همانگونه که ما می‌دیدیم آیت‌الله جهرمی از حضور افرادی در مکان‌های بسیار دور و مختلف خبر می‌داد.

وی افزود: اینها تصادفی نیست؛ ما در اسلام تصادف نداریم؛ تصادف برای کمونیست‌هاست، بنابراین در عالم خبرها و صداهای متفاوتی وجود دارد که ما باید فرکانس خودمان را با آن تنظیم کنیم و اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، ما هم از بسیاری از خبرها آگاه خواهیم شد. اما متأسفانه ما این قابلیت را نیافته‌ایم و در خوردن قلچماق هستیم و در کار کردن چلاق!

 

منبع : شهر خبر

موضوعات: مذهبی, حدیث
[دوشنبه 1400-12-16] [ 01:17:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  شرحی کوتاه در مورد امام حسین علیه السلام ...

حسین کشتی نجات، ولادت امام حسین علیه السلام

امام حسین علیه السلام، در سوم ماه شعبان در شهر مدینه به دنیا آمد. مادرش فاطمه دخت رسول الله (ص) بود. آن حضرت با نثار خون پاک خود و یارانش، از اسلام و ارزش های اسلامی پاسداری نمود. روز میلاد آن امام عزیز به روز پاسدار نام گذاری شده است. پیامبر صلی الله علیه و آله سلم، تبسّم بر لب، لحظه موعود را به شوق ایستاده و امیرمومنان علی علیه السلام، لحظه شمار در آغوش فشردن توست! مدینه دوباره محور توجّه است. هر لحظه که می گذرد، التهاب بیشتر می شود و انتظار، شیرین تر! و ناگهان…

شناسنامه امام حسین علیه السلام

امام حسین علیه السلام سومین امام و دومین نواده رسول خدا(ص) و یکی از دو سرور جوانان اهل بهشت و دو گل خوشبوی محمد مصطفی و یکی از پنج نفر اصحاب کساست. او سرور شهیدان نام داشت و مادرش فاطمه دخت رسول الله(ص) بود. در سوم ماه شعبان در شهر مدینه به دنیا آمد. برخی گویند تولد آن حضرت در پنجم شعبان سال سوم یا چهارم هجری بوده است. همین که امام حسین به دنیا آمد وی را نزد جدش رسول الله(ص) بردند و تولد وی را به ایشان مژده دادند. آن حضرت نیز در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت. و پس از گذشت هفت روز او را حسین نامید. برای او گوسفندی عقیقه کرد، و به مادر این کودک دستور داد که موی سر فرزند خود را بتراشد و همانند برادرش امام حسن برای او نیز هموزن موی سرش نقره به مستمندان بدهند. فاطمه(س) این دستور را به مرحله اجرا درآورد.

ادامه »

موضوعات: مذهبی, مناسبت, حدیث
[شنبه 1400-12-14] [ 06:58:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  بررسی شروع قیام در آخرالزمان از ایران ...


پرسش :
آیا روایت شروع قیام در آخرالزمان از ایران معتبر است؟

پاسخ :
تمام منابع شیعی و سنی اتفاق نظر دارند که ظهور امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) پس از نهضتی به وقوع خواهد پیوست که زمینه ساز ظهور حضرت است. در این نهضت صاحبان درفش های سیاه از ایران، آماده کننده مقدمات فرمانروایی او هستند.[۱]

حکومت ایرانیانِ زمینه ساز به دو مرحله مشخص تقسیم می شود:
الف: آغاز نهضت آنان به دست مردی از اهل قم که شاید نهضت او سر آغاز امر ظهور باشد؛ چرا که در روایات آمده است که آغاز نهضت حضرت از ناحیه مشرق است.[۲]

ب: ظهور دو شخصیت موعود در بین ایرانیان به نام سید خراسانی و فرمانده سپاه او به نام شعیب بن صالح.[۳]

همان طور که بیان شد، از جمله روایات ظهور، قیام مردی از قم است. روایت از این قرار است:
….عَنْ عَلِیِّ بْنِ عِیسَى عَنْ أَیُّوبَ بْنِ یَحْیَى الْجَنْدَلِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع قَالَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یَجْبُنُونَ وَ عَلَى اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ‏ [۴]

امام کاظم (علیه السلام) فرمودند: مردی از اهل قم مردم را به سوی حق فرا می خواند و گروهی اطراف او جمع می شوند که (اراده و ایمان آنها) مانند قطعات محکم آهنین است که بادها و طوفانهای سهمگین آنها را ازجای خود حرکت نمی دهدو از جنگ خسته نمی شوند و از نبرد دوری نمی کنند و بر خداوند توکل می کنند و عاقبت از آن متقین است.

بنابراین نقش ایرانیان در زمینه سازی ظهور غیر قابل انکار است که برای مطالعه بیشتر می توانید به کتاب عصر ظهور، تألیف استاد علی کورانی مراجعه کنید.

پی‌نوشت‌ها:
[۱] عصر ظهور، علی کورانی، ص ۲۰۷
[۲] همان، ص ۲۰۹
[۳] همان.
[۴] بحارالأنوار، ج ۵۷ ص ۲۱۶، ح ۳۷

منبع: اسلام کوئست

موضوعات: بصیرت, مذهبی, سیاسی
[سه شنبه 1400-12-10] [ 08:28:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  عید مبعث مبارک ...

موضوعات: مذهبی, مناسبت, کلیپ
 [ 12:10:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  راه حل مأنوس کردن همسر کاهل نماز با ذکر خدا ...

یکی از راههای نمازخوان کردن زن یا شوهری که کاهل نماز است، این است که همسر او تلاش کند نمازش را در اول وقت به جا بیاورد. همین که آن زن یا مرد کاهل نماز هر روز ببیند که همسرش در اقامه نماز اول وقت دقت دارد، او هم به این کار ترغیب می‌شود.

بعضی افراد، زندگی زناشویی موفق را به طول و اندازه آن می‌سنجد و باور دارند اگر زن و مردی تا آخر عمر با یکدیگر زندگی کردند و صدا از خانه آنها بیرون نیامد، موفق هستند. بعضی‌ها هم زوج خوشبخت و موفق در خانواده را کسانی می‌دانند که در خرید کردن و انتخاب خانه و وسایل و تربیت فرزند با هم موافق هستند و تفاهم دارند. همه این‌ها درست! اما نظر اسلام زندگی زناشویی موفق وسیع‌تر و خاص‌تر از این نوع تعریف‌ها است. ملاک و معیار دین اسلام در زندگی فردی، اجتماعی و حتی زناشویی بر اساس دینداری و خداپرستی تعریف می‌شود و طبیعتاً یکی از معیارهای زندگی موفق این است که زن و شوهر هر دو در بندگی خدا موفق باشند و نماز و عبادت خدا را در رأس برنامه‌های زندگی خود قرار بدهند.

ادامه »

موضوعات: مذهبی, سیاسی, احکام, نماز
[یکشنبه 1400-12-08] [ 04:10:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  اهمیت سکوت از دیدگاه امام موسی کاظم علیه السلام ...

امام کاظم علیه السلام فرمودند:
 
دَلِیلُ الْعَاقِلِ التَّفَکُّرُ وَدَلِیلُ التَّفَکُّرِ اَلصَّمْتُ؛
 
 

نشانه عاقل، فکر کردن و نشانه فکر کردن، سکوت است.
 
بحارالانوار، ج 78، ص 300.
 
شرح حدیث:

امام على (علیه السلام) فرمودند: «بسیار خاموشى برگزین تا فکرت زیاد شود و عقلت نورانى گردد و مردم از دست تو سالم بمانند».{1}

سکوت و بهشت
سکوت سبب نجات از بسیارى از گناهان مى شود، درنتیجه کلید ورود به بهشت است. چنان که در حدیثى از پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) مى خوانیم که مردى نزد آن حضرت آمد (و طالب سعادت و نجات بود) پیغمبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: آیا تو را به چیزى راهنمایى کنم که خدا به وسیله آن تو را وارد بهشت مى سازد؟ عرض کرد: آرى اى رسول خدا! پیامبر (صلی الله علیه و آله) دستور به انفاق و یارى مظلوم و کمک ازطریق مشورت داد، و بعد فرمودند: «فَاصْمُتْ لِسانَکَ اِلاَّ مِنْ خَیْرٍ؛ سکوت اختیار کن جز از نیکى ها» و در پایان افزودند: «هرگاه یکى از این صفات در تو باشد، تو را به سوى بهشت مى برد».{2}

ادامه »

موضوعات: مذهبی, اخلاقی, حدیث
[شنبه 1400-11-30] [ 02:46:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  حکمت | جلوی گناهان اجتماعی رو باید گرفت / استاد عالی ...

 

منبع : سایت راسخون

موضوعات: بصیرت, مذهبی, داستان, اخلاقی
 [ 02:32:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  مداحی زیبا ویژه وفات حضرت زینب (س) ...

مداحی زیبا ویژه وفات حضرت زینب (س)

منبع : آپارات

موضوعات: مذهبی, مناسبت, کلیپ
[چهارشنبه 1400-11-27] [ 02:52:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت